معاون وزیر راه و شهرسازی در 2018 ICOPMAS عنوان کرد: ظرفیت پذیرش کشتی های مگا سایز، یکی از چالش های حوزه مهندسی دریایی

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با بیان اینکه ظرفیت پذیرش کشتی های مگا سایز؛ یکی از چالش های حوزه مهندسی دریایی به شمار می رود، گفت: ایران؛ جزو کشورهای خودکفا و پیشرفته جهان در زمینه مهندسی و احداث سازه های دریایی است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان بنادر و دریانوردی، صبح امروز (دوشنبه) محمد راستاد در سیزدهمین همایش بین المللی بنادر، سواحل و سازه های دریایی ۲۰۱۸ که با حضور محمد اسلامی؛ وزیر راه و شهرسازی، نمایندگان مجلس شورای اسلامی و متخصصان داخلی و خارجی برگزار شد، اظهار کرد: همایش تخصصی سواحل، بنادر و سازه‌های دریایی (ICOPMAS ۲۰۱۸) یکی از کنفرانس های تخصصی مهم و تاثیرگذار در سطح منطقه و جهان است که با حضور متخصصان داخلی و خارجی برگزار می شود.

وی ادامه داد: باید به جامعه دریایی کشور بابت اثبات حقانیت جمهوری اسلامی ایران در عالی ترین مرجع دریایی دنیا در ارتباط با تحریم های یکجانبه و غیرقانونی که علیه صنعت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران تحمیل شده است، تبریک بگوییم.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به اینکه یک سند مهم در اجلاس ۱۲۱ شورای سازمان بین المللی دریانوردی ارائه شد که با حمایت قاطع کشورهای عضو IMO روبرو گردید، گفت: این اقدام محملی برای پیگیری جمهوری اسلامی ایران در مراجع مختلف است، تا کماکان شاهد فعایت بدون وقفه و بدون مانع کشور در عرصه فعالیت های دریایی و بندری باشیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی، با بیان اینکه ایران در زمینه مهندسی دریایی و احداث سازه های دریایی جز کشورهای خودکفا و پیشرفته جهان به شمار می رود، اظهار کرد: هیچ پروژه توسعه ای در بنادر کشور وجود ندارد که توسط متخصصین داخلی طراحی و احداث نشود و باید اعلام کرد که مگا پروژه های بندری تماما توسط طراحان داخلی کشور در حال طراحی و ساخت است و به طور مثال می توان به فاز سوم طرح توسعه کانتینری بندرشهیدرجایی اشاره کرد که از ابتدای سال جاری با ۱۴۰۰ متر اسکله و ۱۰۰ هکتار محوطه مدنظر قرار گرفته است تا ظرفیت کانتینری آن به ۸ میلیون TEU در سال افزایش پیدا کند.

قابلیت های مهندسی دریایی کشور بر کسی پوشیده نیست

راستاد افزود: قابلیت های مهندسی دریایی کشور بر کسی پوشیده نیست و پروژه های بزرگ مختلف در حال پیش برد است که در این رابطه همچنین می توان به توسعه ظرفیت بندر چابهار با احداث ۵ پست اسکله اشاره کرد تا قابلیت پذیرش کشتی های بزرگ را داشته باشد.

وی با تاکید بر اینکه صنعت دریایی با چالش های مختلفی روبرو است، اظهار کرد: استفاده هرچه بیشتر از مقیاس؛ یعنی ساخت کشتی های با ظرفیت های بالا و بیش از ۲۰ هزار TEU موضوعی است که صنعت کشتیرانی با آن روبرو است و در همین رابطه بنادر باید ظرفیت پذیرش چنین کشتی های را داشته باشند و به همین دلیل رقابت موجود بین بنادر برای دستیابی به زیرساخت های لازم افزایش یافته است.

رئیس همایش بین المللی المللی بنادر، سواحل و سازه های دریایی (ICOPMAS ۲۰۱۸) همچنین به چالش های حوزه مهندسی دریایی اشاره و عنوان کرد: باید زیرساخت ها به گونه طراحی شود که ظرفیت پذیرش کشتی های مگا سایز را داشته باشد و در این خصوص دسترسی دریایی بنادر نیازمند توسعه است و باید به اعماق بالاتر از ۱۷ متر و اسکله های با قابلیت پذیرش کشتی هایی با طول ۴۰۰ متر، عرض ۶۰ متر و ظرفیت بالاتر از ۲۰ هزار TEU و نیز پسکرانه هایی با ظرفیت نگهداری چنین حجمی از کالا دست یافت.

توسعه بنادر جاسک و سیریک در دستور کار قرار گرفته است

راستاد ادامه داد: این در حالی است که صنعت کشتیرانی امروزه با چالش های زیادی روبرو شده که تعهد نسبت به کاهش تولید گازهای گلخانه ای یکی از آن ها به شمار می رود و صنعت حمل و نقل دریایی باید سهم خود را در کاهش گازهای گلخانه ای ارائه کند که یکی از مصوبات مهم در این رابطه ضرورت کاهش سولفور سوخت سنگین کشتی ها به کمتر از ۱,۵ درصد است.

وی در ادامه به اقدامات زیربنایی در حوزه مهندسی سواحل و بنادر اشاره و خاطرنشان کرد: اقدامات مختلفی به ویژه در توسعه سواحل مکران در بخش مهندسی سواحل انجام گرفته است که به طور مثال می توان به توسعه بندر چابهار و برنامه های مختلفی برای توسعه سایر بنادر از جمله جاسک و سیریک در نظر گرفته شده است، اشاره کرد.

طراحی و راه‌اندازی شبکه ملی پایش مشخصه‌های دریایی

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به اینکه توسعه سواحل مکران شامل سه بخش اطلاعات پایه، مدیریت یکپارچه سواحل و پروژه‌های اجرایی است، گفت: طراحی و راه‌اندازی شبکه ملی پایش مشخصه‌های دریایی با اعتبار بیش از ۸۰ میلیارد ریال اعم از راه‌اندازی دستگاه‌های موج‌نگار، جزر و مد سنجی، شیب تراز آب، ترازسنجی، هواشناسی بندری و ایجاد سامانه‌ای هشدار سریع سونامی و طوفان‌های حاره‌ای از جمله این اقدامات در حوزه اطلاعات پایه به شمار می‌رود.

راستاد افزود: همچنین تهیه اصلاحات لازم جهت استفاده در طرح مدیریت یکپارچه مناطق ساحلی کشور، بررسی مشکلات موجود در مناطق ساحلی مورد مطالعه و ارائه روش‌های حل مشکل از دیدگاه مهندسی سواحل، دستیابی به یک مرجع اطلاعاتی قابل اطمیمنان در این حوزه و … از اهداف اصلی این اقدام محسوب می‌شوند.

ممکن است شما دوست داشته باشید

نظرات بسته شده است.