کاهش ارزش واحد پول ملی چه تبعاتی برای شرکت های دریایی دارد؛ ریال در دنیای رئال

 

سی نیوز- واحد پول ملی طی ماه های اخیر احوال عجیبی را پشت سر گذاشت. شرایطی که به گفته کارشناسان به دلیل افزایش تورم در داخل کشور و کم شدن نرخ تبادل بین ریال و دیگر ارزهای خارجی باعث شده تا ارزش آن به کمترین سطح ممکن طی سال های اخیر برسد. شرکت های حمل ونقل دریایی در این میان علاوه بر مسائلی همچون آغاز تحریم ها، کاهش حجم تجارت بین المللی و مشخص نبودن قمیت ارز حالا باید با چالشی دیگر دست وپنجه نرم کنند.

گزارش های اولیه از بازار نشان می دهد که ریال در مقایسه با دیگر ارزها حداقل یک سوم کاهش ارزش داشته است. اما برابری واحد پول ملی با دلار طی ماه های اخیر ثابت می کند که این کاهش، بسیار بالاتر از این اعداد و ارقام اعلام شده است. شرکت های کشتیرانی از یک سو بابت خدمات ارائه شده، هم درآمد ارزی و هم درآمد ریالی دارند. اما شرایط کنونی بازار به گونه ای پیش رفته که در هیچ یک از نوع درآمدها کفه ترازو را به نفع آنها سنگینی نمی کند. مشخص نبودن قیمت پایه ارزی و همین طور سقوط قیمت ریال باعث شده تا این شرکت ها نتوانند رابطه ای منطقی میان درآمدها و هزینه های جاری ایجاد کنند. در این شرایط، شرکت ها بخشی از فعالیت شان را کم کرده و یا در کوتاه مدت به تعطیلی کوتاه مدت می روند.

تداوم شرایط کنونی در بازار مه آلودی که چشم انداز روشنی پیش پای فعالان این عرصه نمی نمایاند حتی می تواند به بهای تعطیلی بی چون و چرای همیشگی این شرکت ها تمام شود. شرکت هایی که شریان حیاتی تجارت کشورند حالا دچار رسوب و گرفتگی شده اند و نیاندیشیدن به عواقب و چاره جویی می تواند احیای این پیکر نیمه جان را غیرممکن سازد. ریال در دنیای رئال به صورت واقعی دارد ارزش صفرهایش را از دست می دهد و دود این آتش در وهله اول، به چشم خطوط مقدم جنگ تجاری یعنی فعالان عرصه دریا و بندر می رود.

 

 

 

ممکن است شما دوست داشته باشید

نظرات بسته شده است.