پس از تحریم‌ها، اپراتورهای بندری ظرفیت خالی ندارند

در ۲۰ ماه گذشته، با افزایش تحریم ها و تنگناهای مالی ـ معیشتی کشور، به تدریج حجم بار و نیز تقاضای مصرف به نسبت سال های گذشته به شدت کاهش یافت به نحوی که وضعیت در بنادر شمالی به تاثیر از فضای کلی کشور رو به رکودرفت. به تاسی از آن، از اواسط سال گذشته، حجم بار در بندر انزلی نیز به نحوی کاهش یافت که حیات و نَفَس دو اپراتور مستقر در این بندر به شمارش افتاد. به رغم این، سهل است که با آرایش جدید و جابجایی مدیریت بندر و همچنین افزایش اپراتورهای ناشی از مزایده جدید، از ۶ ماه گذشته وضعیت این سه اپراتور موجود آنچنان در محاق قرار گرفت که این روزها با مشکلات ناشی از تاخیر در پرداخت دستمزدها و هزینه های جاری دست و پنجه نرم می کنند.
به گزارش سی نیوز، کم نیستند کسانی که معتقدند وضعیت کنونی این بندر، محصول یک خطای محاسباتی در استراتژی افزایش اپراتورها و کاهش زمان قراردادهاست و چنانچه نظام تعرفه ها و مدت زمان قرارداد و تعدد بی ضابطه اپراتورها اصلاح نشود حتی با لغو تحریم ها و افزایش نسبی حجم بار، بعید است که مزیت چندانی برای اپراتورها حاصل کند؛ جز آنکه، خطای محاسبه موجود عالما و عامدا حلقه مفقوده ای داشته باشد. سیدعلی نعیمی مدیرکل بنادر و دریانوردی استان گیلان در گفت‌وگو با مانا روند آینده بندر را مثبت ارزیابی کرده و معتقد است چنانچه لغو تحریم ها اجرایی شود بندر انزلی روزهای خوشی را تجربه خواهد کرد.

با اجرایی شدن برجام، بندر انزلی چه اقداماتی در جهت توسعه فعالیت و چرخه کار خود صورت داده است؟
امیدواریم که بتوانیم طی ماه های آینده همزمان با افزایش مراودات اقتصادی با کشورهای حاشیه دریای خزر فعالیت ما نیز رونق بیشتری به خود بگیرد. هم اکنون مذاکرات برای گسترش مشارکت ها شروع شده طرف های ما از بنادر بازدید کردند. جلساتی برگزار و توافقات اولیه صورت گرفت. در بندر انزلی ترانزیت سوخت به نسبت گذشته خیلی افزایش پیدا کرده است. یعنی ترانزیت سوخت از ترکمنستان و قزاقستان به سمت انزلی و به سمت عراق و یا به ترکیه از رشد خوبی برخوردار بوده است. افزایش حدود ۳۰۰ درصدی ترانزیت سوخت داشتیم و امیدواریم با این روند در انواع کالاهای دیگر رشد داشته باشیم. برای همین ما امیدواریم تا پایان سال تحرک بنادر شمالی خاصه بنادر انزلی و آستارا افزایش پیدا کند. ضمنا در بندر آستارا به علت اینکه با کشور آذربایجان مبادلات کالای ما امسال از سال قبل افزایش یافته سرعت کار بیشتر شده است. باتوجه به این روند، پیش بینی می کنیم که در این شش ماه بهتر شود و در سال آینده البته، تا لغو کامل تحریم ها و اجرای نهایی آن یک فاصله زمانی وجود دارد، در حال حاضر آن فاصله زمانی قابل لمس است، ولی امیدواریم با همین اوضاع و رفع این التهاب ها شرکت های خارجی را جلب بنادر استان گیلان کنیم و بتوانیم توسعه تجارت کالا خصوصا” حمل و نقل ترکیبی که از ریل، هوا، خشکی و دریا است را هر چه بهتر انجام دهیم.

