ایجاد شرکت‌های بین‌المللی کشتیرانی با همکاری شرکت‌های بزرگ جهانی

مجمع عمومی عادی سالیانه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در محل کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران برگزار شد.
به گزارش سی نیوز به نقل از مانا، در مجمع عمومی عادی سالیانه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران که با حضور بیش از 93 درصد سهامداران برگزار شد، شرکت سرمایه‌گذاری تأمین اجتماعی، شرکت مادر تخصصی بازرگانی دولتی ایران، صندوق بازنشستگی کشوری، شرکت سرمایه‌گذاری صبا تأمین و شرکت سرمایه‌گذاری استان هرمزگان به عنوان اعضا هیات مدیره این شرکت انتخاب شدند.
همچنین در این مجمع صورت‌های مالی منتهی به31 خرداد 1394 شرکت تصویب، سازمان حسابرسی به عنوان حسابرس و بازرس قانونی و روزنامه اطلاعات نیز به عنوان روزنامه کثیرالانتشار انتخاب شد.
برنامه‌های جدید خرید کشتی
در ادامه مجمع عمومی عادی سالیانه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران، رئیس هیات مدیره و مدیرعامل این شرکت با اشاره به اینکه در دو ماه آینده یعنی با پایان دسامبر شرایط جدیدی برای کشور شکل می‌گیرد، گفت: در آن تاریخ زمینه اجرای تعهدات تعریف شده در برجام برای طرفین فراهم می‌شود و آن چه به کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران مربوط می‌شود باز شدن فضای جدیدی است که در چهار و پنج سال گذشته مشکلات زیادی را برای ما فراهم کرده بود.
محمد سعیدی ادامه داد: در این شرایط جدید، کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران باید از تمامی ظرفیت‌های خود برای توسعه ناوگان در بازارهای بین‌المللی بهره برده و این شرکت در تراز بزرگترین شرکت‌های بین‌المللی قرار گیرد.
وی گفت: اولین نکته‌ای که در شرایط جدید دنبال آن هستیم، این است که در زمان اجرای تفاهم، بتوانیم مقدمات ایجاد شرکت‌های بین‌المللی با همکاری شرکت‌های بزرگ دنیا را فراهم کنیم.
وی با بیان اینکه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران دنبال شرکت‌های کوچک در منطقه یا در آسیا نیست، افزود: در صددیم با مهم‌ترین و قدرتمندترین شرکت‌های بین‌المللی دنیا مشارکت کرده و با تأسیس شرکت‌های مشترک از شرایط و تسهیلات یکدیگر استفاده کنیم تا یک هم‌افزایی ایجاد شود.
مدیرعامل کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران با اشاره به قابلیت این شرکت برای حضور در سطح بین‌المللی گفت: این شرکت به‌ویژه از لحاظ نیروی انسانی ارزشمند، ورزیده و کارآمد یک مجموعه منحصر به فرد در داخل کشور است، بنابراین نخستین هدف، ایجاد ارتباط با مهم‌ترین‌ شرکت‌‌های بین‌المللی است که خوشبختانه در دو ماه گذشته با سه شرکت بزرگ و رده اول کشتیرانی دنیا ارتباطاتی ایجاد شده است که امیدواریم نتایج آن را در هفته‌های آینده به شکل عملی و ملموس شاهد باشیم.
سعیدی ادامه داد: در دوران تحریم استفاده از نام کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران مشکلاتی ایجاد کرده بود اما اکنون دوباره با احیای نام و برند کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در سطح بین المللی، نام کشور عزیزمان را در بنادر و آب‌های بین‌المللی مطرح می‌کنیم.
وی افزود: رشد اقتصادی اروپا به جز چند کشور تقریباً متوقف است. همچنین رشد اقتصادی کشور چین هم که قدرت اقتصادی شرق به حساب می‌آید متوقف شده و یا با یک شیب ملایم به سمت پایین در حرکت است.در این راستا منطقه CIS به عنوان اقتصاد نوظهور در سطح بین‌المللی و در سطح منطقه محسوب می‌شود.
سعیدی با بیان اینکه نقطه تمرکز شرکت‌های اروپایی و بین‌المللی برای سال‌های 2016 و 2018 میلادی منطقه CIS است، تصریح کرد: این منطقه بسیار بکر و دارای منابع بسیاری از جمله منابع معدنی و زیرزمینی بسیار گرانبها و ارزشمندی است که هنوز توسعه نیافته است.
رئیس هیات مدیره کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران تأکید کرد: اتفاقی که از پارسال رخ داده و موجب خشنودی اقتصاددانان و تجار ایرانی شده است، ایجاد خط ریلی بین منطقه CIS و ایران و مسیر شمال به جنوب از مجموعه CIS با یک جمعیت 200 میلیونی به دریاهای آزاد است که از طریق جمهوری اسلامی ایران صورت می‌گیرد.
وی با بیان اینکه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران با داشتن شرکت حمل‌ونقل ترکیبی و بقیه سهامداران خود می‌تواند نقش کلیدی و اساسی در ایجاد این مسیر در منطقه شمال به جنوب داشته باشد، ادامه داد: با راه اندازی منطقه اینچه برون در شمال کشور و دسترسی اقتصاد قزاقستان و ترکمنستان به ایران و همچنین به دریای آزاد، یک مجموعه بسیار فزاینده و ارزشمندی را می‌توان در ماه‌های آینده شکل داد که کشتیرانی با جدیت دنبال آن است. بنابراین یک ثروت انباشته‌ای در آنجا وجود دارد که باید استفاده کرد چراکه با بروز مشکلات روسیه با غرب و وابستگی 70 درصدی صادرات و واردات CIS از طریق این کشور، کشتیرانی می‌تواند با استفاده از موقعیت موجود، این 70 درصد را به سمت خود سوق دهد. در این میان چینی‌ها هم به اهمیت این موضوع پی برده و در صدد ایجاد خط راه ابریشم از شمال قزاقستان به سمت دریای سیاه هستند، لذا اهمیت تسریع در انجام این مهم با توجه به وجود چین به عنوان رقیب ایران دو چندان می‌شود.
سعیدی همچنین گفت: در نظر داریم در شرایط جدید، قراردادهای قبلی که انجام شده است را به سرعت فعال کنیم چرکه اگر مانع اصلی که تحریم‌هاست، نباشد همین امر موجب می‌شود، توسعه در بخش ناوگان اتفاق بیفتد و در این ارتباط قراردادهای جدیدی داریم که لزوماً به معنی خرید کشتی نیست بلکه به صورت ترکیبی هم برای خرید و هم برای اجاره کشتی‌ها عمل می‌کنیم تا به صورت متمرکز جلو برویم.
استفاده از منابع مالی بین المللی برای توسعه ناوگان
وی با اشاره به تأمین فاینانس‌های بین‌المللی برای خرید کشتی گفت: خوشبختانه در وضعیت جدید بین‌المللی شرایطی مهیا شده است که کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران می‌تواند از فاینانس‌های بین‌المللی استفاده کند چراکه منابع فاینانسی که در چین وجود دارد حدود 24 میلیارد دلار است و به خوبی می‌توان آن را فعال کرد. همچنین دیگر منابعی که در کره جنوبی و بخشی از آن در برخی کشورهای دیگر است می‌تواند پایه‌ای برای پروژه‌های کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران باشد ضمن اینکه برای ساخت کشتی، شرکت‌های زیادی هستند که حاضرند تا 100 درصد منابع مالی را فاینانس کنند.
سعیدی در ادامه با اشاره به ارتقاء آموزش نیروی انسانی درکشتیرانی جمهوری اسلامی ایران، گفت : این شرکت در دوران تحریم‌ها از دانش جهانی دور شده است و برای اینکه در تراز بین‌المللی و جهانی موقعیت خود را حفظ کنیم و ارتقاء دهیم باید به آخرین سیستم‌ها و تکنولوژی‌های روز دنیا مجهز شویم لذا آموزش نیروی انسانی و توسعه سیمیلاتور از جمله برنامه‌های این شرکت برای ارتقاء آموزش نیروی انسانی متناسب با استانداردهای روز جهان است که در دست پیگیری است.
وی به اهمیت صادرات اشاره کرد و گفت:صادرات از جمله مواردی بود که به دلیل تحریم‌ها نتوانستیم از آن به نحو احسن استفاده کنیم. در بخش خطوط حمل‌ونقل بین‌المللی تنها از 5 یا 6 درصد استفاده کردیم که با فعال کردن بخش صادرات، این قابلیت وجود دارد که درآمد کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران به بیش از 50 درصد از طریق خطوط بین‌المللی برسد. این موضوع هم جزو برنامه‌های آینده است تا در مناطقی که کشتی‌ها به دلیل تحریم‌ها تردد نداشتند فعالیت دوباره آغاز شود.
آغاز فعالیت مجدد دفاتر نمایندگی کشتیرانی در جهان
سعیدی فعالیت دوباره دفتر نمایندگی کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در هامبورگ را از اقدامات و برنامه‌های کشتیرانی برشمرد و افزود: در منطقه آمریکای جنوبی هم قصد داریم مسیر حمل‌ونقل بین‌المللی را فعال کنیم. حمل‌ونقل بین‌‌المللی و توسعه آن جزو فعالیت‌های اصلی ما در سال‌های آینده با رفع تحریم‌هاست. امیدوارم درآمد و سود شرکت با گسترش خطوط حمل‌ونقل بین‌المللی، افزایش قابل توجهی یابد و از ظرفیت‌هایی که در خطوط فله و کانتینری وجود دارد به نحو احسن استفاده شود.
تقسیم سود 145 ریالی برای هر سهم کشتیرانی
با برگزاری مجمع عمومی عادی سالیانه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران برای هر سهم این شرکت 145 ریال سود قابل تقسیم در نظر گرفته شد که مورد تصویب سهامداران قرار گرفت.
ممکن است شما دوست داشته باشید
0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments