پروژه لندبریج عربستان؛ خط کشی روی نقشه یا غفلت تاریخی دیگر؟

مدیرعامل راه آهن جمهوری اسلامی ایران گفت: تنگه هرمز یک تنگه استراتژیک تاریخی است و تنها با چند خط کشی نمی‌توان به استراتژیک بودن این تنگه خدشه وارد کرد.
به گزارش سی نیوز، محسن پورسیدآقایی درباره ارزیابی رسمی و راهکار دولت درباره ساخت خط لندبریج در عربستان و همکاری‌های کشورهایی مانند امارات، کویت و عمان در به حداقل رساندن استفاده از تنگه هرمز، افزود: دنیا، دنیای رقابت است ما نمی‌توانیم بگوییم که کشورهای دیگر هیچ پیشرفتی نداشته باشند تا مسیرتجاری ایران رونق پیدا کند. همه کشورهای دنیا در پی توسعه و پیشرفت خود هستند. در این باره راه حل این است که به سرعت امور توسعه‌ای را پیش ببریم و خدمات بهتری ارائه دهیم. اینگونه طرح ها در منطقه سبب رقابت می‌شود و ما نیز برای توسعه تشویق می‌شویم که زمینه رشد کشورها را فراهم می‌کند.
وی با اشاره به موقعیت استراتژیک تنگه هرمز اادامه داد: تنگه هرمز یک تنگه استراتژیک تاریخی است و تنها با چند خط کشی نمی توان به استراتژیک بودن این تنگه خدشه وارد کرد. اصولا خط های زمینی در مواقع اضطراری مورد استفاده قرار می گیرد، بنابراین یک لندبریج زمینی هیچ زمان نمی تواند جایگزین دریا شود.
پورسیدآقایی با اشاره به اهمیت حجم حمل و نقل دریایی در دنیا گفت: همچنین حجم حمل و نقل دریایی نشان می دهد که بیشترین حمل و نقل در دنیا از طریق دریا صورت می گیرد و بخش‌های ریلی و زمینی طبیعتا در مسیرهای خاص و برای پروژه های خاص مناسب هستند و نمی‌توان با ایجاد لندبریج استراتژیک بودن دریا را از بین برد. ما به آینده ترانزیت خارجی ایران بسیار امیدوارهستیم.

سرمایه‌گذاری چند صد میلیاردی چند خط‌کشی در نقشه نیست
بنابر گزارش سی نیوز، نقش و آثار پروژه های خط ریلی لندبریج عربستان و راه آهن اتحاد در امارات که در کشورهای عربی شبه جزیره عربستان در حال اجرا هستند و تا سال ۲۰۱۸ منجر به اتصال سواحل دریای سرخ به خلیج فارس شده و پس از آن کرانه‌های اقیانوس هند و سواحل مدیترانه را به یکدیگر می‌رساند، مدتی است که در محافل حمل و نقلی کشور در حال تحلیل و تفسیر است.
به اعتقاد کارشناسان، جغرافیای ترانزیت منطقه با ایجاد سه کریدور ریلی جدید در حال دگردیسی است، خط ریلی موسوم به جاده ابریشم احیا شده که شرق چین را به کشورهای قزاقستان، ترکمنستان و ایران متصل می‌کند در ادامه می‌تواند از طریق ایران یا بنادر قزاقستان و ترکمنستان و جمهوری آذربایجان تا اروپا امتداد پیدا کند، کریدور ریلی عبور که با عنوان CEPC شرق چین را به بنادر پاکستانی گوادر و در صورت لزوم به کراچی می‌رساند و پروژه‌های ریلی کشورهای عرب منطقه خاورمیانه با عناوین لندبریج و اتحاد که سواحل دریای سرخ را به خلیج فارس و بندر صحار و صلاله عمان در حاشیه اقیانوس هند را به اردن و درنهایت به سواحل مدیترانه وصل می‌کند.
به طور حتم سرمایه‌گذاری‌های چند صد میلیارد دلاری کشورهای دخیل در این پروژه های ریلی را نمی‌توان بنا به تعبیر مدیر عامل راه آهن جمهوری اسلامی، صرفا چند خط کشی قلمداد کرد و هر یک از این کریدورها اهداف بلند مدتی در پیش دارند و عملکرد آنها بر روند عملکرد دالان‌های موجود حمل و نقل منطقه تاثیر می‌گذارد.
پورسیدآقایی در حالی از اهمیت استراتژیک تاریخی تنگه هرمز و نقش مهم حمل و نقل دریایی در منطقه و دنیا سخن می‌گوید که هفته پیش در مراسم جشن استقبال از قطاری که از طریق راه آهن جاده ابریشم احیا شده ظرف ۱۴ روز با طی مسافتی بیش از ۱۰ هزار کیلومتر از شرق چین به تهران رسید ، در خصوص برتری و مزیتهای استفاده از راه آهن جاده ابریشم در مقایسه با مسیر دریایی بین شانگهای تا بندرعباس برای رساندن مستقیم محمولات تجاری از چین به تهران، سخنرانی کرده بود.
مدیر عامل راه آهن جمهوری اسلامی ایران در حالی به آینده ترانزیت خارجی از طریق قلمرو کشورمان اظهار امیدواری کرده و ارائه خدمات بهتر را ضروری دانسته که رسما سرعت حمل محمولات ترانزیتی در شبکه راه آهن کشور روزانه ۱۵۰ کیلومتر اعلام شده (یعنی حدود ۶ کیلومتر در ساعت) درحالیکه این سرعت در کریدورهای ریلی موفق دنیا به ویژه در بخش محمولات کانتینری روزانه بین ۳۰۰ تا ۷۰۰ کیلومتر است.

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.