دبیرکل انجمن کشتیرانی مطرح کرد؛ اعتماد به بخش خصوصی، راهکار توسعه بنادر شمالی کشور

 

مسعود پل مه، دبیرکل انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته در حاشیه برگزاری همایش توسعه صادرات از مسیر دریای خزر گفت:« برای فعال سازی صادرات از طریق دریای خزر چاره ای جز اعتماد و حمایت از بخش خصوصی وجود ندارد.»

به گزارش پایگاه خبری سی نیوز، پل مه با اشاره به جایگاه مهم بندر امیرآباد در تبادلات کالایی حاشیه دریای خزر اظهار کرد:« با برنامه های توسعه ای سازمان بنادر می توان به گسترش فضای پشتیبانی و پسکرانه ها در این نطقه از کشور امیدوار بود تا هم در حجم و میزان تخلیه و بارگیری شاهد افزایش محسوس باشیم. تعاملات ایجادشده از سوی ایران و سایر کشورهای حوزه دریای خزر نیز این امکان را فراهم می آورد تا توسعه تجارت به ویژه در بخش صادرات ایجاد شود.»

دبیرکل انجمن کشتیرانی نقش دولت را در رونق گرفتن بنادر شمالی کشور مهم ارزیابی کرد و گفت:« علاوه بر زیرساخت هایی که در اختیار دولت است، باید توجه خاصی به سیاست های کنونی جهت حضور بخش خصوصی صورت بگیرد. باید تصمیم هایی اتخاذ شود تا بخش خصوصی متکی بر حمایت دولت در تسهیل فرایندها بتواند به جایگاه خود برسد. این مهم باید در تمام ارکان دولت و نهادهای حاکمیتی و همچنین تمام شقوق مختلف حوزه کسب وکار ایجاد شود.»

پل مه در ادامه افزود:« اگر ما این امکان را برای بخش خصوصی ایجاد کنیم، صادرکننده ها می توانند خارج از پیچ وخم های اداری و با حمایت های مالی که اتفاق می افتد، امکان صادرات به ویژه به کشور روسیه را به صورت جدی فراهم کنند. هم اکنون تولیدات کشور به خصوص در استان مازندران قابلیت بالایی را برای صادرات به کشورهای حاشیه دریای خزر، کشورهای CIS و قفقاز دارد.»

دبیرکل انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته نقش این انجمن را نیز در تسهیل فرایندها مهم دانست و خاطرنشان کرد: به طور قطع، انجمن کشتیرانی جایگاه کاتالیزور دارد. هم به عنوان مجموعه ای که قابلیت مدیریت در بخش خصوصی و برنامه ریزی را داشته باشد و هم به عنوان بازوی مشورتی و فکری که می تواند دولت را رهنمون سازد. اگر این نقش محوری را که اصل 44 قانون اساسی و قانون بهبود مستمر فضای کسب وکار برای بخش خصوصی قائل شده، اجرایی شود به طور قطع همراهی دولت و بخش خصوصی را به همراه دارد و در نتیجه آن، می توانیم شاهد شکوفایی کشور در حوزه دریایی و بندری باشیم. اما اگر اینگونه نشود و دولت رو به سیاست هایی بیاورد که قابلیت اجرایی نداشته باشد، وارد یک دور تسلسل می شویم که زمان را از ما خواهد گرفت و هزینه های گزاف را متحمل خواهد ساخت.»

پل مه در خصوص اعطای بسته تشویقی به بخش خصوصی برای حضور و سرمایه گذاری در بنادر شمالی کشور نیز تصریح کرد:« بهترین بسته تشویقی آن است که تمامی امور با اختیارات کامل که نیاز اجرای یک پروژه اقتصادی است در اختیار بخش خصوصی قرار بگیرد و دولت تنها بخش نظارتی را عهده دار باشد. اگر قابلیت هایی که اصل 44 تعیین کرده که یک بخش مهم آن به صادرات مرتبط است را برای تصمیم گیری، نظارت، مدیریت و اجرا به بخش خصوصی واگذار کنیم و از سوی دیگر، موانع مختلف را از سر راه برداریم شاهد خواهیم بود که خیلی سریع تر به اهداف از پیش تعیین شده می رسیم. چرا که بخش خصوصی خود را در منفعت و ضرر پروژه دخیل می بیند و برای همین، تلاش می کند تا بهترین بهره وری را با تقلیل در مولفه های اقتصادی به دست آورد.»

 

یادآور می شود، نخستین همایش بین المللی توسعه صادرات از مسیر دریای خزر در بندر امیرآباد در روزهای چهارشنبه و پنج شنبه هفته گذشته در ساری برگزار شد. در این همایش، مسوولان عالیرتبه سازمان بنادر و دریانوردی، سفرا و مهمانان خارجی، نمایندگان مجلس و استاندار مازندران، دبیرکل انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته، اعضای اتاق بازرگانی استان مازندران، فعالان صنعت حمل ونقل دریایی و تجار بخش خصوصی حضور داشتند.

 

 

 

 

 

 

ممکن است شما دوست داشته باشید

نظرات بسته شده است.