وزیر راه و شهرسازی خبر داد: مدیریت سخت‌افزاری و نرم‌افزاری قابلیت‌ها برای افزایش توان لجستیك مهم‌ترین برنامه ماست

 

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به تقارن برگزاری اجلاس هفتم شورای هماهنگی كریدور شمال- جنوب با افتتاح راه‌آهن قزوین-رشت گفت: این اجلاس نقطعه عطفی در كریدور شمال-جنوب به شمار می‌رود.

به گزارش سی نیوز و به نقل از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی در حاشیه هفتمین اجلاس شورای هماهنگی كریدور بین‌المللی حمل ونقل شمال-جنوب در جمع خبرنگاران با اشاره به این كه این اجلاس بعد از ۵ سال وقفه مجددا برگزار شده است گفت: این اجلاس امروز با حضور ۱۲ كشور عضو تشكیل شد و در این اجلاس درباره مسایل فیمابین و مواردی كه می‌توانند تسهیل كننده فعالیت در حوزه ترانزیت باشد گفت‌وگو و توافق خواهد شد.

وی ادامه داد: یكی از مواردی كه برای ما بسیار اهمیت دارد این است كه كریدور شمال-جنوب به میزان ظرفیت سازی انجام شده بهره‌برداری ندارد به همین علت باید موانعی كه وجود دارد را احصا و شناسایی كنیم.

اسلامی با اشاره به علاقه‌مندی كشورهای عضو و حضور موثر آن‌ها در این كریدور گفت: این كشورها در سطح معاون وزیر، مدیركل و یا كارشناس ارشد به این اجلاس نماینده اعزام كرده‌اند.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به تقارن برگزاری این اجلاس با افتتاح راه‌آهن قزوین-رشت گفت: این یكی از بخش‌های باقی‌مانده كریدور شمال-جنوب بود كه در جمهوری اسلامی ایران تكمیل شده است، تقارن این ۲ رویداد و حضور وزرایی كه برای این مسیر به ما ملحق خواهند شد این جلسه شورای هماهنگی را به نقطه عطف كریدور شمال-جنوب تبديل می‌كند.

این مقام مسئول در ادامه سخنان خود به راه‌آهن رشت-آستارا اشاره كرد و افزود: برای این راه‌آهن پیمانكار تعیین شده و به زودی با حضور رییس جمهوری افتتاح این پروژه و آغاز عملیات اجرایی آن را خواهیم داشت. منابع این پروژه نیز پیش‌بینی شده است.

وی افزود: كریدور شمال-جنوب ۳ بخش دارد، یك بخش زیرساخت‌هایی است كه برای عبور ظرفیت بیشتر باید فراهم شود. از گذشته از این مسیر استفاده شده و بارهای منطقه قفقاز و آسیای میانه از طریق ایران به سایر كشورها منتقل می‌شده است.

اسلامی با اشاره به گسترش زیرساخت‌ها در كریدور شمال-جنوب گفت: احداث راه‌آهن بافق-بندرعباس-سرخس، توسعه بندر چابهار، توسعه بنادر شمالی، ایجاد خط آهن از قزوین به آستارا، احداث جاده‌ها از جمله اقداماتی است كه در جمهوری اسلامی ایران برای توسعه كریدور شمال-جنوب انجام شده است.

وزیر راه وشهرسازی افزود: جمهوری اسلامی ایران در حال تكمیل راه‌آهن چابهار به زاهدان است. اتصال این راه‌آهن به نقاط شمالی و همچنین راه‌آهن شرقی – غربی به مرزهای كشورهای همسایه از مهم‌ترین اقدامات در كریدور شمال-جنوب به شمار می‌رود.

عضو كابینه دولت دوازدهم ایجاد قابلیت برای مدیریت جابه‌جایی بار را دومین اقدام اساسی برای توسعه كریدور شمال-جنوب دانست و گفت: در شرایط كنونی كشورها به صورت مستقل بارهای خود را مدیریت می‌كند.

وی ادامه داد: نكته سوم این است كه ما باید پتانسیل لجستیك ایجاد كنیم و با ایجاد نظام لجستیك، قابلیت حمل ونقل مشترك و ایجاد شركت‌های حمل ونقل تركیبی بتوانیم كریدور شمال-جنوب را به معنای واقعی كلمه گسترش دهیم.

اسلامی افزود: لازم است كه به صورت سخت‌افزاری و نرم‌افزاری قابلیت‌ها را برای افزایش توان لجستیك مدیریت كنیم و این مهم‌ترین برنامه پیش روی ما است.

