معاون امور دریایی سازمان بنادر پیشنهاد داد؛ ۴ راهکار پیش بینی شده برای استفاده از سوخت کم سولفور کشتی ها

 

حق شناس گفت: استفاده از ال ان جی و نفت گاز با وحود بسیار هزینه بر بودن از جمله راهکار های است که برای استفاده از این نوع سوخت ها پیش بینی شده است.

به گزارش پایگاه خبری سی نیوز، همه کشتی‌های دنیا از سال ۲۰۲۰ میلادی مکلف هستند که از سوخت سنگین با سولفور نیم درصد استفاده کنند؛ مسأله‌ای که می‌توان از آن به عنوان مهم‌ترین دغدغه دریایی ایران تا آغاز سال میلادی ۲۰۲۰ نام برد.

چند سالی است که سازمان جهانی دریانوردی به دنبال آن است که سولفور سوخت سنگین که در حال حاضر ۳.۵ درصد است، کاهش یابد و به نیم درصد برسد؛ موضوعی که به منظور کاهش آلودگی ایجاد شده توسط ناوگان دریایی جهان در نظر گرفته شده است و بر اساس تصمیم اتخاذ شده تمامی کشتی‌های دنیا از سال ۲۰۲۰ مکلف هستند از سوخت سنگین با سولفور نیم درصد استفاده کنند.

در حال حاضر بخشی از پالایشگاه‌های اروپایی توانایی تولید این سوخت را دارند و طی دو سال گذشته سازمان بنادر و دریانوردی نیز از وزارت نفت درخواست کرده است که حداقل نیاز کشتی‌های ایرانی که شامل شناور‌های اقیانوس‌پیما و شامل ۲۰۰ فروند می‌شود را به مقدار ۱.۳ تا ۱.۴ میلیون تن تأمین کند. در همین رابطه گفتگوی با معاون امور دریایی سازمان بنادر صورت گرفت

هادی حق شناس معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریا نوردی در گفت وگو با خبرنگار سی نیوز با بیان اینکه سازمان بنادر و دریا نوردی از یک دهه گذشته اهمیت استفاده از سوخت کم سولفور و یا نیم درصد را اعلام کرده است گفت: اهمیت استفاده از سوخت کم سولفور را سازمان بنادر طی سال های گذشته به وزارت نفت اعلام کرده است و استفاده از این سوخت از سال ۲۰۲۰ برای تمامی خطوط کشتی رانی اجباری می شود.

وی ادامه داد: براساس کنوانسیون مارپول این موضوع اجباری شده و ما از سال ۸۴ به طور مکرر مکاتباتی با وزارت نفت جهت تهیه و یا تولید آنها انجام شده اما تا به امروز وزارت نفت برنامه ای برای تولید این سوخت را در دستور کار خود قرار نداده  و یا راهکار برای آن ارائه نکرده است.

حق شناس با اشاره به راهکارهای برای تهیه سوخت کم سولفور کشتی ها گفت: یکی از این راهکارها واردات سوخت کم سولفور است، به طوری که  در سال‌های گذشته نیز بعضاً شاهد واردات برخی فراورده‌های نفتی بودیم که در این مورد نیز می‌توان تصمیم مشابهی اتخاذ کرد.

وی افزود: در صورتی که وزارت نفت تا ۷ ماه آینده نتواند این سوخت را تولید کند  باید این سوخت را به صورت بانکرینگ تحویل دهد.

معاون امور دریایی به راهکار دیگری در این باره اشاره کرد و تصریح کرد: نصب اسکرابر روی کشتی‌ها است که سوخت موجود را به سوخت کم سولفور تبدیل می‌کند که این راهکار به دلیل تجهیزات گران قیمت این بخش بسیار  هزینه بر است.

وی با بیان اینکه استفاده از نفت گاز به جای  سوخت کم سولفور می تواند به عنوان راهکار سوم شناخته می شود گفت: اگر  از نفت گاز به جای مازوت استفاده کنیم  این مورد با صرف هزینه بیشتری همراه خواهد بود.

حق شناس تاکیدکرد: استفاده از ال ان جی  راهکار چهارمی است که سازمان بنادر برای این موضوع پیشنهاد کرده است.

وی با بیان اینکه سازمان بنادر  خود تولید کننده این نوع سوخت نیست و تنها وظیفه خود اطلاع رسانی در مورد اهمیت استفاده از این نوع سوخت بوده که تا به امروز اقدامات و مذاکرات بسیار گسترده کرده است.

ممکن است شما دوست داشته باشید

نظرات بسته شده است.