مشاور حقوقی انجمن کشتیرانی تشریح کرد: تداوم اعتبار چک‌های پشت نویسی شده در سال ۹۸

 

چک‌های عادی اشخاص در سال ۹۸ همچنان قابلیت ظهرنویسی فیزیکی و انتقال به اشخاص دیگر را دارا است.

به گزارش پایگاه خبری سی نیوز، آذرخش شهبازی، وکیل دادگستری و مشاور حقوقی انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته ایران در خصوص انتشار خبری مبنی بر عدم اعتبار ظهرنویسی چک های انتقالی به اشخاص ثالث اظهار کرد:« مطابق با قانون صدور چک و اصلاحات اخیر آن، ظهرنویسی (پشت نویسی) چک های عادی اشخاص و انتقال آن به شخص ثالث همچنان قابل اجرا و معتبر است.»

وی افزود:«صرفا محدودیت در خصوص ظهرنویسی چک های اشخاص، محدودیت زمانی سابق موضوع ماده315  قانون تجارت میباشد. به عبارت دیگر، اشخاص می توانند نسبت به پشت نویسی ودریافت و انتقال چک به شخص ثالث با رعایت مواعد قانونی( ظرف مدت 15 روز از تاریخ سررسید چک) اقدام کنند. چنانچه چک مذکور منجر به صدور گواهی عدم پرداخت گردد، دارنده چک حق مراجعه به صادرکننده چک و نیز ظهرنویس  را به طور متضامنا دارد. چنانچه دارنده چک ظرف مدت 15 روز جهت وصول چک به بانک مراجعه ننماید، در صورت کسر موجودی حساب، حق مراجعه به ظهرنویس را از خود سلب کرده و صرفا می تواند نسبت به صادرکننده چک اقدام حقوقی کند.

یادآور می شود بانک مرکزي نیز ضمن تکذیب این خبر، اعلام کرد که این بخشنامه بانک مرکزی صرفا شامل ممنوعیت ظهرنویسی «چک‌های تضمینی صادر شده از ناحیه بانک» است و «چک‌های عادی اشخاص» در سال ۹۸ کماکان قابل ظهرنویسی فیزیکی و انتقال به اشخاص دیگر است.

بر اساس تبصره ۱ ماده ۲۱ مکرر قانون چک با اصلاحات اخیر، ظهر نویسی چک‌های فیزیکی عادی تا ۲۹ آذر سال ۱۳۹۹ مجاز بوده، اما بعد از آن در خصوص چک‌های صادره بر اساس قانون جدید، صرفا ظهرنویسی فیزیکی ممنوع است.

 

ممکن است شما دوست داشته باشید

نظرات بسته شده است.