کمیته مشترک ایران و عراق برای خارج‌سازی مغروقه‌های جنگ از اروند‌

معاون دریایی سازمان بنادر با اشاره به اینکه جلسات مشترک ایران و عراق برای خارج‌سازی شناورهای مغروقه اروند به طور مداوم در خرمشهر و بصره تشکیل می‌شود، گفت: نخستین جلسه در خرمشهر برگزار می‌شود؛ منتظریم از مجاری دیپلماتیک اعلام آمادگی کنند تا دفتر به صورت رسمی شروع به کار کند.
سیدعلی استیری با اشاره به اینکه مسئولیت مشخص کردن وجود مغروقه‌ها و تأثیر آنها در کاهش ایمنی مسیر دریایی برای دیگر کشتی‌ها بر عهده سازمان بنادر است، افزود: با توجه به نگاه ویژه دولت در احیاء مجدد آبراه اروند، انجام عملیات خارج‌سازی مغروقه‌های باقیمانده در این آبراه با پیگیری‌های سازمان بنادر در دست اقدام است.
وی به اشاره به معاهده ۱۹۷۵ الجزایر مبنی بر اینکه لایروبی و کل ترددهای دریایی باید به صورت مشترک انجام شود، ادامه داد: برای خارج‌سازی مغروقه‌های اروند باید مرز مشترک و کمیته CBC بین ایران و عراق تشکیل شود و در قالب همین کمیته مشترک، خارج‌سازی مغروقه‌ها با همکاری دو طرف انجام شود.
استیری با بیان اینکه تعیین مرز مشترک با عراق در آبراه اروند در حیطه اختیارات سازمان بنادر و دریانوردی نیست، تصریح کرد: سازمان بنادر موضوع انجام تردد ایمن در اروندرود را پیگیری می‌کند که در این باره باید CBC تشکیل شود. البته طرف عراقی تجهیزات خود را به بندر خرمشهر انتقال داده است، ضمن آنکه اتاق‌های لازم را به آنها تخصیص داده‌ایم‌.
وی فرآیند شناورسازی مغروقه‌ در آبراه اروند و کارون را دو مقوله جدا از هم دانست و گفت‌: شناورسازی مغروقه‌ها و لایروبی در اروند به دلیل بین‌المللی بودن این آبراه شرایط خاص خود را دارد و برخی از اقدامات در آن باید از طریق وزارت امور خارجه و مبادی ذی‌ربط دنبال شود.‌
معاون دریایی سازمان بنادر و دریانوردی درباره سرنوشت لاشه مغروقه‌های خارج شده بیان کرد: پس از پایان جنگ تحمیلی تا به امروز اگر مالک مغروقه‌ای خواستار خارج‌سازی شناورش شده باشد، سازمان بنادر و دریانوردی همکاری کرده‌ است همچنین ‌شناورهای بی‌مالک نیز توسط سازمان بنادر خارج‌سازی شده است.
وی ادامه داد:‌ شناورهای مغروقه بر دو بخش مالک‌دار و بدون مالک تقسیم می‌شود، ‌‌اگر شناور‌ها مالک داشته باشد که خود مالک هزینه‌های خارج‌سازی شناور را به سازمان بنادر و دریانوردی پرداخت و لاشه شناور خود را دریافت می‌کند.
معاون دریایی سازمان بنادر و دریانوردی درباره شناور‌های مغروقه‌ای که مالک ندارد نیز گفت: طبق قانون، آهن‌آلات حاصل شده از خروج این مغروقه‌ها توسط ستاد اجرایی فرمان حضرت امام تعیین تکلیف می‌شود و دراختیار آنها قرار خواهد گرفت، آنها هزینه خارج‌سازی را به سازمان بنادر پرداخت می‌کنند.
‌استیری با بیان اینکه این موضوعات برای خارج‌سازی در قالب فرآیندهای گمرکی و مالکیت‌ها است، افزود: برخی از این شناورها هم متعلق به شرکت‌های بیمه است؛ اگر شرکت‌‌ بیمه این شناورها را بیمه کرده باشد لاشه آن متعلق به بیمه است که اگر هزینه‌های خارج‌سازی را به سازمان بنادر را پرداخت کنند لاشه را دریافت می‌کنند و اگر پرداخت نکنند ما زیاد دنبال منابع مالی نیستیم چراکه قیمت فروش آنها از هزینه‌هایی که سازمان بنادر و دریانوردی انجام داده است، خیلی کمتر است.

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.