هرمزگان محوری مهم برای توسعه صنعت دریایی کشور

استان هرمزگان با داشتن یک هزار و ۲۰۰ متر مرز آبی و ۱۴ جزیره بزرگ و کوچک در کنار آبراه بین المللی هرمز و زیر ساخت های چون راه آهن،فرودگاه‌های بین المللی، راه های دسترسی زمینی و واحدهای صنعتی بزرگ نظیر پالایش نفت و گاز،کشتی سازی فولاد و آلومینیوم شرایط لازم برای یک جهش اقتصادی بزرگ در بخش صنعت دریایی را دارد.
این مهم در سخنرانی ها و دیدگاه های مسوولان کشوری و لشکری که روز سه شنبه برای همایش صنایع دریایی به هرمزگان آمده بودند به تکرار تاکید شد بطوریکه آنان بر این باور بودند با گذشت ۳۶ سال از انقلاب اسلامی از وجود چنین استعدادی درکشور غفلت شده و ضروری است ازمنابع خدا دادی بویژه پتانسیل دریایی منطقه باید به خوبی بهره برداری و سرمایه گذاری شود.
اگرچه تاکنون اقدام هایی در منطقه صورت گرفته اما با توجه به توانمندی های موجود بویژه در بخش صنعت دریا استان هرمزگان می تواند محور توسعه این صنعت در کشور باشد.
ساکنان محلی می‌گویند که با وجود سابقه طولانی ایران در امر دریانوردی و حضور در آب‌های بین‌المللی، همسایگی با شش کشور جنوب خلیج فارس، در کنار دریا بودیم ولی از مزیت‌های دریا مانند صنایع ساخت کشتی های اقیانوس پیما و دیگر صنایع مرتبط با دریا دور بوده و از همه مواهب و مزیت های آن بهره چندانی نبرده ایم.
مزیت های دریایی هرمزگان دو بندر مهم شهید رجایی و باهنر و بنادرکوچک وبزرگ و ارتباط دریایی با ۸۰ بندر معروف جهان و ظرفیت تخلیه وبارگیری بیش از ۶۰ درصد کالا و پایانه های نفتی،کانتینری و بیش ازهفت منطقه ویژه و آزاد و تجاری ازجمله کیش و قشم است اما آن طور که شایسته این توانمندی هاست از قافله توسعه و در خور شان دور مانده است.
صنعت کشتی سازی بیش از ۴۰ سال در استان هرمزگان وجود دارد ولی بطور عملی قادر نبوده ساخت کشتی فعالیت قابل ملاحظه ای داشته باشد در مقاطعی حتی کشتی ساخته شده ولی بعد از مدتی مورد حمایت قرار نگرفته و اکنون تصمیم دولت یازدهم به بازگشت برای احیای این صنعت و رونق اقتصادی آن است لذا باید در این خصوص گام های عملی و عینی برداشته شود.
معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی در شانزدهمین همایش و نمایشگاه صنایع دریایی در هرمزگان، توسعه دریا محور را یک ضرورت ملی توصیف کرد و گفت: برای دستیابی به آن باید زمینه استقرار مردم در نوار ساحلی فراهم شود.
محمد سعید نژاد با بیان اینکه توسعه دریایی بدون اتکا به صنایع دریایی پیش رو امکان پذیر نبوده و غیرممکن است افزود: فراهم شدن صنایع دریایی مناسب و موثر در این مناطق را از راه کارهای اجرایی و کاربردی در این بخش است.
وی با تاکید بر ضرورت توسعه صنایع دریایی تصریح کرد: تاکیدات ویژه رهبرمعظم انقلاب دراین خصوص باید با تامین منابع مالی و سایر ملزومات سخت افزاری و نرم افزاری با جدیت دنبال شود.
مدیرعامل سازمان بنادر ودریانوردی کشور گفت: باید برای مردمی که دراین حوزه هستند اشتغال دریایی ایجاد شود و صنایع دریایی نیز بومی سازی گردد.
بنا به اظهار سعید نژاد، تولید صنعت دریایی در کشور ما ۲۵ صدم درصد است درحالیکه در کشورترکیه در همسایگی ما درغرب کشوراین سهم به دو درصد می رسد.
وی گفت: اکنون دوسوم جمعیت جهان درحریم ۶۰ کیلومتری دریا زندگی می کنند و این در حالی است که با وجود بهره مندی ایران از سواحل طولانی درحاشیه خلیج فارس و دریای عمان جمعیت این مناطق کمتر از ۱۰درصد است و این وضعیت نشان دهنده به هدر رفتن سرمایه ملی و غفلت بزرگ از بهره مند شدن از ظرفیت دریا است.
