گاردین: ایران دروازه ورود به اروپا می‌شود/کارشناسان: سهم حمل‌و‌نقل دریایی در مبادلات با چین کاهش می‌یابد

گاردین در گزارشی تحلیلی نوشت: با ورود یک قطار باری از چین به ایران که مسیر ۱۰۳۹۹ کیلومتری را کمتر از ۱۴ روز و یک ماه کمتر از مسیر دریایی پیمود، احیای جاده ابریشم گامی دیگر به پیش رفت.
به گزارش سی نیوز، روزنامه گاردین در این گزارش با اشاره به اینکه محموله‌ای کانتینری به عنوان بخشی از تلاش‌ها برای احیای راه‌ باستانی ابریشم که شرق آسیا را به اروپا و دریای مدیترانه متصل می‌کند، با قطار از چین به ایران رسید، افزود: این قطار با ۳۲ کانتینر دوشنبه ۱۵ فوریه ۲۰۱۶ به تهران رسید و ۱۴ روز زمان برد تا مسیر ۶۴۶۲ مایلی (۱۰۳۹۹ کیلومتری) از استان چجیانگ در شرق چین و گذشتن از قزاقستان و ترکمنستان را بپیماید. این مسیر یک ماه کمتر از مسیر دریایی از شانگهای تا بندرعباس زمان می‌برد. چراکه این قطار که از «ایوو» قطب تجاری چجیانگ حرکت کرده است، به طور متوسط روزانه بیش از ۷۰۰ کیلومتر طی کرده است.
بنابراین گزارش، مقامات ایرانی تصریح کردند هدف نهایی این است که این خط آهن تا اروپا توسعه یابد و ایران در این قاره به موقعیت کلیدی دست می‌یابد. همچنین محسن پورسید آقایی، مدیر عامل راه آهن جمهوری اسلامی ایران در این باره گفته است: کشورهای حاشیه جاده ابریشم تلاش می کنند تا این مسیر تجاری باستانی را احیا کنند. ورود این قطار از چین به تهران در زمانی کمتر از دو هفته، دستاوردی بی‌سابقه است. چراکه این قطار از ترانزیت دریایی و جاده‌ای پیش افتاده است و این یک مزیت بزرگ آن است.
در ادامه این گزارش آمده است: چین، بزرگ‌ترین شریک تجاری ایران است و روابط تجاری دو کشور با وجود یک دهه تحریم‌ ایران که ماه گذشته لغو شد، همچنان ادامه یافته است. شی جین پینگ، رئیس‌جمهور چین ماه گذشته به تهران سفر کرد. دو کشور توافقی برای تقویت روابط تجاری دو کشور طی یک دهه آینده به ارزش ۶۰۰ میلیارد دلار (۴۲۰ میلیارد پوند) به امضا رساند.
گاردین همچنین در این گزارش جاده ابریشم احیا شده را شامل مسیر ریلی و دریایی دانسته که بخشی از استراتژی توسعه اقتصادی چین تحت نام «یک مسیر، یک جاده» (One Belt, One Road) است و در ادامه به موقعیت استراتژیک ایران در منطقه خاورمیانه، مرزهای مشترک آن با ۱۵ کشور و مسیرهای دریایی در سواحل شمالی و جنوب اشاره کرده و آنرا استعدادی مهم برای ایجاد مسیرهای متعدد برای عبور کالا از شرق دور به اروپا برشمرده و نتیجه گرفته که ایران برای چین کشوری است که می‌تواند نقش مهمی در احیای جاده ابریشم جدید بازی کند.
به گزارش سی نیوز، برنامه حرکت این قطار به صورت ماهانه تنظیم شده که در صورت نیاز و مطابق با تقاضا افزایش پیدا می‌کند.
مدیرعامل راه آهن جمهوری اسلامی ایران به هنگام ورود قطار به تهران با انجام یک سخنرانی برای مدعوین به مراسم خوش آمدگویی به این قطار گفت: این مسیر ریلی نسبت به مسیر دریایی شانگهای به بندرشهیدرجایی و متعاقب آن مسیرهای جاده ای و ریلی که از بندرعباس به تهران می آید، حدود ۳۰ روز صرفه جویی زمانی ایجاد کرده است.
از نظر کارشناسان، با وجود کندی عملیات بندری در بندرشهیدرجایی، ضعف مفرط سیستم گمرک و قطع و وصل متناوب آن، عدم خدمات رسانی گمرک بندرعباس به کانتینرهای حاوی کالاهای ترانزیتی در ایام تعطیل تقویمی و آخر هفته و سرعت سیر بسیار پایین راه آهن در مسیر ریلی بندرعباس به مقاصد نهایی (که بر اساس اعلام مراجع رسمی می‌تواند فقط ۱۵۰ کیلومتر در روز باشد)، پیش بینی می‌شود استقبال تجار ایرانی از جاده ابریشم ریلی احیا شده به تدریج افزایش پیدا کند و این موضوع می‌تواند در دراز مدت از سهم حمل و نقل دریایی در تجارت بین‌المللی ایران به خصوص با کشور چین (که عمده‌ترین شریک تجاری کشورمان است) بکاهد. در بخش ترانزیت نیز، احیای جاده ابریشم منجر به ایجاد گزینه جدیدی برای کشورهای همسایه ایران واقع در شرق دریای خزر می‌شود و این کشورها می‌توانند کالاهای خود را از چین، کره جنوبی و ژاپن با استفاده از این کریدور جدید ریلی، بدون دغدغه های فعلی و بدون وابستگی به کریدور ترانزیتی ایران دریافت می‌کند.
علاوه بر آن، هر چند به گفته پورسید آقایی قرار است ایران محل اتصال خط ریل جاده ابریشم احیا شده از چین به اروپا باشد، باید دید آیا راه آهن ایران می‌تواند توقع راه آهن چین را که با سرعت روزانه ۷۰۰ کیلومتر مسیر می‌پیماید با سرعت متوسط ۱۵۰ کیلومتر در روز خود که آنرا برای حمل محمولات ترانزیتی به مشتریانش دیکته می‌کند، برآورده سازد یا خیر؟

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.