بررسی پیشنهاد دهلی برای اتصال بنادر هند به آب‌های دریای‌خزر و بنادر تجاری روسیه

در روزهای اخير، روسيه به هند پيشنهاد داده كه بنادر اين كشور از راه ايران به آب‌های دريای‌خزر و بنادر تجاری روسيه متصل شوند. گفته می‌شود، روسيه و جمهوری اسلامی ايران به‌عنوان سه ضلع اصلی مثلث اقتصادی، در حال ايجاد دالانی اقتصادی با ضريب امنيتی و بهره‌وری بالا هستند.

khazar1

به گزارش سی نیوز به نقل از وزارت راه و شهرسازی، در روزهاي اخير روسيه به هند پيشنهاد داده كه بنادر اين كشور از راه ايران به آب‌هاي درياي خزر و بنادر تجاري روسيه متصل شوند.

دنيس مانتوروف – وزير صنعت و تجارت روسيه – در همايش روسيه و هند در بمبئي با اعلام اين خبر بيان كرده است كه گسترش مسيرهاي لجستيك در چارچوب كريدورهاي “شمال – جنوب” از طريق بنادر ايران به بنادر روسيه در آستاراخان بهترين گزينه براي گسترش مراودات اقتصادي است. زيرا كاهش زمان و هزينه حمل از ويژگي مهم كريدور شمال – جنوب است.

شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران در همین رابطه نوشت: در اين ميان كشورهاي آسيايي و اروپايي مي توانند در مسير كريدور شمال – جنوب كالاي خود را با سرعتي حدود دو برابر در مقايسه با مسير كانال سوئز مبادله كنند. اين امر با توجه به ايجاد كشورهاي جديد در منطقه آسياي ميانه و نيز شكل گيري بازارهاي جديد جهاني در حوزه اقيانوس هند و خليج فارس، براي هر دو قاره آسيا و اروپا داراي اهميت فراواني است.

كريدور شمال – جنوب كه بخش مهمي از آن از خاك ايران مي گذرد، درحال حاضر مهمترين و مناسبترين حلقه ترانزيت كالا بين آسيا و اروپا به شمار مي رود. اين كريدور درحال حاضر از حوزه اقيانوس هند (بندر بمبئي) آغاز و از طريق دريا به بندرعباس درجنوب ايران متصل مي شود.

با توجه به اينكه در داخل خاك ايران كالاها بوسيله حمل و نقل جاده اي و يا ريلي به بنادر شمال كشور (بندر انزلي و بندر اميرآباد) انتقال مي يابند و سپس از طريق درياي خزر به بنادر آستاراخان و لاگان روسيه حمل مي شوند، با تكميل راه آهن قزوين ـ آستارا، امكان دسترسي جاده اي و ريلي به كشورهاي منطقه قفقاز و روسيه نيز بهبود خواهد يافت.

پس با توجه به اينكه هزينه حمل كالاهاي ترانزيتي ميان كشورهاي حوزه اقيانوس هند و شمال اروپا از طريق مسير كريدور شمال – جنوب تا حدود ۳۰ درصد نسبت به مسيرهاي سنتي موجود ارزانتر است و كشورهاي جنوب شرقي آسيا، آسياي مركزي، خاورميانه، حوزه اقيانوس هند و خليج فارس و نيز شمال اروپا با پيوستن به كريدور حمل و نقل بين المللي شمال – جنوب كه ازجمله كريدورهاي چندوجهي است، ‌ مي توانند از مزاياي آن در حمل و نقل سريع و ارزان كالاهايشان بين آسيا و اروپا استفاده كنند.

در اين بين موافقتنامه راهبردي تاسيس دالان حمل‌ونقل و گذر بين‌المللي موسوم به «موافقتنامه چابهار» كه روز سوم خرداد در حضور روساي جمهوري ايران و افغانستان و نخست‌وزير هند كه به تهران سفر كرده بود امضاء شد، بنا به گفته رياست جمهور «چابهار را به عنوان مبداء دالان ترانزيتي بين جنوب و شرق و جنوب و شمال خواهد كرد و با اتمام راه آهن چابهار و زاهدان و سپس زاهدان و سرخس، اين بندر مي‌تواند به نقطه اتصالي بين كشورهاي مختلف از جمله هندوستان با افغانستان، كشورهاي آسياي ميانه، قفقاز و شرق اروپا تبديل شود و اين زماني در حال اتفاق است كه هند مايل است كه از اين طريق به بازارهاي افغانستان و آسياي ميانه دسترسي پيدا كند (مسيري كه به دليل همسايگي با پاكستان و تنش‌هاي سياسي با اين كشور مسدود شده است).

پس هند، روسيه و جمهوري اسلامي ايران بعنوان سه ضلع اصلي اين مثلث، در حال ايجاد دالاني اقتصادي با ضريب امنيتي و بهره وري بالا بوده كه در صورت تحقق، ابعاد اقتصادي آن را بخش اعظمي از جهان امروز لمس خواهند كرد.

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.