رئیس هیئت مدیره انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته ایران: شرکت های دریایی و بندری در شرایط کنونی مجبور به تعدیل نیروهایشان می شوند

 

رئیس هیئت مدیره انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته ایران در نشست خبری با اصحاب رسانه های سراسری کشور با اشاره به شرایط کسب و کارهای موجود در  بخش دریا و بندر اظهار داشت: در شرایطی که با کاهش قابل توجه واردات مواجه هستیم و شرایط کسب و کار در تمام کشور با بحران مواجه شده طبیعی است که صنایع دریایی و بندری را هم تحت  تاثیر قرار دهد چرا که تجارت و حمل نقل مرتبط با یکدیگر هستند.

به گزارش پایگاه خبری سی نیوز، وی افزود: از آنجایی که تقریبا 30 درصد حجم مبادلات بازرگانی کاهش پیدا کرده است راندمان شرکت های دریایی و بندری هم به همین میزان پایین آمده است و برخی از شرکت ها در این حوزه مجبور به تعدیل نیرو شده است.

ملک همچنین در باره دادگاه سانحه کشتی سانچی هنوز دادگاه رای نهایی را اعلام نکرده است و شرکت های بیمه ای هر دو کشتی در حال بررسی موضوع هستند معتقدم دربخش بازرگانی تجاری و تصدی گری احتیاج به فعالان بخش خصوصی است تا این موضوعات از طریق انجمن ها و ذینفعان دنبال شود. اما به نظر می رسد که رای این دادگاه تا پایان سال 2019 میلادی اعلام شود.

وی افزود: غرق شدن کشتی سانچی نماد مداخلات مدیریت دولتی در فعالیت های بازرگانی و تجاری است. وقتی یک شرکت دولتی وارد فعالیت کشتیرانی می شود، به چنین مشکلی برخواهیم خورد.

ملک با تاکید بر اینکه هزینه دموراژ یک کشتی در ایران چیزی حدود 600 هزار دلار است که این هزینه بسیار بالایی برای شرکت های کشتیرانی محسوب می شود گفت:‌ در حالی که باید بتوانیم در شرایط رقابتی هزینه ها را کاهش دهیم امروز شاهد افزایش قیمت ها در صنعت دریایی و بندری ایران هستیم که این رقابت پذیری را در صحنه بین المللی کاهش می دهد.

به گفته رئیس هیئت مدیره انجمن کشتیرانی، در حال حاضر وضعیت مالکان کشتی های سنتی و کوچک ایرانی بسیار اسفناک است چرا که کالایی وجود ندارد و بخش عمده ای از شناورهای زیر سه هزار تن به دلیل نبود بار امکان فعالیت اقتصادی ندارند.

وی تاکید کرد: متاسفانه با کاهش حجم مبادلات تجاری شناورهای سنتی و شناورهای با ظرفیت هزار تا 3 هزار تن غیر فعال مانده اند و بار برای حمل و نقل ندارند.

ملک در ادامه گفت: هرچند تحریم ‌ها حجم مبادلات بازرگانی خارجی کشور را کاهش داده است، اما نباید اجازه داد کسب و کارهای دریایی از رونق بیفتد و هزینه‌ها در این بخش افزایش پیدا کند.

وی افزود: حمل و نقل دریایی تابع کنوانسیون های بین المللی است و سازمان بین المللی دریانوردی (آیمو) تاکید کرده است تا سال ۲۰۲۰ میلادی سولفور سوخت تمام کشتی های تجاری باید به کمترین میزان کاهش یابد تا علاوه بر حفظ محیط زیست دریایی، آلودگی کشتی های تجاری نیز به کمترین میزان برسد.

وی گفت: کشتی های ایرانی توانمندی مصرف سوخت با سولفور کم را ندارند و پالایشگاه‌های ایران نیز این نوع سوخت را تولید نمی کنند؛ اما تلاش می شود با دریافت معافیت های مورد نیاز، در سال‌های آینده کشتی‌ها برای استفاده از این نوع سوخت آماده شوند.

در پایان این نشست، محمد نیک پی، عضو هیئت مدیره انجمن کشتی رانی و خدمات وابسته اظهار داشت: علاوه بر بنادر آمریکا، بنادر بسیاری از دیگر کشورها نیز ورود کشتی های ایرانی به این بنادر را تحریم کرده اند چرا که در صورت صدور اجازه پهلو گیری به کشتی های ایرانی مشمول تحریم های آمریکا خواهند شد. با این حال در حوزه خلیج فارس هیچ یک از بنادر کشورهای حاشیه ای خلیج فارس، شناورهای ایرانی را تحریم نکرده اند.

یادآور می شود نشست خبری انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته ایران به مناسبت شصت وپنجمین سالگرد تاسیس این انجمن با حضور خبرنگاران و روزنامه نگاران رسانه های سراسری کشور از جمله فارس، تسنیم، ایرنا، ایلنا، باشگاه خبرنگاران، میزان، پایگاه خبری وزارت راه، مارین نیوز، پایگاه خبری سازمان بنادر، پایگاه خبری اتاق ایران، همشهری، مانا، ترابران، تین نیوز، مهر،اقتصادنامه، شبکه رادیویی گفت وگو، بخش تصویری باشگاه خبرنگاران جوان و … برگزار شد.

 

 

ممکن است شما دوست داشته باشید

نظرات بسته شده است.