استفاده از رویه های بتنی در باراندازهای کانتینری بنادر تجاری ضروری است

محمد سعید نژاد روز چهارشنبه در دومین کنفرانس ملی رویه های بتنی در مرکز تحقیقات، راه و مسکن و شهرسازی افزود: براساس چینش 6 کانتینر در محوطه بندری بهترین رویه برای این باراندازها، استفاده از رویه های بتنی است.
معاون وزیر راه وشهرسازی افزود: تاکنون برای 120 هکتار از فازهای یک و دو بندر شهید رجایی ، 33 هکتار طرح توسعه بندرشهید بهشتی، چهار هکتار از باراندازهای کانتینری بندر شهید کلانتری و هفت هکتار از محوطه اسکله های 2 و هفت بندر خرمشهر از روسازی بتنی استفاده شده است.
وی گفت: قرارداد تدوین دستورالعمل طراحی، اجرا، نگهداری و روسازی بنادر کشور با مرکز تحقیقات، راه و مسکن و شهرسازی امضا شده و با وجود عقد قرارداد با پژوهکشده حمل و نقل و تدوین آن، این دستورالعمل تاکنون به چاپ نرسیده و ضرورت دارد در اسرع وقت نسبت به چاپ آن اقدام شود.
سعیدنژاد اضافه کرد: ظرفیت بنادر ایران اکنون به بیش از 210 میلیون تن در سال افزایش یافته و ساخت بنادر نسل دوم و سوم نیز در دستور کار قرار دارد، زیرا در نسل سوم بنادر مراحل نهایی تولید کالا در این بنادر سرمایه گذاری می شود تا از در هزینه های حمل ونقل و صادرات آن به بازارهای هدف صرفه جویی شود.
سعیدنژاد ضمن یادآوری اجرای توسعه فاز 3 بندر شهیدرجایی،افزود: 9 شرکت بزرگ دنیا برای انجام سرمایه گذاری در این فاز وارد عمل شده اند و سازمان بنادر از هرگونه سرمایه گذاری در 11 بندر تجاری کشور ( سه بندر در شمال و هشت بندر در جنوب ) حمایت می کند.
مدیرعامل سازمان بنادر ودریانوردی ضرورت مزیت های توسعه دریا محور را خاطرنشان ساخت و گفت: بنادر کشور به مناطق ویژه اقتصادی و مناطق آزاد تبدیل شده اند، بنابراین حجم سرمایه گذاری در این بنادر رشد چشمگیری داشته و بندر شهدی رجایی با 2500 هکتار، بندر امام با 1400 هکتار بندر امیرآباد با 1100 هکتار محوطه آماده سرمایه گذاری است.
معاون وزیر راه و شهرسازی پیرامون اجرایی شدن برجام، اظهار داشت: اجرایی شدن برجام و لغو تحریم های ظالمانه، زمینه آن را فراهم کرد که اکنون تردد 18 خط کشتیرانی طبق برنامه به بنادر ایران انجام می شود و در دولت تدبیر و امید سیاست توسعه دریا محور به ویژه در سواحل مکران بسیار مورد توجه قرار دارد.
وی گفت: هنگام تحریم های ظالمانه تمام بنادر و شرکت های کشتیرانی ایران، بیمه کشتی ها و موسسه های رده بندی مشکلات زیادی پیدا کردند و اکنون با لغو تجریم ها و اجرایی شدن برجام تمام تحریم های دریایی از بین رفته و هزینه های حمل مستقیم کالا برای هر کانتینر که بیش از 700 دلار بود، برای صاحبان کالا کمتر شده است.
برپایه گزارش خبرنگار ایرنا، مهرداد تقی زاده معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی نیز در این کنفرانس گفت: نگهداری رویه های آسفالت در راه های کشور مشکلات زیادی دارد و باید با ارایه راهکارهای مناسب و استفاده از رویه های بتنی در معابر درون و برون شهری، مورد توجه جدی قرار گیرد.
وی افزود: اکنون برای حل مشکلات تعمیر و نگهداری راه ها، قراردادهای طراحی، اجرا و تعمیر و نگهداری راه ها به صورت یکجا 10، 20 و حتی 50 ساله با پیمانکاران امضا می شود و این امر سبب می شود که پیمانکاران برای نگهداری راه ها هزینه های کمتری را متحمل شوند.
معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی ضمن یادآوری مزیت های استفاده از رویه های بتنی افزود: رویه های بتنی بسیار مقاومت دارند و استفاده از آنها با نظارت و کنترل بیشتر می تواند بسیاری از مشکلات نگهداری راه ها را برطرف سازد.
وی، افزایش سرعت انجام کار، جلوگیری از اتلاف زمان، کاهش هزینه ها و بهبود ارایه خدمات مناسب را از مزیت های استفاده از روش های مناسب مدیریتی انعقاد قراردادها به منظور کاستن از مشکلات نگهداری راه ها دانست.
به گزارش ایرنا، دومین کنفرانس ملی رویه های بتنی که امروز ( چهارشنبه) با حضور متخصصان، مهندسان و کارشناسان در مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی آغاز به کار کرد، فردا ( پنجشنبه ) پایان خواهد یافت .

ممکن است شما دوست داشته باشید
0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments