تصمیم کنگره آمریکا هیچ تاثیری بر قرارداد هند با ایران برای توسعه بندر چابهار ندارد

وزیر سابق خارجه هند گفت: تصمیم کنگره آمریکا درباره توافق هسته‌ای هیچ تاثیری بر قرارداد هند با ایران برای توسعه بندر چابهار ندارد.

 به گزارش گروه اقتصاد بین‌الملل فارس به نقل از لایو مینت،  هند به دقت موضع ترامپ در قبال توافق هسته‌ای است را رصد می‌کند چراکه در نظر دارد فعالیت بندر چابهار را تا پایان سال 2018 آغاز کند.

این رسانه هندی نوشت باتوجه به اینکه دونالد ترامپ پایبندی ایران به توافق هسته ای 2015 را تایید نکرد، به نظر می‌رسد سرنوشت بندر چابهار ایران که هند قصد توسعه آن را دارد در وضعیت مبهمی قرار گرفته است.

هرچند ترامپ از برجام خارج نشد و به کنگره مهلت 60 روزه‌ای داد تا در مورد اعمال مجدد تحریم‌های ایران تصمیم بگیرد اما از طرفی دهلی‌نو به دقت در حال رصد تحولات است تا ببیند که کنگره چه تصمیمی می‌گیرد.

به پروژه بندر چابهار برای اولین بار در بیانیه مشترک ایران و هند در سال 2003 اشاره شد. 14 سال بعد، قرار شد موافقتنامه میان دو کشور اجرایی شود.

کانوال سیبال، وزیر سابق خارجه هند در این رابطه گفت: «در حال حاضر، فکر نمی‌کنم که اقدام کنگره هیچ تاثیری بر بندر چابهار داشته باشد…در گذشته، تحریم‌هایی علیه سرمایه‌گذاری بالای 20 میلیون دلار در ایران وجود داشت… اما در حال حاضر با توجه به مخالفت‌های اتحادیه اروپا، چین، روسیه و دیگر کشورها و عدم تایید پایبندی ایران از سوی ترامپ، این فرصت برای هند وجود دارد که به فعالیت در چابهار ادامه دهد.»

یک مقام وزارت کشتیرانی هند که با سیبال هم‌نظر است، گفت: «این پروژه وقتی تحریم‌ها پابرجا بود، قطعی شد. پس، ما انتظار نداریم که تصمیم امریکا بر پروژه تاثیری بگذارد.»

وی افزود: «با این حال، توپ در زمین کنگره آمریکاست و زود است که نتیجه را پیش‌داوری کنیم.»

ایران و هند در ماه می گذشته قرارداد توسعه بندر چابهار را امضا کردند. دو کشور همچنین یک توافق سه جانبه با افغانستان برای گشایش یک مسیر جایگزین برای دسترسی به بازار افغانستان امضا کردند.

بر اساس قرارداد اولیه امضا شده میان ایران و هند، قرار است دهلی‌نو دو بندرگاه چابهار را در فاز نخست تجهیز و اداره می‌کند.

هند تحت فشار آمریکا میزان نفت وارداتی از ایران را در زمان تحریم‌ها کاهش داد. در همین رابطه سیبال گفت این بار نیز ممکن است آمریکا از فشارهای دوجانبه برای تعدیل سیاست‌های هند (در رابطه با ایران) استفاده کند.

 

ممکن است شما دوست داشته باشید

نظرات بسته شده است.