مروری بر مراسم روز جهانی هیدروگرافی که در تهران برگزار شد؛ ایران؛ رئیس کمیسیون منطقه ای هیدروگرافی می شود

 

 

معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی گفت: سازمان بنادر و دریانوردی به روز رسانی اطلاعات دریانوردی مورد نیاز در قالب چارت های دریایی جهت تامین ایمنی دریانوردی در آبهای تحت حاکمیت ایران را انجام می دهد.

به گزارش سی نیوز و به نقل از پایگاه اطلاع رسانی سازمان بنادر و دریانوردی، هادی حق شناس در مراسم روز جهانی هیدروگرافی که صبح امروز با حضور مدیران، کارشناسان و درست اندرکاران هیدروگرافی کشور در محل هتل هما تهران برگزار شد، اظهار کرد: سازمان بنادر و دریانوردی به نیابت از جمهوری اسلامی ایران از سال ۱۳۴۰ هجری شمسی به عضویت سازمان بین المللی هیدروگرافی درآمده است و مرجع ملی هیدروگرافی کشور به شمار می رود.

وی ادامه داد: سازمان بنادر به عنوان متولی امر ایمنی دریانوردی موظف است اقدامات لازم را در راستای تحقق مفاد ماده ۹ از فصل پنجم سولاس مبنی بر ایجاد ساز و کار،  جهت جمع آوری و تکمیل داده های هیدروگرافی و متعاقب آن تولید، انتشار و به روز رسانی اطلاعات دریانوردی مورد نیاز در قالب  چارت های دریایی جهت تامین ایمنی دریانوردی در آبهای تحت حاکمیت ایران را انجام دهد.

به گفته معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی، کمیته ملی هیدروگرافی در سال ۱۳۸۴ به درخواست سازمان بنادر و دریانوردی و تائید شورایعالی امنیت ملی، با عضویت  ستاد کل نیروهای مسلح، سازمان جغرافیایی نیروهای مسلح،‌ سازمان نقشه برداری کشور و سازمان بنادر و دریانوردی و با هدف هماهنگی، سیاستگذاری و برنامه ریزی جهت انجام فعالیت های هیدروگرافی(آبنگاری) و تهیه و انتشار چارت های دریانوردی آب های تحت حاکمیت و صلاحیت ایجاد شد.

وی افزود: دبیرخانه دائمی این کمیته در سازمان بنادر و دریانوردی مستقر است و اعضاء آن متشکل از کارشناسان و متخصصان سازمان های عضو کمیته با برگزاری جلسات دوره ای و ماهانه در خصوص موضوعات مطروحه و به ویژه تولید چارت های دریایی مطابق با اهداف و استراتژی تعیین شده از سوی کمیته تصمیم گیری می کنند.

معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی تاکید کرد:  چارت ها پس از بررسی دقیق کارشناسان ذیربط به لحاظ رعایت استانداردهای تدوین شده توسط سازمان بین المللی هیدروگرافی و همچنین موضوعات امنیتی، تولید و در اختیار مراجع بین المللی و دریانوردان قرار می گیرد.

وی ادامه داد: در سال ۱۳۹۱ جمهوری اسلامی ایران با انعقاد توافقنامه دو جانبه با شرکت پریمار وابسته به  اداره هیدروگرافی نروژ  برای اولین بار نسبت به تهیه تولید و انتشار چارت های الکترونیکی محدوده آب های جمهوری اسلامی ایران اقدام کرد و ماحصل این اقدام طی ۵ سال گذشته و تا به امروز تولید تعداد قابل توجهی  چارت الکترونیکی است که از این بین  بیش از ۴۱ سلول چارت از طریق شرکت پریمار صحه گذاری و رفع نقص شده و بطور منظم از طریق بیش از ۷۰  مرکز نمایندگی توزیع کننده این شرکت در سراسر جهان در اختیار دریانوردان قرار گرفته است. از ابتدای انتشار  تا به امروز  مجموعا بالغ بر ۱۸۵ هزار  سلول چارت دریایی که حاصل توانمندی و دانش متخصصان داخلی کشور است فروخته و جایگزین چارت های آدمیرالتی انگلستان شده اند. علاوه بر چارت های فوق اخیرا صحه گذاری تعداد ۱۵ سلول دیگر از چارت های محدوده آب های ساحلی ایران در دریای عمان و خلیج فارس نیز به پایان رسیده است و آماده انتشار بین المللی از طریق شرکت پریمار است و ۱۷  سلول نیز در مرحله رفع خطاهای اولیه ویرایشی قرار دارند.

معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی  با اشاره به اینکه تهیه و تولید این چارت ها پس از تعیین اولویت نیازهای کشور (بیش از ۱۰۰ سلول) مبتنی بر مسیرهای تردد تجاری کشور  در بنادر شمالی و جنوبی کشور و زمان بندی تولید توسط سازمان های ذیربط در برنامه کاری دبیرخانه قرار گرفته و اقدامات لازم جهت تولید و انتشار آن ها پیگیری می شود، گفت: در حال حاضر نیز مجموعا تولید ۲۱ سلول،  شامل ۸ سلول چارت الکترونیکی در جنوب و ۱۳ سلول در شمال کشور، از باقیمانده چارت های  اولویت بندی شده در حال طی فرآیند تولید و استاندارد سازی است که به محض نهایی شدن مراحل تولید، در اختیار مراجع ذیربط قرار خواهد گرفت.

حق شناس در خصوص چارت های کاغذی(INT Charts)‌  نیز بیان کرد: اقدامات گسترده ای توسط جمهوری اسلامی ایران در این رابطه انجام گرفته و تا به امروز تعداد ۴۲ شیت از تولیدات ایران در وب کاتالوگ سازمان بین المللی هیدروگرافی ثبت شده است؛ این در حالی است که جمهوری اسلامی ایران به عنوان هماهنگ کننده نقشه های بین المللی (INT Charts)‌ و نقشه های الکترونیکی (ENC Charts)‌ در منطقه دریایی راپمی مسئولیت نظارت بر تولید و انتشار نقشه های کشورهای عضو کمیسیون هیدروگرافی منطقه دریایی راپمی را بر عهده دارد.

وی  خاطر نشان کرد: جمهوری اسلامی ایران در حال حاضر عنوان نایب رییس کمیسیون مربوطه را بر عهده دارد و به واسطه آن یکی از ۳۰ کشور عضو شورای سازمان بین المللی هیدروگرافی است که با توجه به تغییرات اعمال شده در اساسنامه این کمیسیون از ابتدای سال ۲۰۱۹ میلادی به طور اتوماتیک عهده دار مسئولیت ریاست این کمیسیون منطقه ای خواهد شد که این امر تداوم عضویت ایران در شورای سازمان بین المللی هیدروگرافی تا سال ۲۰۲۳ میلادی را در پی خواهد داشت.

 

پیام دبیرکل سازمان بین‌المللی هیدروگرافی به مناسبت روز جهانی هیدروگرافی

در  پیام  ماتیاس یوناس که صبح امروز در مراسم روز جهانی هیدروگرافی در محل هتل هما تهران  قرائت شد،  آمده است: ” شناخت دقیق از خصوصیات دریاها و اقیانوس‌ها برای بشر بسیار حیاتی است. در حال حاضر، سیاره ما میزبان بیش از ۷ میلیارد انسان است که همگی نیازمند تغذیه و اشتغال هستند و دریاها و اقیانوس‌ها می‌توانند این دو نیاز انسان را در مقیاس گسترده برآورده سازند.

اما باید از استفاده افراطی از آنها پرهیز نماییم، چرا که این دارایی بشری همانند میراثی در اختیار ما قرار گرفته است تا آن را برای نسل‌های آتی نیز حفظ نماییم. با این همه، نسل حاضر چندان در حفاظت از این میراث موفق نبوده است!

اکنون وظیفه ما است که خسارات به بار آمده را ترمیم، و آلودگی‌ها را پاکسازی نماییم. انجام صحیح و بموقع بخشی از این وظیفه بر عهده ما و تمامی مراجع مرتبط با هیدروگرافی قرار گرفته است، چرا که هیدروگرافی، می تواند مبنایی علمی  و اطلاعاتی برای تمامی اقدامات اصلاحی و پیشگیرانه در دریاها و اقیانوس‌های جهان به شمار رود.

حال نقش سازمان بین‌المللی هیدروگرافی در این میان چیست؟ همه ما با هدفی مشابه فعالیت می‌نماییم و ضروری است تلاش‌های ما در سطح بین‌المللی همسو و هماهنگ باشد.

فعالیت ما بر استانداردسازی فناوری‌های نوین، گردآوری و استفاده از داده‌های ضروری، ایجاد همکاری میان مناطق مختلف جهان، و حمایت از رقابت سازنده، استوار است. بر این اساس، فعالیتهای هیدروگرافی زمانی می تواند از طریق این سازمان بین‌المللی به اثربخشی آرمانی خود نائل شود که رویکردی یکپارچه و مشارکتی به سود تمامی ذینفعان دریاها و اقیانوس‌ها اتخاذ نماید.بسیار خرسندم که در کنار شما، روز جهانی هیدروگرافی را جشن می‌گیریم.

از این رو، مراتب تقدیر خود را از جامعه جهانی هیدروگرافی ابراز می‌دارم. این روز از آن شما است و برای یکایک شما آرزوی سلامت و موفقیت دارم.

رئیس سازمان جغرافیایی نیروی مسلح گفت: تولید و انتشار چارت های الکترونیکی دریانوردی از شاخص های پیشرفت و توسعه فنی در کشور است.

مهدی مدیری در مراسم روز هیدروگرافی با بیان اینکه توجه به موضوع هیدروگرافی پس از انقلاب اسلامی افزایش یافت، گفت: هیدروگرافی مجموعه ای از علوم است که درباره اندازه‌گیری و توصیف عوارض فیزیکی دریاها و منابع آبی دیگر و مناطق ساحلی مجاور آنها و پدیده ‌های مرتبط با دریا نظیر جزر و مد، جریان‌های آبی، حفاظت از محیط زیست و غیره بحث می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: خـدمـات هـیـدروگـرافـی، از طـریـق جـمـع آوری مـنـسـجـم داده هـا کـه  از مـنـاطـق سـاحـلـی و دریـاهـا به دسـت مـی آیـنـد، اطـلاعـات را بـرای حـمـایـت از نـاوبـری ایـمـن دریـایـی، حـفـاظـت از مـحـیـط زیست دریایی، دفاع و بهره برداری دریایی تولید و منتشر می کند.

رئیس سازمان جغرافیایی نیروی مسلح همچنین با ضروری دانستن توسعه آموزشی در زمینه علوم هیدروگرافی ، ناامنی دریاها و حمله استعمارگران را ناشی از عدم شناخت دریاها برشمرد.

 

به ازای یک واحد توسعه دریایی ۱۰ برابر سود می بریم

همچنین در این مراسم، مسعود شفیعی؛ رئیس سازمان نقشه برداری کشور با طرح این پرسش که چرا به هیدروگرافی نیاز داریم ؟ توضیح داد: میزان هزینه – فایده توسعه دریایی، یک به ده است، به بیان بهتر از هر یک واحد سرمایه گذاری در بخش دریایی ، ۱۰ برابر استفاده خواهیم کرد.

وی افزود: بر اساس مطالعات انجام شده، از میان  کشور های فقیر در دنیا، ۴۵ کشور به دریا دسترسی ندارند و محصور در خشکی هستند.

رئیس سازمان نقشه برداری کشور با بیان اینکه ایران به لحاظ برخوداری از خط ساحلی در شمال و جنوب کشور، در رتبه ۳۲ از فهرست کشور های بهره مند از ساحل و دریا در جهان قرار دارد، تاکید کرد: دریا باید محور توسعه در ایران باشد.

وی همچنین به کارگیری و توسعه هیدروگرافی در بخش های مختلف فعالیت های دریایی و دریانوردی را به لحاظ تضمین پایداری منابع و استفاده از همه ظرفیت های آبی کشور، اجتناب ناپذیر و رویکرد جدی دانست. برای پایداری در عرصه دریا به هیدروگرافی احتیاج داریم.

مراسم روز جهانی هیدروگرافی هر ساله در تاریخ ۲۱ ژوئن در مقر سازمان بین‌المللی هیدروگرافی در موناکو، و سایر سازمان‌ها و انجمن‌های ذیربط در دیگر نقاط جهان برگزار می‌شود.

 

سازمان بنادر ایران از همکاران برجسته نروژی ها در تولید نقشه های الکترونیکی دریایی است

 

 

ممکن است شما دوست داشته باشید

نظرات بسته شده است.