یارانه ۵۰۰ میلیارد ریالی برای راه‌اندازی خط کشتیرانی ایران- عمان

مدیرکل دفتر خدمات بازرگانی سازمان توسعه تجارت از اختصاص بخشی از یارانه ۵۰۰ میلیارد ریالی سازمان توسعه تجارت برای راه‌اندازی خطوط منظم کشتیرانی از بندرشهید رجایی به بندر صحار عمان خبر داد و گفت: شرکت کشتیرانی خدری جهان دریا، در ازای دریافت بخشی از هزینه های خود به صورت یارانه از این سازمان، طی توافقی متعهد شده است از ۱۵ بهمن ماه امسال به مدت یک سال، خطوط منظم کشتیرانی از بندر شهید رجایی را به مقصد بندر صحار عمان راه اندازی کند.
به گزارش سی نیوز از روابط عمومی سازمان توسعه تجارت، فرهاد نوری افزود: بر اساس این توافق در شش ماه نخست، هر ۱۵ روز (یکم و پانزدهم هر ماه) و در شش ماهه دوم هر ۱۰ روز (یکم، دهم و بیستم هر ماه) یک سفر به صورت منظم و بدون وقفه به صحار صورت می‌گیرد.
وی درباره یارانه خطوط منظم کشتیرانی جنوب نیز گفت: سازمان توسعه تجارت از محل اعتبار ۵۰۰ میلیارد ریالی و به منظور توسعه صادرات غیرنفتی در بخش زیرساخت های نرم، یارانه‌های حمل و نقل را پرداخت می کند؛ بدین ترتیب در شش ماه اول به ازاء هر سفر ۱۵ هزار دلار و در شش ماه دوم به ازاء هر سفر ۱۳ هزار دلار به عنوان یارانه به این شرکت کشتیرانی، پرداخت می‌کند و این شرکت نیز متعهد می‌شود کرایه حمل دریایی را ۱۵ درصد کمتر از حداقل نرخ تعرفه‌های حمل دیگر شرکت‌های کشتیرانی در این مسیر تعیین کند.
مدیرکل دفتر خدمات بازرگانی سازمان توسعه تجارت با اشاره به اختیارات این سازمان در تکمیل ظرفیت چارتر شده اضافه کرد: سازمان مجاز است پس از تکمیل ۵۰ درصد ظرفیت توسط خط کشتیرانی، از محل ۵۰ درصد ظرفیت چارتر شده، صادرکنندگان را برای اعمال تخفیف هزینه‌های حمل معرفی کند و خط کشتیرانی نیز متعهد به اعمال تخفیف‌های تعیین شده خواهد بود.
نوری تصریح کرد: خط کشتیرانی ملزم است برای کمک به صادرکنندگان، مدت زمان معافیت کانتینر در اختیار صاحب کالا را از زمان تحویل سند تا برگشت مجدد به نماینده کشتیرانی (free time) هم در مبدا و هم در مقصد، ۱۰ روز در نظر بگیرد.
به گفته او، خطوط منظم کشتیرانی جنوب، با ظرفیت ۹۶TEU و با قابلیت حمل کانتینر یخچالدار، غیر یخچالی و فله فعالیت می‌کنند.
یارانه حمل و نقل صادراتی در راستای اهداف وزارت صنعت، معدن و تجارت مبنی بر تسهیل تجارت، توسعه صادرات و رفع موانع و مشکلات حمل دریایی کالاهای کشورمان اختصاص یافته است که موفقیت آن بیش از هر چیز در گرو شناخت ظرفیت تجاری عمان و استفاده حداکثری تجار و بازرگانان ایرانی از این خطوط منظم است.
نزدیکی بندر صحار عمان به آبراه بین المللی تنگه هرمز این بندر را به رقیبی برای بنادر امارات متحده عربی تبدیل کرده است؛ پیش از راه‌اندازی خط منظم کشتیرانی جنوب، کالاهای ایرانی به طور غیرمستقیم و ازطریق کشورهای حاشیه خلیج فارس وارد عمان می شد؛ اما اکنون این اقدام می تواند اقدامی موثر در کاهش تجارت با کشورهای حاشیه خلیج فارس و همچنین نقش آفرینی ایران برای اتصال کشورهای CIS به آب های آزاد جنوب باشد.
ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.