همچنین معاون وزیر راه و شهرسازی در امور حمل ونقل گفت: از سال ۲۰۰۰ میلادی تا این تاریخ، پس از امضای موافقتنامه کریدور حمل و نقل بین‌المللی شمال – جنوب میان کشورهای ایران، هند و روسیه به عنوان بنیانگذاران این کریدور، و سپس افزایش اعضا به ۱۴ کشور مجموعا ۶ اجلاس شورای هماهنگی برگزار شده است.

شهرام آدم‌‌نژاد معاون حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی در افتتاحیه هفتمین اجلاس شورای هماهنگی کریدور ترانزیتی شمال – جنوب که امروز ۱۳ اسفند ۱۳۹۷ برگزار شد در ابتدا ضمن خوش‌آمدگویی به مدعوین حاضر در این اجلاس با ابراز امیدواری مبنی بر اینکه در این اجلاس تصمیماتی اتخاذ شود که منجر به رونق هرچه بیشتر ترانزیت و به تبع آن رشد تجارت و مبادلات اقتصادی در کریدور حائز اهمیت شمال – جنوب شود، اظهار داشت: همان‌طور که مستحضر هستید از سال ۲۰۰۰ میلادی تا این تاریخ، پس از امضای موافقت‌نامه کریدور حمل و نقل بین‌المللی شمال – جنوب میان کشورهای ایران، هند و روسیه به عنوان بنیانگذاران این کریدور، و سپس افزایش اعضا به ۱۴ کشور مجموعا ۶ اجلاس شورای هماهنگی برگزار شده است.

وی افزود: با توجه به اتفاق‌نظر ذی‌نفعان اقتصادی و صاحب‌نظران در زمینه صرفه‌جویی‌های قابل ملاحظه زمان و هزینه در مسیرهای این کریدور در مقایسه با سایر مسیرهای سنتی، تصمیماتی موثر در راستای فعال‌سازی کریدور اتخاذ و اجرا شده است.

معاون حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی در ادامه با اشاره به همزمانی برگزاری هفتمین اجلاس شورای هماهنگی و هشتمین نشست کارشناسی ادامه داد: با توجه به درک کشورهای عضو از آخرین وضعیت تجارت و تبادلات منطقه‌ای و بین‌المللی، هم‌افزایی و هماهنگی هرچه بیشتر کشورها در راستای تسهیل و تقویت ارتباطات و تعاملات موثر میان سرمایه‌گذاران، تجار و بازرگانان در قالب ایجاد و توسعه فضای کسب و کار ملی و منطقه‌ای کشورهای عضو، به عنوان موتور پیشران توسعه ترانزیت، یکی از اهداف اصلی مورد پیگیری است.

وی افزود: بدون شک برنامه‌ها و اقدامات فعلی و آتی کشورهای عضو در زمینه توسعه و تکمیل زیرساخت‌ها و تسهیلات حمل‌ونقلی‌شان، در فضای هم‌افزایی و هماهنگی ایجاد شده، اثرپذیری قابل توجهی در رونق هرچه بیشتر مسیرهای کریدور خواهد داشت.

آدم‌نژاد در ادامه با اشاره به رویکردهای اساسی جمهوری اسلامی‌ ایران در خصوص این کریدور این موارد را به شرح ذیل اعلام کرد:

۱- تجاری‌سازی کلیه مسیرهای جایگزین در کریدور: به منظور فعال‌سازی این کریدور، بازسازی حلقه‌های ضعیف یا مفقوده در طول زنجیره در دستور کار قرار دارد که از جمله اقدامات راهبردی در این زمینه می‌توان به توسعه مسیرهای دریایی بنادر شمال ایران جهت اتصال به بنادر حاشیه دریای خزر از طریق برقراری خطوط کشترانی منظم اشاره کرد. این امر سبب تقویت مسیرهای کریدور شمال جنوب و جنوب غرب جهت اتصال به دریای سیاه خواهد شد. به موازات بهره‌برداری از مسیر ریلی شرق دریای خزر ساخت مسیر ریلی رشت آستارا جهت تکمیل مسیر غربی کریدور شمال جنوب در پهنه ایران در دستور کار قرار دارد.

۲- ضرورت همکاری نزدیک و اتحاد تجاری میان کشورهای عضو کریدور: همکاری نزدیک میان دولت‌ها و ارتباطات تجاری مستحکم میان بخش‌های خصوصی فعال در ایران و کشورهای عضو به منظور بازاریابی با تقویت حلقه‌های مفقوده در زنجیره کریدور بسیار مهم است. از این منظر، داشتن رویکرد فرآیندی و ایجاد زنجیره ارزش از مبدا تا مقصد به صورت درب به درب، لازمه ایجاد مزیت‌های رقابتی در مسیرهای واقع در کشورهای کریدور شمال – جنوب است.

۳- ایجاد زنجیره مراکز لجستیکی: مکان‌یابی و احداث مراکز لجستیکی در طول کریدورهای ترانزیتی جمهوری‌اسلامی ایران جهت برقراری ارتباطات لجستیکی و کاهش زمان و هزینه زنجیره تامین در حال انجام است و اتصال این زنجیره لجستیکی به سایر مراکز لجستیکی در سایر کشورها در دستور کار قرار دارد. جمهوری اسلامی ایران آماده همکاری نزدیک جهت جذب سرمایه‌گذاران خارجی در چارچوب مدل‌های مشارکت عمومی –خصوصی جهت احداث این مراکز لجستیکی می‌باشد و مشوق‌ها و امتیازاتی نیز در این زمینه قابل اعطاء به سرمایه‌‌گذاران است.

۴- توجه به جذابیت‌های توریستی کریدور شمال – جنوب: در کنار توسعه ترانزیت بار، بحث راه‌اندازی و تقویت گردشگری درطول کریدور نیز در حال پیگیری است. در این خصوص مذاکرات مقدماتی با برخی همسایگان انجام شده است و طرح این موضوع با سایر کشورهای عضو کریدور در دستور قرار دارد. با توجه به سابقه تاریخی کشور ایران و وجود جذابیت‌های منحصربه‌فرد گردشگری در بسیاری از شهرها از جمله اصفهان، شیراز و یزد و با توجه به امکانات و زیرساخت‌های پیش‌بینی شده، تعریف بسته‌های گردشگری تاریخی، فرهنگی و حتی سلامتی و درمانی به صورت مشترک حائز اهمیت است. با توجه به وجود زمینه‌های گردشگری مشابه در منطقه قفقاز شمالی، می‌توان اقدامات موثری را به‌طور دو یا چند جانبه شکل داد. در این راستا برقراری خطوط هوایی مسافربری منظم بین ایران و قفقاز شمالی بسیار مهم است.

 

۵- حمل و نقل پایدار: موضوع حمل و نقل پایدار و لزوم حفاظت از محیط زیست و کاهش مصرف سوخت‌های فسیلی یکی دیگر از مباحث در حال پیگیری در ایران است. پیش‌بینی اقداماتی جهت افزایش سهم حمل بار توسط ریل و اتصال بنادر کشور به خطوط ریلی برخی اقداماتی است که می‌توان در این حوزه نام برد.

۶- مدیریت واحد و یکپارچه کریدور شمال – جنوب در سطح کشور: علاوه بر ساخت و توسعه زیرساخت‌های حمل و نقلی در حوزه‌های مختلف، از منظر فرآیندی و نرم‌افزاری نیز، در ایران به دنبال ایجاد و توسعه مزیت‌های رقابتی در کل زنجیر حمل و نقل کریدور جهت تسهیل و روان‌سازی ترانزیت باشیم. در این راستا با استقرار مفهوم مدیریت کریدور در وزارت راه و شهرسازی به منظور تجاری‌سازی مسیرهای ترانزیتی ایجاد مزایای رقابتی، شناسایی و توسعه پتانسیل‌های تجاری در سطح بین‌المللی، شناسایی و حل مشکلات فرآیندی، ساختاری یا قانونی در حوزه ترانزیت در حال پیگیری است.

معاون وزیر راه و شهرسازی در امور حمل و نقل در پایان گفت: امیدوارم با همکاری کلیه شرکت‌کنندگان در این اجلاس با توجه به برنامه‌ریزی صورت پذیرفته و دستورکارهای مشخص شورای هماهنگی و نشست کارشناسی، در انتهای این اجلاس، به صورت جلسه‌ای مورد توافق طرفین و مشتمل بر تصمیمات راهکارهایی موثر جهت تسریع و تسهیل در هم‌افزایی و هماهنگی کشورهای عضو دست پیدا کنیم تا بدین منظور فضای مطلوب‌تری برای ارائه ابتکارات و تصمیمات راهگشای آتی فراهم شود.

 

 

ممکن است شما دوست داشته باشید

نظرات بسته شده است.