برای دستیابی به این اهداف چه برنامه هایی در بندر انزلی پیش بینی کرده اید؟
در حال حاضر توسعه زیر ساخت ها مانند ایجاد پنج پست اسکله جدید و ساخت موج شکن ها را شدت داده ایم. سازمان اعتباراتی افزون تر به ما ابلاغ کرد که مثلا” اگر ما می خواستیم ۴۰ ماه آینده در توسعه اسکله پنج پست را به پایان ببریم حالا حداقل ۳۰ ماهه تمام می کنیم. دست کم یک پست اسکله را تا پایان امسال به اتمام می رسانیم. پیمانکار در حفاری را از یک اکیپ به دو اکیپ تبدیل کردیم و امیدواریم بتوانیم یک پست از آن را تا پایان سال انجام بدهیم. یک پست اسکله حداقل ۵۰۰ تا ۷۰۰ هزار تن کالا جابجا می کند. برای همین امیدواریم در سال جاری این پست اسکله را با قولی که به سازمان داده ایم و با توجه به اعتباراتی که سازمان برای ما اختصاص داده بتوانیم آن را به سرانجام برسانیم. سازمان هم به ما وعده داده که هر چقدر کار کنیم به ما اعتبار بدهد. یعنی سازمان بنادر توسعه زیر ساخت های حاکمیتی را به خوبی انجام می دهد. خوشبختانه توجه بخش خصوصی به بنادر افزایش یافته است. مثلا” طی دو سه ماه گذشته مراجعه کنندگان ما از سرمایه گذاران بخش خصوصی در بندر انزلی افزایش یافته است. در سال های پیش تا این حد از بخش خصوصی مراجعه نداشتیم. اکنون یک قرارداد با شرکت کشتیرانی دریای خزر برای احداث سیلوی ۴۵ هزار تنی، با دو شرکت برای احداث یک سیلوی دیگر و یک تانک فارم روغن برای تخلیه و دپوی روغن خوراکی و با چهار سرمایه گذار برای احداث انبار اختصاصی در بندر قرارداد منعقد کردیم. از سوی دیگر، با هفت سرمایه گذار در چهار – پنج ماهه گذشته قرارداد سرمایه گذاری منعقد شده که در ۱۰ سال گذشته سابقه نداشته است.

با کمبودها و کاهش بار و تعدد اپراتورها چگونه دخل و خرج می کنید؟ آیا امید دارید این مسئله حل شود؟
بندر انزلی مثلا” در سال ۹۰ ، ۶ تا ۶.۵ میلیون تن کالا تخلیه می کرد. ولی بعد از تحریم ها، عدم نیاز به بار آهن آلات یکی از این مشکلات بود. بندر انزلی سومین بندر کشور به لحاظ حجم واردات آهن به شمار می رفت. اما اکنون با رکود در حوزه مسکن و مشکلات ناشی از مسکن مهر واردات آهن به کشور کاهش پیدا کرده است. ولی تحریم ها که تمام شود رونق فعالیت های عمرانی برای توسعه زیر ساخت های کشور بندر انزلی را نیز رونق خواهد بخشید.

یعنی هم اکنون سه اپراتور حاضر در بندر فعال هستند؟ چون به نظر می رسید با کاهش فعالیت بندر کار برای سه اپراتور با دشواری هایی روبرو هستند.
بله. این مشکلات وجود داشت. اما پیش بینی می کنم که ان شاءالله در ۶، ۷ ماهه آینده این روند تغییر کند. و هر سه این اپراتورها با ظرفیت کامل به فعالیت خود ادامه دهند.

در مورد مشکلاتی که اپراتورها در رابطه با پرداخت دستمزدها پیدا کرده بودند چطور؟

بله، در ۳ ،۴ ماه پیش مشکلاتی داشتند اما هم اکنون وضعیت رو به بهبود است. اکنون فعالند و مشکل خاصی نیست. هرچند ما همیشه مشکلات کارگری در حقوق، دستمزد و بیمه داشتیم. ولی با تعامل و همکاری فیمابین موضوع منتفی شد.

یعنی به اینها پرداخت کردید؟
بله

مسئله تعرفه ها چطور؟ چون بعضی از شرکت ها معتقد بودند که یک مقدار تعرفه ها در بندر انزلی زیاد است و درخواستشان این بود که شاید بشود یک مقدار این تعرفه ها را تعدیل کرد. برای این برنامه ای وجود دارد یا نه همینطور ادامه خواهد داشت.
تعرفه ها مربوط به سازمان بنادر و دریانوردی است و در همه بنادر کشور یکسان محاسبه می شود. ما اینجا یک مقدار تعرفه ای منطقه آزاد افزون بر آن تعرفه ها داریم. یک هماهنگی های بهتری باید بشود که در حال انجام است. این مشکلات درونی است که براحتی حل خواهد شد و تا مقداری هم حل شده است.

توضیح می دهید که دقیقا”چه اقدامی صورت گرفته است.
ما تعرفه دریافت باسکول را کم و تعرفه های بارشماری را اساسا حذف کردیم. این مشکلات به تدریج در حال رفع است. چون منطقه آزاد برند بندر انزلی است ما باید از این برند استفاده کنیم نه اینکه برند باعث شود تعرفه ها را افزایش دهیم. هم اکنون با تعاملی که با منطقه آزاد داریم به تدریج درحال رفع و رجوع است و در آینده نزدیک بندر انزلی از حیث تعرفه ها بهتر از بنادر دیگر خواهد شد.

این باعث نمی شود یک مقدار درآمدهای شما کاهش پیدا کند؟
خیر. ما عدد خودمان را می گوییم آنها هم عدد خودشان را خواهند گفت. اگر تعرفه ای فرضا در نوشهر و فریدونکنار یا هر جایی دیگر وضع شود باید یکسان اجرا شود که همه ما دنبال این یکسان سازی هستیم. یک تاجری که به امیرآباد یا بندر انزلی، بار می آورد، تفاوت چندانی با دیگری نداشته باشد. تاجر باید بتواند رغبت کند در یک فضای آزاد کار کند.

مشکلی که وجود دارد حداقل خیلی از کارشناسان بندری به آن دائما اشاره می کنند نحوه تعامل سازمان در بنادر مختلف با بخش خصوصی است. علیرغم اینکه بخش عمده ای از فعالیت ها از سوی بخش خصوصی انجام می گیرد اما فعالیت های اصلی مثلا در حوزه اپراتوری، و ترمینال داری به بخش خصوصی ارجاع نمی شود و سازمان تلاش می کند که به هرحال اینکار را به شرکت های وابسته به خود یا به قولی به شبه دولتی ها واگذار کند. انگار اعتمادی به بخش خصوصی ندارد. این درست است؟
نخیر. به شخصه، همیشه دنبال تعامل هستم. این تعامل باید فیمابین باشد یعنی من به عنوان یک مقام دولتی ابتدا آن بخش از سرمایه گذاری بخش خصوصی ام را ببینم که خواسته او چیست که در مقررات خودم و با یک هماهنگی بهتر انجام شود. بنابراین در یک سال و اندی که اینجا هستم تعامل ما با بخش خصوصی خیلی بهتر شده هرچند همیشه این سخن هست ولی با نشست ها و اتاق فکری و جلسات کارشناسی، به نظر می رسد که روند، روند بسیار مناسب و مثبتی است. اگر هم مسئله خاصی باشد و اشتباهی صورت گرفته باشد حاضریم عذرخواهی کنیم و به وضعیت تعاملی برگردیم.

یک بخشنامه از آقای آخوندی پس از جلسه استیضاح به سازمان های وابسته صادر شده که در آن به بحث شرکت های وابسته به صندوق بازنشستگی و تعاونی ها اشاره مستقیم کرده است، که یا باید قراردادها با این شرکت ها لغو شود و یا حداقل طی شش ماهه آینده ملغی شود. می خواستم بدانم که جنابعالی در این راستا چه برنامه ای برای بندر انزلی دارید؟

تمام ادارات کل بنادر کشور زیر مجموعه سازمان بنادر و دریانوردی است. سازمان بنادر هر تصمیمی بگیرد ما اجرا خواهیم کرد.

شما را با مشکل روبرو نمی کند؟
ما الان با تعاونی های کمتری کار می کنیم. مثلا یک بخش لایروبی است که اگر مشکلی باشد می شود به راحتی آنرا حل کرد.

اتفاقا در مورد پروژه های بندر شهید رجایی هم با همین زاویه مواجه شدیم. آن ها هم می خواستند پروژه های لایروب ها را به بخش خصوصی بدهند. درصورتی که در صورت لغو تحریم ها شرکت های موجود وابسته به سازمان اساسا توان مدیریت این سطح از بار را نخواهند داشت؟ موضوع تنها لایروبها نیست. اساس مناسبات بنادر باید براساس رقابت سالم مدیریت شود.

واقعیت امر در کشور شرکت های زیادی برای انجام لایروبی موجود نیست. چون لایروبی تجهیزات بسیار گرانی دارد.

در حوزه اپراتوری چطور؟ در صورت تصمیم سازمان حاضرید فرصت های بندری را طبق روال قانونی اجرا کنید؟

من عذرخواهی می‌کنم، در اینجا “حاضرید” معنا ندارد. اگر دستور دولتی باشد باید با قاطعیت اجرا شود.

از این بابت عرض می کنم که آیا برای شما مشکلی ایجاد نمی کند؟
هر تغییری مشکل ایجاد می کند ولی باید مشکل را در کمترین زمان حل کرد. قوانینی به شما ابلاغ می شود باید آن قوانین را در کمترین زمان به بهترین نحو انجام دهید. چرا هر چیزی که بخواهد تغییر کند مشکلاتی ایجاد می شود، ولی اگر تصمیم بر این باشد انسان باید برای رفع مشکلات پیش رود.

و فعلا شما ابلاغی از این بابت دریافت نکردید؟

در این باره صحبت شده و جلساتی گذاشته اند. اما ابلاغ رسمی ندیدم شاید صادر شده باشد.

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.