پرچم‌های غیرمجاز؛ تهدیدی برای رژیم دریایی جهان

پرچم های غیرمجاز

استفاده برخی کشتی‌ها از پرچم‌های غیرمجاز در حال افزایش است و برای حل این معضل باید سازمان‌های بین‌المللی دریانوردی با دولت‌ها و بخش خصوصی هماهنگی داشته باشند.

به گزارش سی‌نیوز و به نقل از پایگاه خبری هلنیک شیپینگ نیوز، کنوانسیون ملل متحد در حقوق دریاها (UNCLOS)  مشخص ساخته‌ است که همه کشتی‌ها «دارای ملیتی هستند که از سوی دولتی که به آنها اجازه کشتیرانی داده است اعطا می‌شود» بنابراین در محاکم قضایی با همین پرچم اعمال قانون می‌شوند. اما بتازگی پدیده‌ای به وجود آمده که به سرعت در حال افزایش است. پدیده‌ای که مفروضات بنیادین قانون دریانوردی جهان را زیر سوال برده است: استفاده از پرچم‌های غیر مجاز.

بکار بردن پرچم غیرمجاز به معنای آن است که کشتی بدون رضایت و اطلاع از پرچم کشوری استفاده نماید. اگرچه این پدیده می‌تواند حالت‌های بسیار مختلفی داشته باشد، اما شاید بهتر باشد این مسأله را در دو نوع عمده دسته‌بندی کنیم: پرچم‌گذاری فریبکارانه و اعلام پرچم جعلی. عموماً پرچم‌گذاری فریبکارانه مستلزم جعل در اسناد مورد قبول سازمان دریانوردی جهانی (IMO) نیز هست.

از سوی دیگر، اعلام پرچم جعلی موقعیتی را نشان می‌دهد که کشتی به دروغ پرچمی غیر از آنچه واقعاً برایش ثبت شده و با آن اجازه کشتیرانی یافته نشان می‌دهد. این کار معمولاً به قصد انجام سریع تشریفات بندری و گمرکی انجام می‌شود.

هر دو این روش‌ها، نقصی را ایجاد می‌کند که باعث خواهد شد نظارت موثری بر فعالیت‌های کشتی صورت نگیرد. اتفاقی که می‌تواند منجر به دامنه وسیعی از فعالیت‌های غیرقانونی و مجرمانه گردد.

بنابراین مسأله پرچم‌های غیرمجاز بسیار پیچیده و چند بعدی بنظر می‌رسد. برای حل این معضل نیاز به اقدامات هماهنگ چند سازمان بین‌المللی مانند سازمان دریانوردی جهانی، مقامات دولتی کشورها و همچنین بخش خصوصی است.

ممکن است شما دوست داشته باشید

نظرات بسته شده است.