مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردى مطرح کرد: تسهیل و تسریع ورود و خروج کالا به بنادر با اجرای کنوانسیون های دریایی

 

معاون وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر لوزم تهیه نقشه برای تمام آب های تحت مسئولیت، اظهار کرد: دستیابی به این هدف موجب تسهیل ناوبری و افزایش ایمنی در دریا می شود.

به گزارش سی نیوز و به نقل از پایگاه اطلاع رسانى سازمان بنادر و دریانوردى، محمد راستاد در مراسم روز جهانی هیدروگرافی که صبح امروز با حضور مسئولان، مدیران، کارشناسان و دست ‌اندرکاران هیدروگرافی کشور در هتل هما برگزار شد، اظهار کرد: به روز رسانی نقشه ها از جنبه ایمنی دریانوردی بسیار حائز اهمیت است و متوجه همه دست اندرکاران این حوزه می شود و باید هرگونه تغییر را در قالب اعلامیه دریایی گزارش کنند.

وی ادامه داد: اطلاعات پایه دریانوردی به میزان قابل توجهی در بخش داخلی و منطقه ای توسط سازمان بنادر و دریانوردی مدنظر قرار گرفته است و باید نقشه منطقه ای و بین المللی در حوزه هیدروگرافی نیز ارتقا یابد.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه نقشه های الکترونیکی و کاغذی برای آب های تحت مسئولیت باید به صورت بین المللی مدنظر قرار گیرد، گفت: قاعدتا باید برای تمام آب های تحت مسئولیت نقشه های مناسب منتشر شود؛ چرا که دستیابی به این مقوله موجب تسهیل ناوبری و افزایش ایمنی در دریا می شود و باید به صورت یک هدف جدی دنبال گردد.

 

راستاد، افزود: امروزه حمل و نقل دریایی؛ یکی از ارکان اصلی تجارت جهانی محسوب می شود و متولیان امر تلاش می کنند از طریق تامین و ارتقاء ایمنی دریانوردی، پیشگیری و مقابله با آلودگی آب دریا و تامین امنیت دریانوردی، تداوم آن را تضمین کنند.

وی تاکید کرد: در همین راستا مراجع دریایی کشورها؛ در تعاملی سازنده و همسو با سازمان بین المللی دریانوردی (IMO)، با پیاده سازی و اجرای منسجم مفاد کنوانسیون های دریایی، حمل و نقل دریایی را  زیر چتری استاندارد راهبری کنند تا بواسطه آن تردد ایمن شناورها را در نواحی تحت حاکمیت، صلاحیت و نظارت فراهم کرده و بدین ترتیب ضمن صیانت از سلامت محیط زیست دریایی، تامین ایمنی و امنیت شناورها، برای طیف وسیع مخاطبین و ذی نفعان تسهیل و تسریع امر ورود و خروج کالا به بنادر را بوجود آورند.

معاون وزیر راه و شهرسازى با بیان اینکه خلیج فارس به دلیل اهمیت آن در دنیای صادرات نفت یکی از راهبردی ترین آبراه های جهان است، خاطرنشان کرد:خلیج فارس دارای ۷۱۵ میلیارد بشکه ذخایر اثبات شده نفتی است که نمایانگر بیش از نیمی (۵۷ درصد) از ذخایر نفتی جهان و همچنین ۲۴۶۲ تریلیون فوت مکعب از ذخایر گاز طبیعی جهان (۴۵ درصد ذخایر جهانی) است.

راستاد ادامه داد: کشورهای خلیج فارس حدود یک سوم از ظرفیت تولید نفت جهان را در اختیار دارند و روزانه حدود ۵,۱۵ میلیون بشکه نفت از تنگه هرمز که به عنوان یکی از گلوگاه های اصلی ترانزیت دریایی جهان به شمار می‌رود، عبور می کند.

به گفته وى؛ با استناد مطالعات انجام شده در کشور با عنوان مدیریت یکپارچه نواحی ساحلی، جمهوری اسلامی ایران؛ با احتساب جزایر و رودخانه ها از خلیج گواتر در مرز ایران و پاکستان واقع در دریای عمان تا بندر خرمشهر واقع در منتهی الیه شمال غرب خلیج فارس دارای ۴۹۰۰ کیلومتر نوار ساحلی و در حاشیه جنوبی دریای خزر از شرق تا غرب آن دارای ۸۹۰ کیلومتر نوار ساحلی است.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردى با تاکید بر اینکه بدون شک یکی از مهمترین عوامل توسعه پایدار دریا محور؛ وجوداطلاعات بروز از وضعیت نواحی ساحلی و به ویژه مسیرهاى کشتیرانی است، خاطرنشان کرد: این ضرورت ایجاب می کند تا با انجام هیدروگرافی هاى مدون و به موقع و جمع آورى سایر اطلاعات لازم هم چون مشخصات علائم کمک ناوبرى، وضعیت سازه هاى دریایى و اطلاعات جزر و مدى، چارت هاى دریانوردى مورد نیاز بر اساس استانداردهاى تدوین شده توسط سازمان بین المللى هیدروگرافی (IHO) تولید و در اختیار دریانوردان، شرکت های کشتیرانى و سایر ذی نفعان قرارداده شود.

راستاد با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران از قابلیت های خوب و ارزشمندی در زمینه انجام عملیات هیدروگرافی در بخش های دولتی و غیر دولتی و همچنین تولید چارت هاى دریایی اعم از چارت هاى الکترونیکى (ENC) و چارت هاى کاغذی(INT Chart) برخوردار است، اظهار کرد: بر این اساس کمیته ملی هیدروگرافی تولید چارت های دریانوردی را به صورت متمرکز در دستور کار خود قرار داده تا بتوانیم به مسئولیت هاى بین المللی مرتبط با ماده ۹ فصل پنجم کنوانسیون سولاس به بهترین نحو عمل کنیم.

وى ادامه داد: امروز؛ مایه افتخار است که پس از حدود ۵ سال تلاش مستمر، در سال حمایت از تولید ملى، جمهوری اسلامى ایران به همت اعضاء دبیرخانه کمیته ملى هیدروگرافى و متخصصین کشور موفق به انتشار ۴۱ سلول چارت الکترونیکى دریانوردى بنادر و آب هاى تحت حاکمیت کشور در مقیاس هاى مختلف از طریق شرکت پریمار نروژ شده است؛ در حالی که طبق گزارش هاى ارائه شده ظرف هفته گذشته ۱۵ سلول دیگر نیز توسط پریمار صحه گذارى شده و آماده انتشار است و ۱۷سلول نیز در مرحله رفع خطاهای اولیه ویرایشى قرار دارند.

معاون وزیر راه و شهرسازى، افزود: علاوه بر این بروزرسانى نقشه‌هایى منتشر شده نیز به صورت مداوم در حال پیگیری و انجام است. هرچند، استراتژى کمیته ملى هیدروگرافى تولید و انتشار چارت هاى الکترونیکى دریانوردى کلیه بنادر و محدوده های آبی کشور که در آن ها تردد بین المللی تجاری واقع مى شود، بیش از ۱۰۰ سلول چارت دریایى تشخیص داده شده است که پس از لحاظ شدن محدودیت هاى امنیتى، اقدامات لازم جهت تولید و انتشار بین المللى آنها انجام مى پذیرد.

راستاد با اعلام اینکه سازمان بین المللی هیدروگرافى، شعار روز جهانی هیدروگرافى را در سال ۲۰۱۸ میلادى، “ژرفاسنجی- اساس پایداری دریاها، اقیانوس ها و آبراه ها” قرار داده و  با این اقدام قصد دارد تا به منظور بهره بردارى مناسب، ایمن، پایدار و مقرون به صرفه از دریاها، اقیانوس ها و آبراهه ها بر اهمیت هیدروگرافی و لزوم شناسایی شکل و ماهیت بستر و اعماق دریاها بیش از پیش تاکید و تمرکز کند، اظهار کرد: این در حالى است که رابطه تنگاتنگ و مستقیم فعالیت هاى هیدروگرافى باحجم وسیعى از موضوعات مرتبط با حفاظت از محیط زیست دریایى، مدیریت مناطق ساحلى، زیرساخت های مکانى دریایى، دفاع، اکتشاف منابع و سایر اجزاء اقتصادی ایجاب مى کند تا کلیه ذی نفعان درگیر در امر هیدروگرافی بیش از پیش بر اهمیت و حساسیت فعالیت هاى خویش واقف باشند.

ممکن است شما دوست داشته باشید

نظرات بسته شده است.