توافق آمریکا و چین بر سر مرحله اول موافقت‌نامه تجاری دوجانبه

 

چین و آمریکا روز جمعه ۲۲ آذر ماه از توافق خود بر سر «مرحله اولیه» برای پایان دادن به جنگ تجاری و نبرد تعرفه‌ها خبر دادند. طبق این توافق آمریکا برخی از تعرفه‌ها بر کالاهای چینی را کاهش می‌دهد و در مقابل چین محصولات بیشتری را از آمریکا می‌خرد.

مذاکره کننده ارشد تجاری ایالات متحده گفت: پکن موافقت کرده است که علاوه بر میزان خرید سال ۲۰۱۷، حداقل ۲۰۰ میلیارد دلار کالاها و خدمات بیشتر طی دو سال آینده از ایالات متحده بخرد.

رویترز می‌گوید در صورت اجرایی شدن این توافق٬ افزایش چشمگیری در صادرات آمریکا به چین روی خواهد داد چرا که در سال ۲۰۱۷ میزان صادرات کالای آمریکا به چین ۱۳۰ میلیارد دلار بوده و ۵۶ میلیارد دلار هم سرویس و خدمات به چین ارائه شده است.

طبق این گزارش، سند توافق ۸۶ صفحه‌ای بین دو کشور قرار است در هفته اول ماه ژانویه توسط مذاکره کنندگان اصلی دو کشور امضا شود.

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا در توییتی در این زمینه نوشت: ما بر سر «مرحله اول موافقت‌نامه» به توافق رسیدیم.

وی اضافه کرده است: مقام‌های چینی «با بسیاری از تغییرات ساختاری و خرید گسترده محصولات کشاورزی ، انرژی و کالاهای تولیدی به علاوه موارد دیگر موافقت کردند.»

دونالد ترامپ همچنین بعدا در این روز در گفت وگو با خبرنگاران گفت٬ فکر می کند که چین ۵۰ میلیارد دلار محصولات کشاورزی خواهد خرید.

در همین روز مقام های چینی هم در پکن اعلام کردند٬ دو طرف بر سر متن حل اختلاف توافق کرده‌اند ْاما توضیحی در خصوص میزان خرید کالا و محصولات آمریکایی ارائه نکردند.

با این توافق دیگر طرح آمریکا برای افزایش تعرفه بر روی ۱۶۰ میلیارد دلار از کالاهای وارداتی از چین که برای روز یکشنبه برنامه ریزی شده بود، اجرا نخواهد شد.

 

دولت آمریکا همچنین پذیرفته است تعرفه کنونی بر ۱۱۲ میلیارد دلار از کالاهای وارداتی از چین را از ۱۵ درصد به ۷.۵ درصد کاهش دهد.

ممکن است شما دوست داشته باشید

نظرات بسته شده است.