معاون امور بندری سازمان بنادر در گفت وگو با «آناتولی» اعلام کرد: ایران محدودیتی برای سرمایه گذاری در چابهار ندارد

 

یکی از مسئولان سازمان بنادر و دریانوردی ایران در گفت‌وگو با «آناتولی» اعلام کرد هیچ محدودیتی برای سرمایه‌گذاری شرکت‌های داخلی و خارجی بندرچابهار این کشور وجود ندارد.

به گزارش پایگاه خبری سی نیوز، محمدعلی حسن‌زاده، معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی ایران در مصاحبه با خبرگزاری آناتولی گفت:”عمده سرمایه گذاری‌ها در بندرچابهار به‌صورت مشترک با شرکت‌های خارجی انجام شده است. هیچ محدودیتی برای ورود سرمایه‌گذاران دولتی و خصوصی برای توسعه فاز ۲ این بندر وجود ندارد.”

وی درباره همایش «ظرفیت‌های بندرچابهار» که ۲۶ فوریه برگزار می‌شود نیز توضیح داد:

“این روز به نام «چابهار» نامگذاری شده است. پتانسیل‌های چابهار را به کشورهای همجوار، سیاستمدران، سرمایه‌گذاران و فعالان حوزه حمل‌ونقل دریایی معرفی خواهیم کرد. از ۳۵ کشور، ازجمله رایزن اقتصادی و دبیر سفارت ترکیه برای شرکت در این همایش دعوت شده است.

تمرکز ما بر همکاری با بازرگانان، صاحبان کالا و خطوط کشتیرانی و شرکت‌هایی است که در زنجیره تامین حمل‌ونقل دریایی فعالیت می‌کنند. به همین دلیل ۷۵ درصد این نمایشگاه به حضور و معرفی شرکت‌های خصوصی اختصاص داده شده است.»

وی با بیان اینکه تمرکز بندرچابهار تنها بر ترانزیت نیست و هر کشوری می‌تواند از ظرفیت صادرات و واردات آن استفاده کند، اظهار داشت:

«کشورهای آسیای میانه می‌توانند از این بندر استفاده کنند. ما میزبانی کالاهای آنها را انجام می‌دهیم. بندرچابهار این ظرفیت را دارد که علاوه بر هندوستان و افغانستان به کشورهای دیگر هم خدمات ارائه کند.»

حسن زاده همچنین درباره معافیت بنادر ایران از تحریم های آمریکا هم تصریح کرد:

«هیچ بندری در ایران تحریم نیست. آمریکا معافیتی را برای هندوستان و افغانستان اعلام کرده است. بنابراین شرکت‌های خارجی می‌توانند به راحتی در این چابهار سرمایه‌گذاری کنند. از این رو، تخفیفات و تسهیلات ویژه ای برای تخلیه و بارگیری به صاحبان کالا می دهیم»

امسال هزار میلیارد تومان (حدود ۸۳ میلیون دلار ایالات متحده آمریکا) در بندر چابهار ایران سرمایه‌گذاری شده است. واردات و ترانزیت نفت از طریق این بندر نیز ۶۸ درصد افزایش یافته است. تخلیه و بارگیری کالاهای غیرنفتی نیز ۵۰ درصد بیشتر شده است.»

ممکن است شما دوست داشته باشید

نظرات بسته شده است.