توئیت سفیر روسیه در چین حاشیه ساز شد؛ ادعای چین بر سر مالکیت بندر ولادی وستوک

 

 

حضور سفیر روسیه در بندر ولادی وستوک و توئیت اخیر او باعث ایجاد جنجال در مناسبات سیاسی دو کشور شده است. حالا بحث بر سر اینکه بندر ولادی وستوک در اصل متعلق به کدام کشور بوده بالا گرفته و طعنه های طرفین در این زمینه خبرساز شده است.

به گزارش پایگاه خبری سی نیوز، داستان از آنجا شروع شد که سفیر روسیه در چین، به مناسبت صدوشصتمین سالگرد احداث شهر ولادی وستوک به آنجا رفت و لقبی روسی به آن داد و یادآوری کرد که این شهر بندری از ابتدا به وسیله روسها و با عنوان «حاکم شرق» ساخته شده است.

این توئیت و اظهارنظر سفیر روسیه در چین با واکنش تند و سریع چین مواجه شد. شن شوئی، روزنامه نگار چینی در واکنش به این اظهار نظر به وی اخطار داد که بندر ولادی وستوک در اصل شهری بوده که توسط چینی ها ساخته شده و بعدها به روسها تعلق یافته است.

از آن سو، رسانه ها و نشریات هندی که طی روزهای اخیر با چینی ها در مرزهای مشترک درگیری ها و تنش هایی داشته اند این اظهارنظر چینی ها مبنی بر مالکیت چین بر بندر ولادی وستوک را زیر سوال برده و آن را مورد تمسخر قرار داده اند.

چین تاکنون درباره معاهداتی که پیش از این میان 20 کشور از جمله روسیه، هند، تایوان، قزاقستان، قرقیزستان، مغولستان، لائوس، فیلیپین، مالزی، اندونزی، کره جنوبی و کره شمالی را منعقد کرده مورد بررسی مجدد قرار داده و درباره آنها اظهارنظرهای مداخله جویانه کرده است.

بندر ولادی وستوک در جنوب شرقی روسیه واقع شده و با چین هم مرز است. این شهر هم اکنون به یکی از پایگاه های نظامی دریایی، صنعتی دریایی و ماهیگیری روسیه تبدلی شده است.

ولادی وستوک بندر اصلی روسیه در ساحل اقیانوس آرام به شمار می‌رود. این شهر فاصله چندانی با مرز روسیه و چین ندارد. در قرن نوزدهم، پس از امضای پیمان «آیگونسکی» در سال ۱۸۵۸ میلادی، این اراضی مورد استفاده مشترک چین و روسیه قرار گرفت.

در این سرزمین مشترک روسیه – چین در سال ۱۸۶۰ میلادی شهر ولادی‌وستوک بنیان گذاشته شد و فقط در نوامبر سال ۱۸۶۰ میلادی پس از امضای پیمان پکن این منطقه به طور کامل از نظر حقوقی تحت اداره امپراطوری روسیه قرار گرفت.

ممکن است شما دوست داشته باشید

نظرات بسته شده است.