مدیرعامل کشتیرانی جمهورس اسلامی ایران اتکا به ناوگان داخلی را باعث ایستادگی ایران در برابر تحریمها دانست و گفت: اگر قرار به بازگشت خارجیها پس از لغو تحریمها باشد، این امر باید در قالب مشارکت و همکاری با مؤسسات ردهبندی و بیمههای داخلی صورت گیرد.
به گزارش سی نیوز به نقل از سایت خبری مارین تایمز، محمد حسین داجمر با بیان اینکه 90 درصد تجارت خارجی کشور در بخش صادرات و واردات، از طریق دریا انجام میشود، افزود: باید کاری کنیم تا در حملونقل دریایی وابستگی چندانی به دیگر کشورها نداشته باشیم.
وی با تأکید بر اینکه یکی از شاخصهای اقتصاد مقاومتی خوداتکایی کشور در بخش دریا و بهویژه حملونقل دریایی است، ادامه داد: ایران پس از انقلاب توسعه مناسبی در بخش حملونقل دریایی و ناوگان کشتیرانی داشته است، بهدلیل همین توسعه و اهمیت استراتژیک ناوگان کشتیرانی بود که دشمنان تحریمهای کمرشکن و بیسابقهای را علیه ایران، بهویژه شرکت کشتیرانی به اجرا درآوردند و انتظار داشتند از این طریق، ناوگان تجاری ایران را زمینگیر و تجارت خارجی کشور را نابود کنند تا به خیال آنها ایران به زانو دربیاید.
مدیرعامل کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران با اشاره به اینکه پس از لغو تحریمها، نباید بار دیگر تمام اختیارات بخش دریایی را به خارجیها بسپاریم و کاری کنیم که توانمندیهایی که با هزینه سنگین در این سالها به وجود آمده، بهراحتی نابود شود، گفت: اگر قرار به بازگشت شرکتهای خارجی پس از لغو تحریمها باشد، این امر باید در قالب مشارکت و همکاری با مؤسسات ردهبندی و بیمههای داخلی صورت گیرد.
داجمر توسعه فعالیتهای تعمیر کشتی در داخل را از دیگر نمونههای اتکا به داخل و تحقق سیاستهای اقتصاد مقاومتی در بخش دریا دانست و با بیان اینکه ظرفیتهای دیگری هم برای تعمیر کشتی در ایران به وجود آمده که میتواند فعال شود، ابراز امیدواری کرد با لغو تحریمها و افزایش ورود کشتیها به بنادر ایران، صاحبان کشتیهای خارجی هم از ظرفیتهای یاردهای تعمیراتی ایران استفاده کنند.
وی در پاسخ به این پرسش که برای تحقق اقتصاد مقاومتی در بخش ساخت کشتی چه باید کرد، گفت: در بخش ساخت کشتی هنوز ضعفهای زیادی در داخل داریم و به همین دلیل، معتقدیم کشتیسازان ایرانی نباید سنگ بزرگ بردارند و در آخر هم با صرف هزینه و وقت زیاد نتوانند پروژهها را تحویل دهند.
داجمر اضافه کرد: صنعت کشتیسازی ایران ابتدا باید ظرفیتهای موجود در بخش تعمیرات را فعال کند، در مرحله بعد به ساخت شناورهای کوچک و در تیراژ بالا بپردازد تا یاردها از حالت رکود و کمبود کار خارج شوند و پس از آن با برنامه و تجربه لازم سراغ ساخت کشتیهای بزرگ بیایند.