پیشنهاد تاسیس واحد‌های لجستیکی در بنادر ایران

وزیر راه و شهرسازی در دیدار با همتای کره جنوبی محورهای لجتسیک و ترانزیت از داخل خاک ایران را سطح بالاتری از همکاری‌های دوجانبه خواند و گفت: شرکت‌های کره‌ای با تاسیس واحد‌های لجستیک در بنادر خشک و آبی ایران می‌توانند از سرمایه‌گذاری‌های خود در ایران و منطقه پیشتیبانی لجستیکی کنند.

پیشنهاد تاسیس واحد‌های لجستیکی در بنادر ایران وزیر راه و شهرسازی در دیدار با همتای کره جنوبی محورهای لجتسیک و ترانزیت از داخل خاک ایران را سطح بالاتری از همکاری‌های دوجانبه خواند و گفت: شرکت‌های کره‌ای با تاسیس واحد‌های لجستیک در بنادر خشک و آبی ایران می‌توانند از سرمایه‌گذاری‌های خود در ایران و منطقه پیشتیبانی لجستیکی کنند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، «عباس آخوندی» وزیر راه و شهرسازی ایران و «کیم هیون می» وزیر زمین، امور زیربنایی و حمل‌ونقل کره جنوبی بر همکاری‌های مشترک در زمینه‌های مختلف حمل‌ونقل، مسکن و شهرسازی تاکید کردند.

وزیر راه و شهرسازی ایران ضمن خوش‌آمد گویی و خیرمقدم به وزیر زمین، امور زیربنایی و حمل‌ونقل کره جنوبی و تبریک به مناسبت انتخاب رئیس‌جمهوری کره جنوبی «مون جه این» اظهار داشت: در سه دهه اخیر همکاری‌های ایران و کره جنوبی بسیار مطلوب بوده که این مسئله موجب آشنایی کامل دو کشور از فرهنگ تجاری دو کشور شده است.

وی افزود: بعد از برجام زمینه‌ها و مقدمات همکاری بسیار خوبی میان دو کشور فراهم‌شده است. در حوزه همکاری‌های دو وزارتخانه نیز پروژه‌های فعالی وجود دارد و خوشبختانه دولت ایران در نگاه راهبردی به دنبال توسعه همکاری‌ها و روابط همه‌جانبه با شرق آسیا است و در این ارتباط کشور کره جنوبی جایگاه مشخصی در این روابط دارد.

آخوندی با اشاره به سفر رئیس‌جمهوری کره جنوبی به ایران بیان داشت: در این سفر تفاهم‌نامه‌های بسیاری خوبی به امضا رسید و مقدمات همکاری‌ها فراهم گردید و خوشبختانه حجم معاملات تجاری دو کشور رو به افزایش است به‌طوری‌که طبق آمار دولتی ایران، حجم معاملات تجاری در هفت‌ماهه اول سال 2017 به هفت میلیارد دلار رسیده است که نسبت به سال قبل رشد قابل‌توجهی را تجربه کرده است. البته دو کشور رقم بیش از 17 میلیارد دلار در سال 2011 را تجربه کرده بودند که نشان‌دهنده ظرفیت بالای همکاری میان دو کشور است.

این عضو کابینه دولت یازدهم در ادامه بیان داشت: وزارت راه و شهرسازی ایران در راستای همکاری‌های مشترک دو محور مسکن و شهرسازی و حمل‌و‌نقل را دنبال می‌کند. در حوزه حمل‌ونقل پیشرفت‌هایی تاکنون حاصل شده است و خوشبختانه در حوزه حمل‌ونقل ریلی تفاهم‌نامه‌ای میان طرفین به امضا رسید که خرید 37 رام قطار ریل‌باس جزو این تفاهم‌نامه به شمار می‌رود و تاکنون 24 رام آن تحویل راه‌آهن ایران شده و الباقی در دست اقدام است.

وزیر راه و شهرسازی ایران با اشاره به امضا تفاهم‌نامه خرید 450 واگن ریل‌باس از کره جنوبی یادآور شد: خوشبختانه مذاکرات آن در حال نهایی شدن است. همچنین تفاهم‌نامه حمل‌ونقل دریایی میان دو کشور نیز به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده است.

