وزیر دریانوردی پاکستان تاکید کرد: ضرورت ایجاد خط کشتیرانی میان ایران و پاکستان

 

اماکن متبرکه در ایران هرساله درایام محرم و صفر میزبان تعداد زیادی از زائران پاکستانی است که این امر بر ضرورت پیشبرد طرح خدمات دریایی و یا ایجاد خط کشتیرانی برای تردد امن زائران پاکستانی به مقصد ایران که پنج سال پیش از سوی دولت اسلام آباد مطرح شده بود، تاکید دارد.

پس از حملات تروریستی سال های اخیر در مسیر حرکت کاروان های زیارتی پاکستان در ایالت بلوچستان به طرف پایانه مرزی مشترک با ایران؛ دولت وقت اسلام آباد سال ۱۳۹۳ برای اولین ابتکار راه اندازی خط کشتیرانی از بنادر پاکستان به مقصد چابهار و بندرعباس را مطرح کرد تا بتوان تردد زائران پاکستانی را به دور از سختی های سفر زمینی، تسهیل کرد.

همه ساله به طور میانگین و تقریبی حدود ۱۲۰ هزار مسافر و زائر پاکستانی از طریق مرز رسمی میرجاوه وارد جمهوری اسلامی ایران می شوند و این سفرها در ایام محرم و صفر به اوج خود می رسد.

برخی از این زائران علاوه بر زیارت اماکن متبرکه در شهرهای ایران نظیر مشهد و قم از طریق ایران به عراق نیز مسافرت می کنند. ازدحام تردد زمینی اتباع پاکستانی به دلیل هزینه بالای هوایی نیز است که تنها برای بخشی از این افراد امکان پذیر است.

با این حال دولت پاکستان طی سال های اخیر بارها سخن از نهایی شدن اجرای طرح سرویس دریایی با ایران خبر داد اما به نظر می رسد تاکنون پیشرفتی در این خصوص مشاهده نشده است.

به گزارش روز شنبه رسانه ھای پاکستان، «علی حیدر زیدی» وزیر دریانوردی این کشور نیز در تازه ترین اظهارات خود درباره خط کشتیرانی برای زائران پاکستانی، آنچه که وی حوادث اخیر در خلیج فارس می خواند، را دلیل تازه برای اجرایی نشدن طرح خط کشتیرانی توصیف کرد.

وی در  گفت وگو با خبرنگاران در شهر کراچی اظهار داشت: اجرای این خط دریایی فعلا در دستور کار نیست اما پاکستان به دنبال اجرای این طرح با عراق برای انتقال آسان زائران به این کشور است که مشکلات اخیر در خلیج فارس مانع پیشبرد این موضوع است.

این در حالیست که  زیدی اوایل فروردین ماه امسال در نشستی با اعضای کمیته امور کشتیرانی در مجلس پاکستان گفت که مراحل رسمی و اداری راه اندازی خط کشتیرانی از مبداء کراچی و گوادر به مقصد بندرعباس در حال انجام است.

وی اظهار داشت: وزارت کشتیرانی پاکستان در حال کسب مجوزهای لازم از جمله استعلام امنیتی است و در نظر دارد برای رفت و آمد زائران پاکستانی کشتی های بزرگ مسافری خریداری کند.

راه اندازی خط فرصت رونق تجارت

کارشناسان اقتصادی و گردشگری، راه اندازی مسیر دریایی میان ایران و پاکستان را فرصتی مناسب برای رونق مبادلات تجاری، توسعه سهم دو کشور از گردشگری دریایی و افزایش اشتغالزایی عنوان می کنند.

طرح جابجایی مسافران از طریق دریا به دلیل افزایش اعزام زائران پاکستانی به مناطق گردشگری مذهبی ایران از جمله مشهد و قم طرح ریزی شده است.

سفیر پاکستان در ایران پیشتر اعلام کرده بود: سالانه ده ها هزار زائر پاکستانی برای زیارت بارگاه منور رضوی به مشهد مقدس سفر می کنند.

خانم «رفعت مسعود» گفت: دولت های پاکستان و ایران برای ارتقای تسهیلات زائران و مسافرانی که از طریق زمینی و هوایی به مشهد سفر می کنند، از هیچ تلاشی دریغ نمی کنند.

هر سال هزاران نفر شهروندان پاکستانی به صورت زائر از مناطق مختلف این کشور به ایران و از آنجا به عتبات عالیات در عراق سفر می کنند و این زائران و تعاملات تجاری و فرهنگی دو کشور نیز ظرفیت و لزوم راه اندازی خط دریایی ایران و پاکستان را دو چندان کرده است.

پیشینه طرح اجرای خط کشتیرانی

«میرحاصل خان بزنجو» وزیر وقت دریانوردی پاکستان فروردین ماه سال گذشته در دیدار با وزیر وقت راه و شهرسازی جمهوری اسلامی ایران، با بیان اینکه اراده این کشور، گسترش همکاری ها با ایران است، گفت: خط دریایی چابهار – کراچی بزودی اجرایی می شود.

وزیر وقت راه و شهرسازی کشورمان نیز گفت: قرار شد دولت پاکستان برنامه های خود را در این خصوص و نوع کشتی و ظرفیت آن را به طرف ایرانی اعلام کند تا تهران زیرساخت های لازم را برای تحقق این امر فراهم کند.

ممکن است شما دوست داشته باشید

نظرات بسته شده است.