برگزاری سمینار تخصصی کنوانسیون تیر؛ کارنه تیر، سند فرصت یا تهدید

بمنطور آشنایی هر چه بهتر مسئولین، مدیران و دست اندرکاران محترم شرکت های حمل و نقل بین المللی اعم از جاده ای و دریایی با تغییر و تحولات صورت گرفته در رویه تیر و دیگر کنوانسیون های مرتبط با حمل و نقل، تجارت و گمرک سمینار تخصصی کنوانسیون تیر با موضوع «کارنه تیر، سندفرصت یا تهدید» در روز یکشنبه مورخ 3 بهمن ماه 1395 برگزار می شود.

به گزارش روابط عمومی انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته، این سمینار راس ساعت 8/30 صبح روز یکشنبه سوم بهمن ماه در محل اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران واقع در طبقه دهم برگزار خواهد شد.

کنوانسیون تیر چیست؟

تجديد حيات اقتصاد اروپا، پس از جنگ جهانی دوم، موجب رشد تجارت جهانی و در نتيجه، شيوه‌های حمل و نقل، به ويژه حمل و نقل جاده‌ای شد و  اين روش نقش قابل ملاحظه‌ای در به هم پيوستن كشور‌ها – البته،‌ بيشتر به نفع اروپاييان كه مصنوعاتشان به سهولت به بازارهای كشورهای عضو سرازير می‌شد، ايفا كرده و به همين جهت اقدام عملی برای ايجاد ((سيستم)) متناسب با اين رشد آغاز و به اين ترتيب سيستم ترانزيت ((تير)) به فاصله كمی بعد از جنگ به وسيله دست اندركاران حمل و نقل جاده‌ای چند كشور اروپايی ايجاد گرديد.
از اين رو ((كنوانسيون تير)) در سال 1949 بين شمار كمی از كشورهای اروپايی به اجرا درآمد .
توفيق طرح محدود ياد شده منجر به مذاكره تحت نظر UN/ECE برای انعقاد كنوانسيون در پانزدهم ژانويه 1959 توسط كميته حمل و نقل زمينی UN/ECE، تحت عنوان ((كميسيون گمركی راجع به حمل و نقل بين‌المللی كالا در جاده تحت پوشش كارنه تير)) در ژنو (سوئيس) شده و از سال 1960 به اجرا درآمده است.
كنوانسيون مذكور پانزده سال بعد و پس از دوبار اصلاح، در سال 1975 جای خود را به كنوانسيون گمركی راجع به حمل و نقل بين‌المللی كالا تحت پوشش كارنه تير (كنوانسيون تير 75) داده كه در واقع، حاصل عملكرد كنوانسيون قبلی بوده و از پيشرفتهای صنعتی و شرايط در حال تغيير حمل و نقلی و گمركی معاصر به منظور افزايش كارآمدی سيستم و كاهش پيچيدگيهای آن و در عين حال ايجاد ايمنی گمركی بيشتر و تسهيل امكان استفاده از كانتينر، كه در دهه 60 ميلادی پا به عرصه وجود گذاشته بود.
كنوانسيون اصلاح شده از سال 1977 جانشين كنوانسيون تير 1959 شده و لازم‌الاجرا گرديده است.

كارنه تير

سند گمركی است برای ترانزيت بين‌المللی كالا در چهارچوب قوانين ((تير)) اين سند در كشور مبدأ صادر شده و حاوی مشخصات كاميون و كالا می‌باشد و به موجب آن وسيله نقليه جاده‌ای از كشور مبدأ از طريق قلمرو  كشورهای بين راهی بدون بازرسی گمركی عبور می‌نمايد البته اين عبور بدون بازرسی نياز به اقدامات تعيين شده از قبل به شرح زير دارد:

1_ پلمب وسيله نقليه حامل كالا در گمرك مبدأ
2_ اجرای دستورالعمل حفاظتی برای انواع محفظه و يا كانتينر، به منظور جلوگيری از هرگونه قاچاق
3_ تامين پوشش هرگونه ريسكی در حقوق و عوارض گمركی در طول سفر توسط موسسه ضامن

ممکن است شما دوست داشته باشید
0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments