اعطاي 500 ميليارد تومان تسهيلات به بخش خصوصي

نشست هم اندیشی خطوط کشتیرانی با هدف معرفی پتانسیل های بندر چابهار، ترغیب شرکت‌های کشتیرانی، تلاش برای جذب بیشتر خطوط کشتیرانی بین المللی و منطقه‌ای و بررسی راهکارهای اجرایی برای برقراری خط کشتیرانی بین چابهار و بنادر منطقه برگزار شد.
به گزارش سی نیوز، سیاوش رضوانی، مدیر کل بنادر سیستان و بلوچستان در این نشست با اشاره به اینکه در 10 ماه امسال دو میلیون تن کالا از بندر چابهار تخلیه و بارگیری شد که از این میزان 36 هزار و 901 TEU کانتینر بوده است، افزود: میزان پیشرفت فیزیکی طرح و توسعه بندر شهید بهشتی چابهار 60 درصد است.
همچنین ابراهیم عزیزآبادی، مدیر عامل شرکت کشتیرانی والفجر گفت: چابهار زمینه هاب شدن منطقه را دارد و با وجود شرایط بندر چابهار، باید به موضوعاتی مانند روان سازی پذیرش سرمایه‌گذار توجه شود. البته هر بندری نسخه خاص خود را دارد.

وی افزود:  به عنوان شرکت کشتیرانی والفجر رسالت ما در حوزه خلیج فارس و دریای عمان خدمات به صورت فیدرینگ هست و این شرکت در حال حاضر 10 هزار TEU پتانسیل برای عملیات فیدرینگ در منطقه دارد و امیدواریم این ظرفیت تا سال 97، پنجاه درصد توسعه پیدا کند.
عزیزآبادی ادامه داد: ما اقداماتی را برای بندر چابهار در نظر داریم که از این جمله راه‌اندازی خطوط مسافربری بین پاکستان و ایران؛ که در این مورد نشست‌هایی را با وزارت امور خارجه و سازمان حج و زیارت انجام داده‌ایم و امیدواریم هرچه زودتر این اقدام عملیاتی شود.

بیشتر کالاهای فله مواد غذایی و شیمیلیی بوده است

محمد رضا قادري، مدیر عامل شرکت حمل فله کشتیرانی نیز با اشاره به اینکه در هفت ماه منتهی به آبان، بیشتر واردات کالاهای فله مواد غذایی و مواد شیمیایی بوده است .
وی ادامه داد: بندر چابهار می‌تواند بهترین نقطه برای صادرات مواد معادن افغانستان به هند باشد؛ از طرفی کشور ما سالانه سه میلیون آورده برای صادرات کشور هند دارد و بندر چابهار می‌تواند مهمترین بندر صادراتی برای کشورهای هند و چین باشد.
رویکرد سازمان بنادر خصوصی محور است
در ادامه نشست علی جهاندیده، معاون امور بندری و مناطق ویژه سازمان بنادر و دریانوردی با بیان اینکه در چند ساله اخیر سازمان بنادر برای توسعه محور شرق که کلید آن بندر چابهار است، مصمم شده تا از منابع داخلی، خصوصی و خارجی سیمای چابهار را از لحاظ دریایی دگرگون کند، افزود: ما از بخش خصوصی و دست‌اندرکاران حمل و نقل کشور تقاضا داریم به این قسمت از کشور که می‌تواند موتور محرک توسعه کشور باشد توجه داشته باشند؛ سازمان بنادر و دریانوردی هم از هر نوع حمایت برای توسعه بخش دریایی دریغ نمی‌کند.
وی با اشاره به اینکه رویکرد سازمان بنادر رویکرد خصوصی محور است و معتقد است خود مردم باید دست اندرکار باشند، گفت: با وجود اینکه سازمان بنادر یک سازمان درآمد – هزینه هست از سال 82 تاکنون این سازمان، 500 میلیارد تومان تسهیلات به بخش‌خصوصی پرداخت کرده که از این میزان 80 میلیارد تومان یارانه از منابع داخلی سازمان است.
جهاندیده ادامه داد: حمایت از بخش خصوصی سرلوحه کار سازمان بنادر است و امضاء قرارداد 6 هزار میلیارد تومان با بخش غیردولتی خود بیانگر این موضوع است.
وی تصریح کرد: ما از سال آینده برای رقابت در سطح بنادر و صاحبان کالا اقداماتی را در دست اجرا داریم که بیشتر به انعطاف پذیری تعرفه‌ها و شیوه‌های اجرای آن تاکید دارد و این امر رونق حمل و نقل را به همراه دارد.
معاون امور بندری سازمان بنادر با اشاره به اینکه اين سازمان، سرمایه گذاران را شریک تجاری خود می‌داند گفت: سازمان بنادر و دریانوردی در بخش گردشگری از هر طرح دریایی حمایت می‌کند و هر کسی بخواهد شناوری بخرد و قدمی در بخش گردشگری دریایی بردارد، وام بدون بهره دریافت می‌کند.
وی در ادامه گفت: مسوولان باید بدانند اگر بخواهیم چابهار را توسعه دهیم باید تکالیف انباشته شده سال‌های گذشته به فعلیت برسند. سازمان بنادر این نوید را به تمامی خطوط کشتیرانی و مردم  منطقه و تجار و بازرگانان به ویژه تجار افغانستان می‎‌دهد که در دهه فجر اسکله 5 شهید بهشتی چابهار با لایروبی انجام شده به عمق پای اسکله منفی14 رسیده است که قابلیت پذیرش و پهلودهی کشتی‌های بالای 70 هزار تن را فراهم می‌کند.
معاون امور بندری سازمان بنادر تاکيد کرد: با این اقدام کشتی‌ها به صورت مستقیم از سراسر نقاط دنیا می‌توانند در بندر چابهار پهلو بگیرند بدون اینکه نیاز به سبک سازی آنها در بنادر خلیج فارس و بندرعباس باشد.
ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.