آخوندی در ادامه جلسه خواستار تنظیم برنامه دقیق همکاری‌های دوجانبه و پیگیری آن در حوزه‌های لجستیک و ترانزیت شد و تصریح کرد: پیشنهاد وزارت راه و شهرسازی، تأسیس واحد‌های لجستیکی توسط شرکت‌های کره‌ای در بنادر آبی و بنادر خشک ایران است. تا شرکت‌های کره‌ای از صنایعی که در ایران سرمایه گزاری کرده‌اند و حتی از صنایع تحت سرمایه‌گذاری همچون نفت، انرژی، کشتیرانی و فناوری اطلاعات خود در منطقه پشتیبانی لجستیکی کنند.

وی افزود: در زمینه ترانزیت از داخل خاک ایران، انتظار می‌رود با دولت کره جنوبی به توافق روشنی در راستای انتقال کالاهای خود به منطقه خاورمیانه و اروپا از بهترین مسیر یعنی داخل خاک ایران دست‌ یابیم. لذا انتظار می‌رود تدبیری از جانب وزارتخانه مطبوع کره جنوبی اندیشیده شود.

وزیر راه و شهرسازی ایران با بیان اینکه «امکان همکاری در زمینه حمل‌ونقل ریلی بسیار گسترده است» گفت: در بخش قطارهای مسافری در حال سرمایه‌گذاری گسترده‌ای هستیم که از جمله می‌توان به قطار سریع‌السیر اشاره کرد. همچنین قطارهای حومه‌ای برای اتصال شهرهای حومه‌ای به کلان‌شهرها از اهمیت زیادی نزد ما برخوردار است و بحث ریل‌باس‌ها در همین خصوص جای دارد.

آخوندی با اشاره به نوسازی و توسعه ناوگان باری اظهار کرد: در حال حاضر عمده بار در کشور توسط حمل‌ونقل جاده‌ای حمل می‌شود و ما به دنبال انتقال حجم قابل‌توجهی از آن به ریل هستیم. به همین خاطر با توجه به اهداف ما در خصوص مباحث فناوری و آموزش و زمینه‌های سرمایه‌گذاری در زیرساخت و تأمین ناوگان مانند لکوموتیو‌ و واگن به دنبال مذاکره در این زمینه‌ها هستیم.

وی با اشاره به مذاکره و همکاری میان شرکت کره‌ای «دایلم» و شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل در مسیر اصفهان-اهواز خاطرنشان کرد: علیرغم اینکه تمایل ایران استفاده از روش P.P.P است اما طرح ارائه‌شده از سوی شرکت کره‌ای E.P.C است به همین خاطر ما علاقه‌مند به گفتگو در خصوص این مسئله هستیم. همچنین در حوزه ناوگان نیز مذاکراتی صورت گرفته که بخشی از آن در حال نهایی شدن است. سرانجام علاقه‌مندیم که در مورد این پروژه به یک پکیج مشخص دست یابیم.

وزیر راه و شهرسازی ایران در ادامه جلسه موافقت خود با برگزاری کمیته هماهنگی دوجانبه میان وزارتخانه‌های راه و شهرسازی ایران و زمین، زیرساخت و حمل‌ونقل کره جنوبی را اعلام کرد و گفت: معاون برنامه‌ریزی و مدیریت منابع وزارت راه و شهرسازی ایران به‌عنوان نماینده این وزارتخانه در کمیته شرکت خواهد کرد.

این عضو کابینه دولت دوازدهم با اشاره به علاقه مندی کره جنوبی برای همکاری در زمینه ITS نیز ابراز داشت: طی چند سال اخیر اقدامات گسترده‌ای در حوزه سامانه‌های هوشمند حمل‌ونقل در ایران انجام شده است و پیشنهاد می‌شود در این زمینه سمیناری برای آشنایی کارشناسان ایرانی با تجربه کره جنوبی در این حوزه برگزار شود تا در ادامه زمینه‌های همکاری تعریف گردد.

آخوندی در ادامه به سابقه همکاری ایران و کره جنوبی در حوزه شهرسازی پرداخت و گفت: دو کشور سابقه همکاری در این حوزه از دی‌ماه (ژانویه) سال گذشته را دارند که در راستای آن تعدادی از کارشناسان ارشد کشور کره جنوبی به تهران آمدند و در خصوص روش‌های تضمین ساختمان بعد از ساخت کارگاه‌هایی ( workshop ) برگزار کردند؛ اما هم‌اینک ما به دنبال آغاز دور جدید همکاری‌ها در حوزه طراحی ساختاری و توسعه‌سازمانی از تجربه کره جنوبی استفاده کنیم. ازاین‌رو مبحث شهرهای هوشمند از جذابیت خاصی نزد ما برخوردار است؛ و تمایل داریم که سمیناری در این خصوص از سوی کره جنوبی برگزار شود.

وزیر راه و شهرسازی با توجه به سابقه همکاری شهر فرودگاهی امام خمینی و فرودگاه «اینچه اون» کره جنوبی یادآور شد: اخیراً به دنبال راه‌اندازی یک سیستم آموزشی در فرودگاه امام خمینی (ره) بودیم و مذاکراتی با فرودگاه «اینچه اون» کره جنوبی انجام شد اما هزینه‌های پیشنهادی آن‌ها در مقابل شرکت‌های اروپایی بالاتر بود که شاید با توجه به همکاری‌های دولتی این مسئله قابل‌رفع باشد.

وی افزود: علاوه بر مباحث آموزشی، وزارت راه و شهرسازی ایران علاقه‌مند به سرمایه‌گذاری کره جنوبی در فرودگاه‌های ایران است به‌طور مثال ترمینالی با ظرفیت 22 میلیون مسافر در فرودگاه امام خمینی تعریف شده است. همچنین سرمایه‌گذاری در سایر فرودگاه‌ها مثل تبریز نیز وجود دارد. به‌علاوه خواهان جابجایی یکسری از فرودگاه‌ها مانند فرودگاه اهواز و بوشهر که در مرکز شهر قرارگرفته‌اند نیز هستیم.

وزیر راه و شهرسازی در پایان خواستار فعال شدن پروازهای مستقیم سئول-تهران شد و گفت: چند ایرلاین ایرانی برای ایجاد پرواز مستقیم اعلام آمادگی کرده‌اند و علاقه‌مندیم این موضوع از سوی وزارت زمین، زیرساخت و حمل‌ونقل کره جنوبی هم پیگیری شود.

عباس آخوندی در پایان صحبت‌های خود تأکید کرد: هیچ مانعی برای فعال شدن شرکت‌های کره‌ای در ایران وجود ندارد و از فعال شدن شرکت‌های کره‌ای در ایران توسط دولت و بخش خصوصی استقبال می‌شود و امیدواریم سطح روابط هرچه بیشتر گسترش یابد.

وزیر زمین، امور زیربنایی و حمل‌ونقل کره جنوبی نیز در پایان ضمن ابراز خرسندی از حضور در ایران و ملاقات با وزیر راه و شهرسازی کشورمان با اشاره به آغاز همکاری‌های دو کشور از سال 1962 میلادی بیان داشت: با توجه به امضا موفقت‌نامه ایجاد خط اعتباری توسط روسای مجلس دو کشور، مسیر جدیدی برای توسعه همکاری‌های دو جانبه فراهم شده و اولین سفر من بعد از انتصاب به عنوان وزیر زمین، زیرساخت و حمل‌ونقل به ایران انجام شده که از نظر کاری و شخصی بسیار مهم و معنا دار است. البته انتظار دارم در زمینه شهرسازی و راهسازی همکاری های دو کشور توسعه یابد. لذا در صورت شکل گیری «کمیته عملیاتی»، دولت کره نه‌تنها مدیریت مالی زیرساخت جاده و راه‌آهن، بلکه پشتوانه فنی،آموزش و سمینار مشترک مربوط به ITS و فرودگاه‌ها در ایران را حمایت میکند.

ممکن است شما دوست داشته باشید

نظرات بسته شده است.