به ثمر نرسیدن پنجره واحد برای حمل و نقل دریائی

گروه اقتصادی تسنیم  در نظر دارد، طی ماه‌های آخر دولت یازدهم مروری بر مهم‌ترین وقایع اقتصادی، تصمیمات دولت و دستگاه‌ها و اظهارات و وعده‌های مسئولان در حدود  43 ماهی که از این دولت گذشته، داشته و آنچه را بر اقتصاد کشور گذشته تحلیل کند.

اواخر آبان‌ماه سال 92 وزیر راه و شهرسازی در مراسم تودیع و معارفه مدیران عامل سازمان بنادر و دریانوردی بر ضرورت تغییر پاردایم در حوزه حمل‌ونقل دریایی تاکید کرد.

عباس آخوندی با تاکید بر این‌که در سازمان بنادر و دریانوردی باید نگاهمان به اتفاقات جهانی باشد، گفت: در حوزه حمل و نقل دریایی نیازمند تغییر پارادایم هستیم ضمن آنکه در بنادر ساخت تجهیزات به درد ما نمی‌خورد.

وی در ادامه عملکرد سازمان بنادر و دریانوردی دولت دهم را در حوزه ساخت بنادر مورد انتقاد قرار داد و افزود:‌ باید به دنبال افزایش قدرت رقابت‌پذیری ایران در سطح بین‌المللی باشیم. برای این کار نیازمند تغییر پارادایم‌ها در حوزه حمل و نقل دریایی هستیم. مهم نیست که ما در این حوزه چند بندر می‌سازیم مهم آن است که در سطح بنادر کشور تقاضا ایجاد کنیم. اگر این کار را انجام دهیم تجهیزات و تاسیسات مورد نیاز در بنادر خود به خود توسط دولت و بخش خصوصی ساخته می‌شود.

وی با اشاره به اینکه اپراتوری به درد ما می‌خورد که میزان بازاریابی در صنعت حمل و نقل جهانی را برای ایران افزایش دهد اظهار کرد: اپراتوری که تجهیزات مناسبی در اختیار دارد و بهترین سرویس را ارائه می‌دهد اما قدرت بازاریابی ندارند به درد ما نمی‌خورد چون با وجود صرف هزینه تقاضایی برای حمل و نقل دریای ایران ایجاد نمی‌شود.

وزیر راه و شهرسازی با بیان این‌که می‌دانیم ترانزیت موضوع مهمی است گفت: واقعیت این است که ترانزیت با ایجاد بنادر رشد نمی‌یابد بلکه باید برای بنادر بازاریابی در سطح جهانی داشته باشیم. به عبارت دیگر ترانزیت یعنی بازاریابی جهانی برای حمل و نقل جهانی ایران بنابراین توقع داریم سازمان بنادر بازاریابی کند و قطعا این سازمان بنادر نیست که توانایی این کار را داشته باشد.

آخوندی خواستار ایجاد پنجره واحد برای حمل و نقل دریایی ش و گفت:  قطعا بخش خصوصی اپراتورها و کارگزاران بنادر هستند که می‌توانند در سطح جهانی بازاریابی کرده و با افزایش تقاضا بسترهای لازم برای تجهیز بنادر را فراهم آورند.

به گزارش تسنیم، نگاهی اجمالی به برنامه‌های سازمان بنادر و دریانوردی طی چهار سال اخیر نشان می‌دهد که این سازمان در جذب اپراتورهای بازاریاب ناتوان بوده است. در یک نمونه ساده سازمان مذکور چهار سال است که وعده معرفی اپراتور بندر شهید رجایی را می‌دهد، انما در عمل تا امروز اتفاقی در این زمنیه روی نداده است.

از سوی دیگر عملکرد این سازمان علی‌رغم لغو تحریم‌ها به عنوان بهانه همیشگی کم‌کاری روند نزولی داشته است. به عنوان مثال بر اساس آمار رسمی سازمان بنادر و دریانوردی عملکرد 18 بندر جنوبی و شمالی کشور  در 12 ماه سال 94 نسبت به سال 93 به شدت روندی نزولی داشته است.

در حوزه تخلیه و بارگیری کانتینر رشد منفی 14.5 درصدی برای بنادر کشور طی سال 94 ثبت شده است. در بخش تعداد شناورهای ورودی، جابجایی مسافر، تخلیه و بارگیری مواد نفتی و غیر نفتی نیز عملکرد بنادر کشور منفی بوده است.

مردادماه سال گذشته اتفاقاتی روی داد که در مجموع به درخواست استعفای مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی منجر شد، استعفایی که پس از چند روز  وزیر راه و شهرسازی با آن موافقت نکرد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments