امضا تفاهم‌نامه همکاری میان کشتیرانی و راه‌آهن قزاقستان

تفاهم نامه همکاری مشترک میان کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران و شرکت ملی حمل و نقل قزاقستان برای تاسیس شرکت سرمایه‌گذاری در صنعت حمل و نقل و تجارت امضاء شد.
این تفاهم نامه با حضور مدیرعامل شرکت ملی حمل و نقل قزاقستان KTZ Express، سفیر جمهوری قزاقستان در ایران و مدیرعامل شرکت ملی راه آهن جمهوری قزاقستان از یک سو و مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری تأمین اجتماعی، رئیس هیات مدیره و مدیرعامل کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران و مدیرعامل شرکت کشتیرانی دریای خزر در گرگان به امضاء رسید.
در این مراسم مدیرعامل شرکت ملی راه آهن قزاقستان توافقنامه همکاری در زمینه حمل و نقل را نشان از آغاز همکاری‌های بزرگتر با مجموعه شستا و کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران برشمرد و ابراز امیدواری کرد: با افتتاح خط ریلی میان سه کشور ایران، ترکمنستان و قزاقستان شاهد افزایش چشمگیر حجم مبادلات تجاری در این منطقه باشیم.
وی افزود: باتوجه به گسترش فعالیت‌های شرکت ملی راه آهن قزاقستان در چین با احداث ترمینال های مشترک در بنادر جنوبی آن کشور، خط ریلی ایران، ترکمنستان و قزاقستان دروازه جدیدی را برای مبادله کالا از طریق بنادر جنوبی ایران، بطور خاص بندرعباس باز گشوده است.
مدیر عامل راه آهن قزاقستان درباره فعالیت‌های شرکت ملی راه آهن قزاقستان بیان کرد: راه آهن ملی قزاقستان سالانه بیش از 300 هزار تن کالا را که بیشتر غلات است جابجا می کند.
وی ادامه داد : راه آهن ملی قزاقستان دارای شرکت‌های زیرمجموعه زیادی است که یکی از بزرگترین آنها شرکت حمل و نقل ملی قزاقستان KTZ Express بوده که 100درصد سهام آن متعلق به راه آهن ملی قزاقستان است. مجری پروژه‌های راه سازی و جاده‌ها در قزاقستان راه آهن ملی بوده و در خصوص توسعه راه‌ها و جاده‌ها نیز طرح‌های گسترده ای در دست بررسی است که امکان همکاری‌های بیشتر را فراهم می آورد.
در ادامه این نشست رئیس هیات مدیره و مدیرعامل کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران، با اشاره به اینکه گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران با در اختیار داشتن 160 فروند کشتی به ظرفیت بیش از 5،5 میلیون تن بزرگترین شرکت حمل و نقل در ایران است افزود: کشتی‌های فله‌بر، کانتینربر، محموله‌های عمومی و تانکرهای نفت و گاز مایع سالانه 30 الی 40 میلیون تن کالا را جابجا می‌کنند.
محمد حسین داجمر با بیان اینکه گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی در 180 نقطه از دنیا دارای نمایندگی است که در شرایط فعلی بالاترین حجم مبادلات به سوی خاور دور است  ادامه داد : 70 الی 80درصد از مبادلات کانتینری ایران بر عهده گروه کشتیرانی است و شرکت کشتیرانی دریایی خزر بعنوان یکی از شرکت‌های گروه، با دراختیار داشتن 23 فروند کشتی در دریای خزر، نقش مهمی  در مبادلات دریایی شمال ایران ایفا می کند.
وی با اشاره به اینکه گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در چین، امارات، هند و عمان شرکت های مشترکی را به ثبت رسانده است تا راه های دسترسی به بازارهای بین‌المللی را هموار کند، گفت: یکی از اصلی‌ترین شرکای تجاری گروه کشتیرانی که در شانگهای فعالیت دارد بیش از 50 فروند کشتی را به این مسیر تخصیص داده است. همچنین گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی توانایی انجام زنجیره عملیاتی لجستیکی شامل، حمل و نقل ترکیبی، اپراتوری بندری، انبار کالا و مواد را داراست.
مدیر عامل کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران با اشاره به فعالیت‌های گسترده گروه کشتیرانی در زمینه حمل نفت و میعانات گازی، افزود: آمادگی کامل دارند تا جهت توسعه فعالیت‌های دوجانبه گام بردارند.
مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری تأمین اجتماعی-شستا- هم در این جلسه با اشاره به اهمیت جایگاه این توافقنامه در مبادلات تجاری دو کشو رگفت: شرکت سرمایه‌گذاری تأمین اجتماعی و هشت هلدینگ تخصصی آن مجموعا به ارزش بیش از 15 میلیارد دلار، یکی از بزرگترین شرکت سرمایه‌گذاری خاورمیانه بوده که در صنایع، نفت وگاز و پتروشیمی، معدنی، دارویی، ارتباطات، عمران و حمل و نقل، مالی و بانکی و سیمان حضور مؤثری در بازارهای داخلی و بین‌المللی دارد.
امید فیاض‌بخش اهمیت غلات در تجارت دو کشور را بسیار بالا دانست  و با اشاره به حجم 800 هزار تنی واردات غلات از قزاقستان در سال 1392، ابراز امیدواری کرد با احداث خط ریلی جدید این حجم به 2 میلیون تن در سال افزایش یابد.
وی با اشاره به اینکه از موضع شستا، تشکیل شرکت مشترک تجاری به نوعی ورود به تجارت غلات است، امکان سوآپ نفتی و محصولات پتروشیمی را از دیگر مزایای تشکیل این شرکت مشترک عنوان کرد و پیشنهاد داد طرفین با درنظرگیری افقی بلند برای همکاری های آتی، گام های شمرده و منطقی بردارند.
وی ایجاد یک ترمینال مشترک در بندرعباس را یکی از اقدانات مهم و ضروری دانست.
در ادامه نشست مدیرعامل شرکت ملی راه آهن قزاقستان، توسعه راه ها، تاسیس یک شرکت کشتیرانی در دریای خزر با 3 فروند کشتی، توسعه بندر اکتائو، احداث یک بندر جدید با نام قرق و کارخانه کشتی سازی در آن بندر را مهمترین طرح های آن نهاد برشمرد و افزود: شرکت ملی راه آهن قزاقستان با تشکیل شرکت مشترک میان شستا، گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران و حمل و نقل ملی قزاقستان کاملا موافق بوده و امیدواریم آغازی جهت همکاری های بزرگ باشد.
وی بر اهمیت حضور این کشور در بندرعباس تأکید کرد و خواستار تسریع در انجام بررسی های اولیه درخصوص تشکیل شرکت مشترک تا پایان ماه ژانویه 2105 شد.
در انتهای نشست، فیاض بخش، با توجه به توافق صورت گرفته برای تشکیل کارگروه مشترک، سعیدی معاون امور بین الملل، فاینانس و سرمایه‌گذاری خارجی شستا را به نمایندگی از شستا و کاپیتان علی عزتی معاون فنی و بازرگانی کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران را به نمایندگی از گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی به طرف قزاقی معرفی کرد. مدیر عامل راه آهن قزاقستان نیز” سانژار یلوباییف “را به نمایندگی از راه آهن ملی قزاقستان جهت حضور در کارگروه مشترک معرفی کرد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments