ترانزیت کالا از بندر برای کاهش صف کامیون‌ها در مرز زمینی آستارا

رئیس اداره بندر و دریانوردی آستارا اعلام کرد: برای کاهش صف کامیون‌های صادرات کالا از مقابل درب زمینی گمرک آستارا، کانتینرهای بار را از طریق بندر و به وسیله کشتی‌ به کشورهای مقصد ترانزیت می‌کنیم.

به گزارش سی نیوز و به نقل از ایرنا ، کیانوش امیری روز پنجشنبه اظهار کرد: از هفته جاری بارگیری کانتینرهای حاوی کالاهای صادراتی بر روی کشتی ها در بندر آستارا آغاز و بیش از ۳۰ کانتینر با ۲ فروند کشتی به کشورهای مقصد حمل و نقل شده است.

 

وی افزود: در حال حاضر نیز تعدادی از کامیون ها در محوطه بندر مشغول تخلیه بار و کانتینر هستند تا با انتقال و ترانزیت بار آنها از مسیر دریا، از حجم صف و ترافیک کامیون ها در شهر آستارا و مقابل درب گمرک زمینی آن کاسته شود.

 

وی ادامه داد: بار کانتینرها اغلب شامل میوه جات، کالاها و مواد یخچالی و مقداری مواد خشک است و ماندگاری آنها در صف های طولانی کامیون ها احتمال فساد کالاها را در پی دارد و از این نظر، تخلیه و بارگیری کالاها و صادرات آنها از مسیر دریا حائز اهمیت است.

 

رئیس اداره بندر و دریانوردی آستارا پیوستن این بندر به شبکه حمل و نقل کانتینری دریای خزر در ماه جاری را سبب تسهیل صادرات و واردات و تسریع ترانزیت کانتینرهای یخچالی و محصولات کشاورزی و گل و گیاه دانست.

 

در اوایل آبان ماه امسال مدیرعامل شرکت کشتیرانی دریای خزر در بازدید از بندر آستارا گفته بود که برای حمل محصولات کانتینری یخچالی، یک خط دریایی به مقصد آکتائوی قزاقستان ایجاد شده و هر دو هفته یک‌ بار حمل و نقل خواهد شد.

 

به گفته داوود تفتی محصولاتی نظیر میوه، گل و گیاه مورد نیاز کشورهای سی آی اس (کشورهای همسود مستقل) نظیر روسیه و قزاقستان از مسیر شبکه حمل و نقل کانتینری دریای خزر ترانزیت خواهد شد و با فعال شدن هر چه بیشتر این شبکه، محصولات کشاورزی شمال‌ غرب کشور از استان ‌های اردبیل، آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی و گیلان ‌از بندر آستارا صادر خواهد شد.

 

طی دو ماه اخیر صف های کیلومتری کامیون های صادرات بار از ورودی شهر آستارا از مسیر تالش تا درب گمرک زمینی آستارا، باعث ترافیک، معطلی رانندگان، حادثه رانندگی و رنجش شهروندان شده است و اداره کل گمرک آستارا علت تشکیل صف های طولانی کامیون ها را کندی ترخیص کالا و کامیون از سوی گمرک جمهوری آذربایجان اعلام کرده است و پیگیری برای تسریع روند ترخیص و صادرات را ادامه می دهد و سفارت جمهوری اسلامی ایران در باکو نیز اعلام کرده که برای روان تر شدن تردد ناوگان ترانزیتی کشورمان از طریق گذرگاه مرزی آستارا با مقامات و گمرک جمهوری آذربایجان رایزنی می کند.

 

بندر چند منظوره آستارا با ۶۰ هکتار وسعت، نخستین بندر بخش خصوصی کشور و نزدیک ترین و مقرون به صرفه ترین مسیر تجارت و حمل و نقل کالا بین آسیا، آفریقا و اروپا برای تخلیه و بارگیری کشتی های ۲ هزار و ۵۰۰ تن طراحی شده است.

 

شهرستان مرزی بندر آستارا با ۹۱ هزار نفر جمعیت در غرب استان گیلان و همسایگی جمهوری آذربایجان واقع شده و از سه مرز زمینی، دریایی و ریلی برخوردار است.

ممکن است شما دوست داشته باشید

نظرات بسته شده است.