بازگشت خارجی‌ها به کشتیرانی با شرایط قبل تحریم را نمی‌پذیریم

مدیرعامل کشتیرانی جمهورس اسلامی ایران اتکا به ناوگان داخلی را باعث ایستادگی ایران در برابر تحریم‎ها دانست و گفت: اگر قرار به بازگشت خارجی‌ها پس از لغو تحریم‌ها باشد، این امر باید در قالب مشارکت و همکاری با مؤسسات رده‎بندی و بیمه‎های داخلی صورت گیرد.
به گزارش سی نیوز به نقل از سایت خبری مارین تایمز، محمد حسین داجمر با بیان اینکه 90 درصد تجارت خارجی کشور در بخش صادرات و واردات، از طریق دریا انجام می‎شود، افزود: باید کاری کنیم تا در حمل‎ونقل دریایی وابستگی چندانی به دیگر کشورها نداشته باشیم.
وی با تأکید بر اینکه یکی از شاخص‎های اقتصاد مقاومتی خوداتکایی کشور در بخش دریا و به‌ویژه حمل‎ونقل دریایی است، ادامه داد: ایران پس از انقلاب توسعه مناسبی در بخش حمل‎ونقل دریایی و ناوگان کشتیرانی داشته است، به‌دلیل همین توسعه و اهمیت استراتژیک ناوگان کشتیرانی بود که دشمنان تحریم‎های کمرشکن و بی‎سابقه‎ای را علیه ایران، به‌ویژه شرکت کشتیرانی به اجرا درآوردند و انتظار داشتند از این طریق، ناوگان تجاری ایران را زمین‎گیر و تجارت خارجی کشور را نابود کنند تا به خیال آنها ایران به زانو دربیاید.
مدیرعامل کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران با اشاره به اینکه پس از لغو تحریم‎ها، نباید بار دیگر تمام اختیارات بخش دریایی را به خارجی‎ها بسپاریم و کاری کنیم که توانمندی‎هایی که با هزینه سنگین در این سال‎ها به وجود آمده، به‎راحتی نابود شود، گفت: اگر قرار به بازگشت شرکت‎های خارجی پس از لغو تحریم‌ها باشد، این امر باید در قالب مشارکت و همکاری با مؤسسات رده‎بندی و بیمه‎های داخلی صورت گیرد.
داجمر توسعه فعالیت‎های تعمیر کشتی در داخل را از دیگر نمونه‎های اتکا به داخل و تحقق سیاست‎های اقتصاد مقاومتی در بخش دریا دانست و با بیان اینکه ظرفیت‎های دیگری هم برای تعمیر کشتی در ایران به وجود آمده که می‎تواند فعال شود، ابراز امیدواری کرد با لغو تحریم‎ها و افزایش ورود کشتی‎ها به بنادر ایران، صاحبان کشتی‎های خارجی هم از ظرفیت‎های یاردهای تعمیراتی ایران استفاده کنند.
وی در پاسخ به این پرسش که برای تحقق اقتصاد مقاومتی در بخش ساخت کشتی چه باید کرد، گفت: در بخش ساخت کشتی هنوز ضعف‎های زیادی در داخل داریم و به همین دلیل، معتقدیم کشتی‎سازان ایرانی نباید سنگ بزرگ بردارند و در آخر هم با صرف هزینه و وقت زیاد نتوانند پروژه‎ها را تحویل دهند.
داجمر اضافه کرد: صنعت کشتی‎سازی ایران ابتدا باید ظرفیت‎های موجود در بخش تعمیرات را فعال کند، در مرحله بعد به ساخت شناورهای کوچک و در تیراژ بالا بپردازد تا یاردها از حالت رکود و کمبود کار خارج شوند و پس از آن با برنامه و تجربه لازم سراغ ساخت کشتی‎های بزرگ بیایند.

ممکن است شما دوست داشته باشید
0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments