دبیرکل انجمن کشتیرانی در نشست خبری عنوان کرد: کاهش تعرفه دیرکرد کانتینر از امروز

 

دبیرکل انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته ایران از تعیین تعرفه هزینه دیرکرد کانتینر بر اساس نرخ تسعیر ارز از امروز خبر داد و گفت: به این ترتیب قیمت تمام شده کالای وارداتی در شرایط تحریمی به طور قابل توجهی کاهش می یابد.

به گزارش پایگاه خبری سی نیوز، مسعود پل مه در نشست خبری با اشاره به خروج آمریکا از برجام در سال 97، اظهار کرد: بر این اساس شرکت های کشتیرانی خارجی از همکاری با ما سر باز زدند، در این راستا برخی توصیه ها را جهت جلوگیری از تحت تاثیر قرار گرفتن هزینه ها به کالا را ارائه کردیم.

وی گفت: بر این اساس در تعرفه حق توقف کانتینر تغییراتی ایجاد شد. پیش از این با هزینه دیرکرد کانتینر مواجه شدیم و باعث می شد هزینه مبادله کالا به ایران و از ایران افزایش یابد. در واقع نرخ تمام شده کالا برای مصرف کننده ایرانی را افزایش می داد که شرایط نسبتا بدی را به وجود آورد.

وی با یادآوری این که در یکسال اخیر مذاکرات بسیاری را با بخش دولتی و خصوصی داشتیم، ادامه داد: طی مذاکره با شرکت های خارجی به این توافق دست یافتیم که هزینه دیرکرد کانتینر کالای وارداتی بر اساس فرمول نرخ تسعیر ارز و برای داخلی ها ریالی محاسبه خواهد شد. از این رو از امروز؛ 10 آذرماه کاهش تعرفه توافقی ارزی دیرکرد کانتینر شرکت های خارجی اجرایی می شود.

دبیرکل انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته ایران گفت: از درج تعرفه های متعدد و متاسفانه بسیار سنگین بارنامه ها جلوگیری شود، امیدواریم با همکاری در این حوزه، کنترل باعث شود بخش قابل توجهی  از هزینه های حمل را کاهش دهیم.

پل مه در خصوص ضمانت اجرایی این توافق افزود: در کشور دو تعرفه داریم؛ یک بخش تعرفه های توافقی و انعقاد قاعده حقوقی منظم است و اگر نباشد باید از تعرفه شواری عالی ترابری تبعیت کنند.

وی با تاکید بر همراهی و حمایت از اقتصاد مقاومتی و تبعیت تصمیمات ستاد تنظیم بازار، اضافه کرد: تا پایان آبان یک میلیون و 9 هزار TEU کانتینر ورودی داشتیم که تا پایان سال به 1.5 میلیون TEU افزایش می یابد که در مجموع حددود 30 میلیون تن خواهد بود. این کالاها به دلیل خاص ترخیصی بعضا تا 90 روز معطل می مانند؛ اگر قرار باشد یک کانتینر با ارزش روزانه 500 تومان حدود 90 روز در انتظار ترخیص منتظر بماند نرخ تمام شده سنگینی را به قیمت تمام شده کالا اضافه خواهد کرد.

دبیرکل انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته مطرح کرد: ورود شرکت‌های کشتیرانی خارجی به کشور بعد از خروج آمریکا از برجام هیچ تغییری را در سیستم حمل و نقل کشتیرانی ایجاد نکرده است.

وی با بیان این که  1.9 میلیون تومان به عنوان اسلپ آخر داشته ایم که صاحب کالا را در شرایط بدی قرار می داد، ادامه داد: در حال حاضر بالاترین اسلپ با نرخ تسعیر ارز روزانه 150 هزار تومان است.

دبیرکل انجمن کشتیرانی گفت: اگر قرار باشد کالاها با زمان ماندگاری بالا در بنادر در  انتظار ترخیص بمانند، نرخ مصرفی کالاها افزایش می‌یابد.

پل‌مه با بیان اینکه فرمول مذکور برای شرکت‌های خارجی است، گفت: مبانی تسعیر براساس نرخ ETS است که همواره در پرتال سازمان بنادر، با منبع بانک مرکزی مشخص است.

وی تأکید دارد: ۵۷ تعرفه که روی بارنامه و از مبانی توافقی استفاده می‌کردند را در این میان احصا کرده‌ایم و در این راستا، ۶۰ درصد نرخ تمام شده در حوزه تعرفه و حداکثر ۸۰ درصد تنزل می‌یابد.

وی با اشاره به این که نرخ تسعیر ارز بر اساس مبانی بانک مرکزی و ساز و کار سازمان بنادر برای هزینه دیرکرد کانتینر شرکت های کشتیرانی خارجی و به صورت ریالی برای کشتیرانی های داخلی تعیین شده است، اظهار کرد: این کار باعث کاهش قابل ملاحظه قیمت تمام شده کالا در شرایط تحریمی کشور خواهد شد.

دبیر کل انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته ایران با تاکید بر این که ورود شرکت های کشتیرانی خارجی به کشور بعد از خروج آمریکا از برجام به کشور هیچ تغییری نکرده است، افزود: کوتاهی هایی در بحث تولید سوخت کم سولفور داشته ایم که این مسئله هزینه های متعددی را به مالکان کشتی تحمیل کرده است.

پل مه، تصریح کرد: از این رو از دولت جناب آقای روحانی می خواهیم بیشتر به این مسئله تفقد کرده و قابلیت کشتیرانی های داخلی را با پرچم جمهوری اسلامی ایران را فراهم کنند.

دبیر انجمن کشتیرانی گفت: در عرصه دریا شناور‌های ملکی چندان مفهومی ندارند و بسیاری از آن‌ها استیجاری و در قالب چارتر فعالیت می‌کنند.

ممکن است شما دوست داشته باشید

نظرات بسته شده است.