خارج سازی ۱۸۶ مغروقه از مجموع ۳۳۶ مغروقه در کشور؛ خارج سازی ۶۰ مغروقه در دست اقدام است

 

مدیرکل تامین و مهندسی تجهیزات سازمان بنادر و دریانوردی گفت: از سال ٩٥ و به طور ویژه طی سه سال گذشته از ٣٣٦ مغروقه کشور، ۱۸۶ مورد آن خارج سازی شده و خارج سازی ۶۰ مغروقه دیگر نیز در دست اقدام است.

به گزارش سی نیوز، فرهاد منتصر کوهساری در گفت و گو با پایگاه اطلاع رسانی سازمان بنادر و دریانوردی در خصوص وضعیت مغروقه های کل کشور و اثرات خارج سازی شناورهای مربوطه بر وضعیت بنادر اظهار کرد: در چند سال اخیر عملیات خارج­ سازی مغروقه­ ها با استفاده از مدرن­ ترین تجهیزات روز دنیا در کشور آغاز و با رعایت کلیه اصول ایمنی و زیست محیطی به طور کامل خارج ­سازی شروع شده است که به عنوان نمونه عملیات نجات مغروقه های خورموسی یکی از سریع ­ترین عملیات­­ های خارج­ سازی مغروقه در دنیا شمرده  و به عنوان رکورد جدید ثبت شده است.

وی ادامه داد: خورموسی که دارای ریسک بالا برای ایمنی دریانوردی و محیط زیست بوده، با همت اداره کل تأمین و مهندسی تجهیزات سازمان بنادر و دریانوردی و با همکاری اداره کل بنادر و دریانوردی استان خوزستان در سال ۱۳۹۶ احیا شده و از شهریورماه سال ۱۳۹۶ تاکنون ۵ فروند مغروقه اقیانوس ­پیما نیز خارج ­سازی شده است.

به گفته مدیرکل تامین و مهندسی تجهیزات سازمان بنادر و دریانوردی، با اجرای کامل قرارداد علاوه بر پاکسازی کانال خور موسی و مسیر تردد کشتی ها، دسترسی ایمن کشتی­ های اقیانوس­ پیما جهت اتصال به آب­ های آزاد مهیا شده و هزینه لایروبی سالیانه بندر امام خمینی (ره) کاهش یافته است.

کوهساری در ارتباط با اثرات مثبت خارج­ سازی مغروقه ها، عنوان کرد: ارتقای سطح ایمنی مسیرهای کشتیرانی یکی از اثرات مثبت خارج سازی مغروقه هاست که در صورت بروز هرگونه حادثه و برخورد کشتی ­های عبوری با مغروقه­ ها، مسئولیت و عواقب آن متوجه جمهوری اسلامی ایران است، از این رو عملیات خارج سازی مغروقه ها سبب حذف ریسک مربوطه می شود.

وی افزود: کاهش هزینه ­های حمل و نقل دریایی دیگر اثر مثبت خارج سازی مغروقه هاست، بنابراین ایمنی مسیرهای دریانوردی موجب کاهش هزینه ه­ای حمل و نقل دریایی (بابت کاهش مبالغ بیمه مربوط به صادرات و واردات مجموعه­ ها به کشور) می­ شود که این موضوع افزایش ورود کشتی ­های متردد به بنادر ایران را رقم خواهد زد.

مدیرکل تامین و مهندسی تجهیزات سازمان بنادر و دریانوردی کاهش هزینه­ های لایروبی حوضچه­ ها و کانال­ های دریانوردی را دیگر اثر مثبت خارج سازی مغروقه ها دانست و خاطرنشان کرد: وجود مغروقه­ ها در حوضچه­ ها و کانال­ های دریانوردی موجب انباشته شدن گل و لای و رسوبات کف دریا در اطراف مغروقه­ ها و متعاقب آن کاهش عمق حوضچه و یا کانال شده و این موضوع سبب افزایش هزینه های لایروبی می شود.

کوهساری با اشاره به اینکه حفاظت از محیط زیست دریایی چهارمین محور مربوط به اثرگذاری مثبت خارج سازی مغروقه هاست، گفت: نشت مواد نفتی موجود در مغروقه­ ها و یا پخش مواد مضر استفاده شده در بدنه کشتی­ ها همانند آزبست سبب آسیب­ های فراوان به محیط زیست دریا از جمله آسیب به آبزیان و تأثیر بر صنعت ماهیگیری، آسیب به پوشش گیاهی و متعاقب آن بیماری آبزیان و نیز آلودگی سواحل و تأثیر بر صنعت گردشگری می شود.

وی تصریح کرد: از سال ٩٥ و به طور ویژه طی سه سال گذشته از  ٣٣٦ مغروقه کشور، ۱۸۶ مورد آن خارج سازی شده و خارج سازی ۶۰ مغروقه دیگر نیز در دست اقدام است.

کوهساری در ادامه به وضعیت مغروقه ها در مناطق مختلف استان خوزستان اشاره کرد و گفت: مجموع مغروقه‌ها در خورموسی ۱۸ مورد بود که ۶ مورد آن خارج سازی شده است و خارج سازی دو مورد از آن‌ها در دستور کار است. همچنین در اروندرود تعداد کل مغروقه‌ها ۶۸ مورد بود که ۳۹ مورد آن خارج سازی شده و خارج سازی ۱۲ مورد در دست اقدام است. در منطقه کارون نیز از مجموع ۴۲ مورد مغروقه یک مورد خارج سازی شده و خارج سازی ۶ مورد در دست اقدام است.

وی افزود: جمعا در استان خوزستان، ۱۲۸ مورد مغروقه وجود داشت که ۴۶ مورد آن خارج سازی شده است و خارج سازی ۲۶ مورد دیگر نیز در دست اقدام است. همچنین در استان بوشهر از بین ۱۸۸ مورد مغروقه ۱۳۱ مورد خارج سازی شده و خارج سازی ۳۰ مورد دیگر نیز در دستور کار قرار دارد. این درحالی است که در استان هرمزگان نیز تعداد مغروقه ها به ۲۷ مورد می رسید که تا کنون ۹ مورد از این تعداد خارج شده و خارج سازی ۴ مورد نیز در دست اقدام است.

 

ممکن است شما دوست داشته باشید

نظرات بسته شده است.