آخوندی: راه آهن شرق دریای خزر سبب امنیت و رونق تجارت می‌شود

وزیر راه وشهرسازی، پروژه راه آهن ایران – ترکمنستان – قزاقستان را مهم و راهبردی توصیف کرد و گفت: با بهره برداری از این مسیر ریلی منافع ملی ایران با منافع دنیا گره می خورد و در دراز مدت سبب رونق تجارت و توسعه امنیت در کشور می شود.
به گزارش ایرنا، عباس آخوندی در برنامه «همراه با کاروان تدبیر و امید» سیمای مرکز گلستان با اشاره به اینکه ایران موقعیت ویژه ای دارد و کریدور شرق دریای خزر کم اهمیت تر از کریدور شمال – جنوب نیست، افزود: این مسیر ریلی می‌تواند هم در جهت جنوب – شمال و شرق به غرب کشور عمل کند و هم از چین به قزاقستان و ترکمنستان و پس از دور زدن دریای خزر به سمت ترکیه و اروپا برود.
وی با اشاره به این که سالانه حمل و نقل گسترده ای بین آسیا و اروپا صورت می‌گیرد، ادامه داد: میزان انتقال کالا از چین به اروپا در سال 350 میلیون تن بوده که این مقدار علاوه بر بارهایی است که از قزاقستان و ترکمنستان، تولید و به سمت غرب یا شرق کشور و دنیا منتقل می‌شود.
آخوندی تصریح کرد: در هر صورت هر چه ارتباطات اقتصادی و منافع مشترک ما با جهان افزایش یابد، امنیت اقتصادی بیشتری پیدا می‌کنیم و کریدور شرق و غرب کشور از جهت تجارت و امنیت ملی و جهانی حایز اهمیت زیادی است.
وی اضافه کرد: نکته مهم در توسعه خطوط ریلی، پایداری و قابل رقابت بودن آنها از نظر اقتصادی با دنیاست تا دچار فرسودگی و خروج از بازار رقابت اقتصادی نشویم. به همین منظور و برای پایداری و رقابتی بودن این راه آهن، ایستگاه بزرگی در کنار مرز ترکمنستان ایجاد شده تا پایانه ها و امکانات لجستیکی سیلوها، انبارها و اقدامات بزرگ برای عبور کالاها از ریل فراهم شود.
وزیر راه سرعت و امنیت بالا و هزینه پایین را مهم ترین ویژگی خطوط ریلی دانست و افزود: علاوه بر تامین زیرساخت های حمل و نقل در این بخش، به ابزارها و سیستم‌های مقررات و روابط تجاری پایدار نیاز داریم تا شرکت‌های بزرگ تجاری توان رقابت را با دنیا داشته باشند.
به گفته آخوندی، آنچه که می‌تواند دنیای مدرن را از گذشته متفاوت کند، حمل و نقل سریع در بخش های جاده ای، ریلی، هوایی و زمینی است.
وزیر راه و شهرسازی گفت: ریل گرگان – بندرترکمن و گرگان – تهران و بالعکس از جمله این خطوط است که زیرساخت‌های قدیمی دارد و نخستین اقدام در این مسیرها، نوسازی و تعمیر زیرسازی‌هاست.
وی، بهسازی و برقی کردن برخی خطوط ریلی را از سیاست های وزارت راه و شهرسازی بیان کرد و ادامه داد: این برنامه برای افزایش سرعت و ایمنی و کاهش آلودگی زیست محیطی به اجرا در می‌آید. بنا داریم میانگین سرعت قطارها را به 160 کیلومتر در ساعت افزایش دهیم.
به گفته آخوندی، در راه آهن گرگان – اینچه برون علاوه بر احداث ریل جدید، 18 کیلومتر تعویض ریل انجام شد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments