با تصویب بودجه 10 میلیون یورویی؛ نخستین شناور بدون آلاینده وارد ناوگان دریایی می شود

 

یک شرکت نروژی قصد دارد تا نخستین شناور با سوخت کاملا پاک را تا سال 2024 میلادی وارد ناوگان دریایی کند. شرکت «اکوینور» که در صنعت انرژی فعالیت می کند، قصد دارد از سلول هایی که به وسیله آمونیاک فعال می شوند برای انرژی این کشتی کاملا سازگار با محیط زیست بهره ببرد.

به گزارش پایگاه خبری سی نیوز و به نقل از ان.بی.سی؛ اتحادیه اروپا یک بودجه 10 میلیون یورویی را برای این طرح به تصویب رسانده تا از سلول های سوختی آمونیاک بر روی کشتی استفاده شود. ذینفع این پروژه نیز کنسرسیومی متشکل از 14 بنگاه و موسسه است که زیر نظر پژوهشگاه فناوری پاک دریانوردی NCE فعالیت می کند.

این پروژه قرار است بر روی یک شناور که حدود 17 سال در شرکت اکوینور مورد استفاده قرار گرفته اجرایی شود.

یان فردریک ملینگ، مدیر ایدسویک گفت: ما همراه با اکوینور یک پروژه را برای آزمایش محلول پیشرانه بر اساس سلول های سوختی روی آمونیاک اجرا می کنیم و امیدواریم این دستاورد که هیچ آلایندگی ندارد بتواند به نتیجه مطلوب برسد.

وی افزود: هدف ما این است که ماژول های سلول سوختی با توان 2 مگاوات را بر روی شناور نصب شود. موفقیت این طرح باعث خواهد شد تا اولین شناور کاملا پاک و بدون آلایندگی در جهان وارد ناوگان دریایی شود.

 

ورموند هیلند، معاون تحقیق و توسه ایدسویک نیز اظهار کرد: بخشی از این آزمایش به این اختصاص خواهد یافت که این شناور حدفاصل بین دو بندر یا تاسیسات بندری و دریایی را طی یک سال و با سلول های سوخت جدید بپیماید. این پیش بینی نیز شده تا آمونیاک در کنار اسکله به مقدار کافی در اختیار این شناور قرار بگیرد.

وی افزود: هدف اصلی و اولیه ما این است که 60 تا 70 درصد نیروی پیشرانه کشتی توسط سوخت آمونیاک تامین شود. البته به نظر می رسد که بتوانیم این مقدار را تا 90 درصد نیز افزایش بدهیم.

اکوینور اعلام کرده که قصد دارد به تدریج، از فناوری های جدید و نوین برای تامین سوخت کشتی ها استفاده کند تا میزان تولید گازهای آلاینده را به صفر برساند. به همین دلیل، در این طرح تحقیقاتی از آمونیاک به عنوان سوخت جایگزین استفاده شده است.

با اجرایی شدن قوانین آیمو از ابتدای سال 2020 میلادی، بسیاری از موسسات تحقیقاتی به دنبال آن هستند تا پروژه هایی را به منظور جایگزینی سوخت های کنونی برای کشتی ها معرفی کنند.

استفاده از سوخت الکتریکی برای کشتی ها یکی از این طرح ها بوده که پروژه های تحقیقاتی آن در ابعاد کوچک موفقیت آمیز گزارش شده است.

 

 

ممکن است شما دوست داشته باشید

نظرات بسته شده است.