کنوانسیون خارج سازی مغروقه‌ها لازم‌الاجرا شد

کنوانسیون خارج سازی مغروقه ها و صدور گواهینامه های مربوطه در آبهای ایران لازم الاجرا شد.
به گزارش سی نیوز، پس از تصویب قانون الحاق دولت جمهوری اسلامی ایران به کنوانسیون بین المللی نایروبی ٢٠٠٧ بر اساس مصوبه جلسه علنی روز سه‌شنبه مورخ بیست و هشتم اردیبهشت ماه یک هزار و سیصد و هشتاد و نه مجلس شورای اسلامی و تأیید مورخ 89.3.12 شورای محترم نگهبان، پس از به حد نصاب رسیدن تعداد کشورهای عضو این کنوانسیون از تاریخ 94.1.25 برابر با ١٤ آوریل ٢٠١٥ لازم الاجرا شد.
بر این اساس سازمان بنادر ودریانوردی می تواند مطابق با الزامات کنوانسیون مذکور برای شناورهای تحت پرچم و شناورهای سایر کشورهایی که هنوز به کنوانسیون ملحق نشده اند، گواهینامه ای مبنی بر تایید تضامین مالی و یا بیمه نامه مربوطه در این خصوص که هزینه های مربوط به رفع ریسک های ایمنی و زیست محیطی مغروقه مطابق تعاریف کنوانسیون توسط موسسه بیمه گر قابل پوشش است صادر کند.
بنابر این گزارش، این هزینه ها مربوط به شناسایی ، نشانه گذاری (بویه گذاری) و خارج سازی مغروقه و یا مغروقه ناشی از تصادف با شناور تحت پوشش گواهینامه است.
مدیرکل عملیات و ایمنی دریایی در این خصوص اظهار داشت : در راستای اجرای الزامات ناشی از ماده ١٢ کنوانسیون مذکور مبنی بر صدور یا تصدیق گواهینامه موجود بیمه و یا سایر تضمین های مالی اداره کل عملیات و ایمنی دریایی پس از اعلام فراخوان به کلوپ های پی اند آی و سایر شرکتهای بیمه داخلی نسبت به بررسی مدارک و مستندات شرکتهای متقاضی صدور تضمین های مالی مورد نیاز کنوانسیون اقدام کرده و در نهایت در مجموع به چهار شرکت بیمه و کلوپ پی اند آی مجوز مربوطه در این خصوص اعطا شد.
سیامک صحرایی توضیح داد : از آنجایی‌ که عموما اجرایی کردن مفاد کنوانسیون های بین المللی نیازمند تهیه قوانین ملی شامل دستورالعمل ها و روشهای اجرایی مربوطه توسط واحدهای ذیربط است لذا اداره ثبت کشتی ها و صدور گواهینامه های دریایی در این خصوص نیز اقدام و روش اجرایی صدور گواهینامه خارج سازی مغروقه ها پس از تهیه و تصویب به مراجع ذیربط ابلاغ شده است.
بر اساس این روش اجرایی، از تاریخ لازم الاجرا شدن کنوانسیون تاکنون بالغ بر ١٨٠ فقره گواهینامه خارج سازی مغروقه ها برای شناورهای تحت پرچم ایران و سایر کشورهای غیر عضو به کنوانسیون صادر شده است.
تامین آبراه های ایمن به منظور تردد کشتی ها یکی از مهمترین وظایف کشورهای صاحب بندر و صاحب ساحل است. وجود هرگونه مانع و یا لاشه کشتی های مغروق در مسیر تردد سایر شناورها خطری بالقوه برای کشتیرانی و دریانوردی ایمن محسوب می شود و می تواند هزینه ها و تعهدات زیادی را برای دولت ها، مالکین کشتی ها و سایر اشخاص ایجاد کند.
ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.