آخرین وضعیت کالاهاى کانتینرى و غیرکانتینرى در بنادر؛ واردات حدود 12 میلیون تن کالای اساسی در ۴ماهه اول سال جاری

 

مدیرکل امور بندرى سازمان بنادر و دریانوردى گفت: در حال حاضر موجودی کالاهای کانتینری در بنادر کشور بالغ بر 86 هزار TEU و موجودی کالاهای غیرکانتینری 6.9 میلیون تن است که 4.4 میلیون تن آن کالاهای اساسی (غلات) است.

به گزارش سی نیوز، روانبخش بهزادیان در گفت و گو با پایگاه اطلاع رسانى سازمان بنادر و دریانوردى در مورد میزان و حجم موجودى کالا در بنادر کشور، اعلام کرد: در حال حاضر موجودی کالاهای کانتینری در بنادر کشور بالغ بر 86 هزار TEU  و موجودی کالاهای غیرکانتینری 6.9 میلیون تن است که 4.4 میلیون تن آن کالاهای اساسی (غلات) است.

وى ادامه داد: در میان کالاهای اساسی ذرت با 9.1 میلیون تن بیشترین موجودی را در بنادر کشور دارا بوده که 6.1 میلیون تن از آن در بندر امام خمینی(ره) دپو شده است و علاوه بر این طی روزهای اخیر حدود 15 فروند شناور حامل کالاهای اساسی در حال تخلیه و 25 فروند نیز در لنگرگاه منتظر نوبت تخلیه بوده اند که بیشترین سهم مربوطه به بندر امام خمینی با  9 فروند شناور در حال تخلیه و 16 فروند شناور منتظر نوبت است.

مدیرکل امور بندرى سازمان بنادر و دریانوردى با بیان اینکه از ابتدای سال تاکنون حدود 12 میلیون تن واردات کالای اساسی صورت گرفته که نسبت به سال گذشته تقریبا دو برابر شده است، گفت: علت اصلی افزایش مدت زمان ماندگارى کالا در بنادر کشور مربوط به نقل و انتقالات ارزی است که با توجه به اعمال تحریم های ظالمانه علیه کشورمان انجام مبادلات ارزی با مشکل مواجه و همین امر باعث طولانی شدن زمان ترخیص کالا شده است.

بهزادیان ادامه داد: علاوه بر این با توجه به لزوم صدور مجوزهای بهداشتی نظیر مجوز استاندارد و قرنطینه برای اغلب کالاهای اساسی و زمان بر بودن صدور این گونه مجوزها عملا آمار موجودى کالا را با توجه به ازدیاد ورودی با افزایش مواجه کرده است.

به گفته وى علت دیگر مشکلات مربوط به حمل و نقل جاده ای و ریلی است که خروج کالا از بنادر را با کندی مواجه کرده و در عین حال هزینه مناسب نگهداری کالا در بنادر نسبت به سرزمین اصلی نیز مزید بر علت است.

 

ممکن است شما دوست داشته باشید

نظرات بسته شده است.