تاثیر منفی کانتینربرهای غول پیکر بر نرخ اجاره‎ها

موسسه مشاوره کشتیرانی Drewry انگلیس اعلام کرد که حجم محموله‎های کانتینری در مسیر شرق به غرب آسیا به دریای مدیترانه تا به اینجا از سال 2017 کاهش داشته اما در مسیر مخالف، حجم محموله‎ها رشد کرده است.

به گزارش گروه بین‎الملل مارین تایمز،همانند مسیر آسیا-مدیترانه،حجم محموله‎ها در مسیرهای بازگشت آسیا-شمال اروپا و آسیا-شمال آفریقا افزایش داشته است. جابجایی کانتینری در مسیرهای روبه شرق در دو ماهه ابتدایی سال 2017 در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته 16 درصد رشد کرد. در مسیرهای روبه غرب این حجم شاهد افت سه درصدی بود.

در همین حال رشد ترافیک کانتینری از آسیا به مدیترانه (2.5 درصد) نسبت به آسیا-شمال اروپا (0.3 درصد) در سال 2016 بیشتر بوده است. با وجود شروع نه چندان مطلوب سال، دروئری پیش‎بینی کرده است که حجم محموله‎های کانتینری در مسیر غربی آسیا-مدیترانه اندکی بهبود یابد. این موسسه اعلام کرده است که تغییرات مهم در سال جاری در کشورهای واقع در بخش غربی مدیترانه شکل خواهد گرفت چراکه اقتصاد کشورهای بخش شرقی هنوز وضعیت مناسبی ندارد.

در گزارش موسسه دروئری آمده است: “رشد حجم محموله‎های کانتینری در مسیر غرب به شرق در سال جاری همانند رشد آن در سال 2016 خواهد شد و به دو تا سه درصد می‎رسد. اما باید توجه کرد که نرخ اجاره کشتی‎های کانتینری همچنان تحت تاثیر ورود کشتی های غول‎پیکر قرار دارد.”

دروئری اعلام کرد که با انجام تحولات در اتحادهای کشتیرانی در ماه می امسال ظرفیت در مسیرهای غربی به بیشترین سطح خود از ماه آگوست 2016 خواهد رسید. چنانچه خطوط کشتیرانی بخواهند نرخ اشغال کشتی‎های خود را به 90 درصد برسانند باید امیدوار باشند که در ماه های آتی شاهد افزایش فصلی تقاضا برای کشتی ها باشیم.

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.