افزایش قیمت سوخت،مانع رقابت ناوگان دریایی می شود
ارائه سوخت با قیمتهای یارانهای حداقل حمایتی است که دولت میتواند در شرایط تحریم از ناوگان دریایی ایرانی داشته باشد.
به گزارش سی نیوز، رئیس هیات مدیره انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته با بیان مطلب بالا و گلایه از افزایش قیمت سوخت شناورها افزود: سوخت یارانهای ناوگان ایرانی در حالی یک شبه بیش از سه برابرافزایش مییابد که دولت امارات متحده عربی برای جذب کشتی ها به ترمینال کانتینری شیخ زاید سوخت با قیمت ترجیحی را حتی در اختیار کشتیهای خارجی قرار میدهد.
کاپیتان حمزه کشاورز با اشاره به اینکه افزایش قیمت سوخت در شرایطی اتفاق افتاده که تحریم مشکلات بسیاری را به ناوگان دریایی کشور تحمیل کرده، گفت: هزینههای غیر متعارف فنی، عملیاتی، بازاریابی، دشواری در تامین و جایگزینی قطعات و ماشین آلات، هزینههای سرمایهگذاری و امثال آن از مصادیق مشکلات ناشی از تحریم است که میتوان به آن اشاره کرد.
وی تصریح کرد: با توجه به شرایط تحریم و با توجه به استراتژیک بودن کشتی داری و کشتیرانی انتظار این است دولت جهت حفظ توان رقابتی ناوگان دریایی کشور حمایت بیشتری از این صنعت داشته باشد.
کشاورز ادامه داد: ارائه سوخت با قیمتهای یارانهای حداقل حمایتی است که در شرایط فعلی از دولت انتظار میرود.
او با بیان این نکته که افزایش قیمت سوخت باعث از بین رفتن توان رقابتی ناوگان داخلی میشود، تاکید کرد: با توجه به شرایط تحریم، ناوگان ایرانی با هزینههای غیرمتعارفی دست به گریبان است و لازم است در این شرایط، فضای رقابت برای این ناوگان حفظ و حتی تقویت شود.
وی اضافه کرد: افزایش قیمت سوخت ضمن توقف فعالیت بخش عمدهای از ناوگان ایرانی باعث از دست رفتن رقابت توسط ناوگان ایرانی به نفع ناوگان خارجی میشود که اثر مستقیم در تجارت، کسب وکار و اشتغال و صادرات کشور دارد.
رئیس هیات مدیره انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته درباره اثرات افزایش قیمت سوخت بر کاهش قاچاق سوخت نیز گفت: سوخت کشتیها بسیار کنترل شده و طبق فرمول فائو و بر اساس مسیر و سرعت حرکت و محاسبه توان موتورها و معمولا کمتر از میزان مصرف در اختیار کشتیها قرار داده میشود و تا زمان حرکت و استفاده از سوخت قبلی، سوخت جدید در اختیار کشتی قرار نمیگیرد بنابراین این سوخت پایه قاچاق نیست و قاچاق سوخت از مجاری دیگری ممکن است انجام شود.
وی در پاسخ به اینکه افزایش قیمت سوخت چه پیامدی برعملکرد ناوگان شرکت حمل کانتینری کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران دارد تصریح کرد: با توجه به اینکه سوخت کشتیهای این شرکت با نرخ بازار بینالمللی و به صورت ارزی تهیه میشود، افزایش قیمت سوخت اثر خاصی به شرکت حمل کانتینری کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران ندارد.
کاپیتان حمزه کشاورز با اشاره به اینکه افزایش قیمت سوخت در شرایطی اتفاق افتاده که تحریم مشکلات بسیاری را به ناوگان دریایی کشور تحمیل کرده، گفت: هزینههای غیر متعارف فنی، عملیاتی، بازاریابی، دشواری در تامین و جایگزینی قطعات و ماشین آلات، هزینههای سرمایهگذاری و امثال آن از مصادیق مشکلات ناشی از تحریم است که میتوان به آن اشاره کرد.
وی تصریح کرد: با توجه به شرایط تحریم و با توجه به استراتژیک بودن کشتی داری و کشتیرانی انتظار این است دولت جهت حفظ توان رقابتی ناوگان دریایی کشور حمایت بیشتری از این صنعت داشته باشد.
کشاورز ادامه داد: ارائه سوخت با قیمتهای یارانهای حداقل حمایتی است که در شرایط فعلی از دولت انتظار میرود.
او با بیان این نکته که افزایش قیمت سوخت باعث از بین رفتن توان رقابتی ناوگان داخلی میشود، تاکید کرد: با توجه به شرایط تحریم، ناوگان ایرانی با هزینههای غیرمتعارفی دست به گریبان است و لازم است در این شرایط، فضای رقابت برای این ناوگان حفظ و حتی تقویت شود.
وی اضافه کرد: افزایش قیمت سوخت ضمن توقف فعالیت بخش عمدهای از ناوگان ایرانی باعث از دست رفتن رقابت توسط ناوگان ایرانی به نفع ناوگان خارجی میشود که اثر مستقیم در تجارت، کسب وکار و اشتغال و صادرات کشور دارد.
رئیس هیات مدیره انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته درباره اثرات افزایش قیمت سوخت بر کاهش قاچاق سوخت نیز گفت: سوخت کشتیها بسیار کنترل شده و طبق فرمول فائو و بر اساس مسیر و سرعت حرکت و محاسبه توان موتورها و معمولا کمتر از میزان مصرف در اختیار کشتیها قرار داده میشود و تا زمان حرکت و استفاده از سوخت قبلی، سوخت جدید در اختیار کشتی قرار نمیگیرد بنابراین این سوخت پایه قاچاق نیست و قاچاق سوخت از مجاری دیگری ممکن است انجام شود.
وی در پاسخ به اینکه افزایش قیمت سوخت چه پیامدی برعملکرد ناوگان شرکت حمل کانتینری کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران دارد تصریح کرد: با توجه به اینکه سوخت کشتیهای این شرکت با نرخ بازار بینالمللی و به صورت ارزی تهیه میشود، افزایش قیمت سوخت اثر خاصی به شرکت حمل کانتینری کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران ندارد.