رویترز تبعات خروج آمریکا از برجام را بررسی می کند؛ عملکرد شرکت های بزرگ کشتیرانی در تعامل با بنادر ایران

 

به دنبال تصمیم آمریکا به خروج از توافق هسته‌ای ایران و برقراری مجدد تحریم‌ها علیه تهران، دو شرکت بزرگ حمل و نقل دریایی، مرسک لاین و ام اس سی، در قراردادهای خود با ایران تجدید نظر می‌کنند.

به گزارش پایگاه خبری سی نیوز و به نقل از خبرگزاری رویترز، دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا، سه‌شنبه این هفته با پایان ضرب‌الاجلی که در مورد اصلاح توافق هسته‌ای ایران تعیین کرده بود، رسماً خروج کشورش را از برجام اعلام کرد و به دولت خود دستور داد تا در موعد مقرر تحریم‌ها علیه ایران را به اجرا بگذارد.

تحریم‌هایی که به گفته وزارت خزانه‌داری آمریکا، به تدریج و در دو دوره ۹۰ روزه و ۱۸۰ روزه بار دیگر برقرار خواهند شد. شرکت ام اس سی که دفتر مرکزی آن در سوئیس است، روز جمعه در بیانیه‌ای گفت که «در حال بررسی و تجدید نظر در خدمات، عملیات و مناسبات تجاری است تا هر گونه تأثیر زمان‌بندی را که دولت آمریکا اعلام کرده، مشخص کند».

این شرکت در فاصله سال‌های ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۴ خدمات خود را تعلیق کرد و زمانی که مناسبات با ایران را از سر گرفت از کشتی‌های کوچک متعلق به شرکت‌های ثالث منطقه‌ای برای حمل و نقل بار بین ایران و مرکز حمل و نقل دریایی جبل علی در امارات متحده عربی استفاده می‌کرد.

رویترز به نقل از یک منبع کشتیرانی نوشته است که ام اس سی پذیرش سفارش برای حمل برخی از محموله‌ها را که ممکن است تحت تأثیر تحریم‌ها قرار بگیرند، متوقف کرده است.

وزارت خزانه‌داری آمریکا در هفته جاری اعلام کرد که واشینگتن در مورد هر گونه فروش، انتقال و حمل و نقل مستقیم و یا غیرمستقیم سرب سیاه و فلزات خام یا نیمه پالایش شده از جمله آلومینیوم، فولاد، زغال سنگ و نرم‌افزار تولیدات صنعتی به ایران و یا از ایران به خارج تحریم اعمال خواهد کرد.

در این باره دانمارکی مرسک لاین نیز نیز در بیانیه جداگانه‌ای گفت که پذیرش سفارش حمل و نقل محموله‌هایی را که در فهرست وزارت خزانه‌داری آمریکا قید شده، متوقف کرده است. این شرکت در بیانیه خود تصریح کرده که «حضور ما در ایران محدود است. ما رویدادها را در آینده در نظر گرفته و تأثیر آن روی فعالیت‌های شرکت را ارزیابی خواهیم کرد».

مرسک لاین نیز از شرکت‌های ثالث و واسطه برای حمل و نقل بین ایران و جبل علی در امارات متحده عربی استفاده می‌کرد. بخش بنادر و کشتیرانی ایران از جمله خطوط کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران و شرکت ملی نفتکش ایران یک بار دیگر از روز چهار نوامبر مورد تحریم آمریکا قرار خواهند گرفت.

دولت آمریکا به طور جداگانه تحریم‌های مربوط به بیمه حمل و نقل دریایی را از سر خواهد گرفت که در گذشته برای ایران یک چالش بزرگ دیگر بود. هر کشتی برای کسب اجازه حرکت و حمل کالا به چندین بیمه متفاوت نیاز دارد.

نایجل کاردن معاون مدیر عامل شرکت بیمه کشتیرانی یو کی پی اند آی کلاب گفته است که «انتظار می‌رود این تصمیم روی تجارت و حمل و نقل دریایی با ایران و بیمه این خدمات تأثیر زیادی بگذارد».آقای کاردن افزوده است که ارزیابی همه‌جانبه این تأثیرات زمانی ممکن است که تمامی جنبه‌های مسئله مشخص‌تر شود و توصیه کرده همه شرکت‌ها قبل از عقد هرگونه قراردادی در زمینه کشتیرانی با ایران باید احتیاط کنند.

در همین حال به نوشته رویترز، لویدز لندن نیز گفته است که در حال بازبینی و بررسی پیامدهای وضعیت جدید در بخش فعالیت‌های بیمه این شرکت است. این در حالی است که دولت‌های فرانسه و آلمان که بزرگترین اقتصادهای اروپایی هستند، روز جمعه تأکید کردند که برای حفاظت از منافع اقتصادی و سیاسی خود در ایران اقداماتی را در دست انجام دارند.

در این زمینه وزیر دارایی فرانسه با تأکید بر لزوم دفاع اروپا از منافع اقتصادی‌اش گفته است که کشورش پیشنهادهایی را در این زمینه به کمیسیون اروپا ارائه کرده است.

ممکن است شما دوست داشته باشید

نظرات بسته شده است.