مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی در نشست اتاق فکر تاکید کرد: اماکن بندری نباید محل تجمع و ماندگاری کالا باشد

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با بیان اینکه «کالا های متروکه »کمتر از یک درصد کالاهای رسوبی در بنادر را تشکیل می دهد، گفت: کالاهای متروکه و یا کالاهای مهلت منقضی، بر خلاف کالاهای مجهول المالک و فاقد مالکیت، صاحبان آنها مشخص است و باید دلایل و عوامل بروز این پدیده در اماکن بندری بررسی و ریشه یابی شود.

به گزارش سی نیوز و به نقل از پایگاه اطلاع رسانی  سازمان بنادر و دریانوردی ، محمد راستاد در نشست اتاق فکر سازمان بنادر و دریانوردی، با تاکید بر اینکه ” چه عواملی در عدم ترخیص و تعیین تکلیف نشدن کالاهای هایی که برای آن سرمایه گذاری و هزینه شده است ، دخالت دارد “،  اظهار داشت: لازم است رویه ها و فرآیند های کالاهای تجاری به گونه ای طی شود تا کمتر با متروکه شدن کالا در بنادر مواجه شویم .

وی با اشاره به اینکه بخشی از کالا های متروکه ، کالاهای انهدامی هستند ، تاکید کرد: براساس قوانین و مقرات ، سازمان جمع آوری و فروش اموال تملیکی مالک این نوع کالاها قلمداد می شود و می تواند در مدت کوتاهی  کالاها را از اماکن بندری خارج کند و به بازار مصرف برساند.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با بیان اینکه تصمیم گیری درخصوص کالاهای متروکه در بنادر خارج از حیطه مدیران بخش های مربوطه است ، از انعکاس این موضوع به معاون اول رئیس جمهوری خبر داد و گفت: بنا شد در یک جلسه خاص و با حضور تمام مقامات تصمیم گیر در این حوزه ، یک چارچوب فرایندی استخراج شود تا نه تنها شامل کالاهای متروکه فعلی در بنادر شود ؛ بلکه با اصلاح و بهبود این فرایند ، زمان ماندگاری کالاهای متروکه در بنادر به حداقل ممکن برسد.

راستاد با ییان اینکه معضل کالاهای متروکه را به عنوان یک نقیصه قبول داریم و اماکن بندری نباید محل تجمع و ماندگاری کالا باشد، تصریح کرد: در شاخص های بندری پایین بودن میانگین رسوب کالا در بندر ، همواره یکی از معیار های مهم ارزیابی کیفیت بنادر محسوب می شود. کالا های متروکه کمتر از یک درصد کالاهای رسوبی در بنادر را تشکیل می دهد.

وی افزود: باید بتوانیم میانگین رسوب انواع کالا ها را در بنادر کاهش بدهیم ؛ یعنی مکانیزم عملیات بندری و ترخیص کالا  و همچنین شرایط بازار و اقتصاد به گونه ای باشد تا میانگین رسوب کالا در بنادر را به نرم های جهانی نزدیک کنیم .

کاهش رسوب کالا در بنادر رویکردی است که باید به عنوان راهبرد دنبال شود

ممکن است شما دوست داشته باشید

نظرات بسته شده است.