رییس سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران نیز با اشاره به اینکه این سازمان به عنوان یک سازمان توسعه ای اکنون نقش بزرگی در توسعه کشور ایفاء می کند گفت: با وجود نیروهای انسانی متخصص و زیرساخت های مهم صنعتی دستیابی به هیچ پروژه صنعتی در کشور دور از دسترس نیست.
رضا نوروز زاده با اشاره به فعالیت مجتمع مهم و بزرگ کشتی سازی و صنایع فراساحل ( ایزوایکو) در بندرعباس افزود: با برنامه ریزی های مناسب در صدد هستیم این مجتمع مهم کشور با رفع مشکلات موجود به جایگاه واقعی خود دست یابد.
وی گفت: با مصوبه اخیر مجلس شورای اسلامی و دولت، سازمان گسترش با رویکرد جدید خود به دنبال فعال سازی صنایع موجود است تا با ساختار جدید علاوه برفعالیت واحدهای صنعتی ایزوایکو نیز همچنان بتواند در صنایع دریایی به عنوان یک واحد پیشرو به وظایف خود عمل کند.
به اعتقاد معاون وزیر صنعت معدن، سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران برای بخش خصوصی رقیب نیست یلکه با همکاری بخش خصوصی همواره به دنبال رفع مشکلات در واحدهای صنعتی است تا واحدهای یاد شده همچنان پا برجا بمانند.
نوروز زاده برساخت کشتی های اقیانوس پیما در این مجتمع تاکید کرد و گفت: ساخت کشتی های بزرگ اقیانوس پیما باید به عنوان پروژه ملی در دستور کار ایزوایکو قرار گیرد و به تدریج شاهد رونق فعالیت های صنعتی در این مجتمع باشیم.
وزیرصنعت،معدن و تجارت افزود: چرا باید صدها کیلومتر از سواحل جنوب کشوربلااستفاده بماند تا رهبرمعظم انقلاب مجبور شوند دخالت کنند که سواحل مکران ما چرا رها است و اقدامی برای عمران و آبادانی و افزایش سکنه در آن انجام نمی شود.
محمدرضا نعمت زاده با اشاره به اهمیت صنعت و خدمات دریایی با وجود هزاران کیلومتر ساحل و دهها جزیره درکشور گفت: آنچه که داریم و وضع موجودمان رضایت بخش نیست.
وی افزود: چرا باید بین خریدار،سازنده و فروشنده اختلاف وجود داشته باشد، بیاییم یکی شویم تا درلبیک به ندای رهبر معظم انقلاب با راه اندازی و فعال کردن صنایع دریایی و فراساحل نسبت به آباد کردن و ایجاد اشتغال در طول هزاران کیلومتراز نوار ساحلی درجنوب کشور به ویژه سواحل مکران ( از میناب تا چابهار) کارهای اساسی انجام دهیم.
وی با اشاره به ظرفیت ها و توانمندهای بسیار بالای کشور در زمینه صنایع دریایی ازجمله ساخت و تعمیر کشتی و صنایع فراساحل در زمینه نفت و گاز تصریح کرد: هنر ما این است که بتوانیم ازآنها به خوبی استفاده کنیم.
نعمت زاده با بیان اینکه اگراشکالات مان را بگوییم وادارمی شویم آنها را رفع کنیم افزود: اینها بعنوان انتقاد بی مورد نیست و باید قبول کنیم که هم ما دولتی ها و هم شما عملیاتی ها کم کاری کرده اید.
وی تصریح کرد: اجازه نخواهیم داد چیزی را که در داخل می توانیم بسازیم به خارجی ها سفارش داده شود ، لذا سفارش دهندگان، شرکت های سازنده و سرمایه گذاران بایستی در این زمینه یکپارچه باشند.
وزیرصنعت،معدن و تجارت خاطر نشان کرد: با داشتن این همه ظرفیت بالقوه و طبیعی نمی توانیم ارزیابی کنیم و نمره خوبی به وضع فعلی (صنایع دریایی ) بدهیم.
نعمت زاده گفت: البته این گله گذاری از گذشته نیست بلکه باید تلاش کنیم با جبران بخشی از کمبودهای گذشته آنچه را که باید انجام بپذیرد را هر چه زودتر انجام دهیم.
وی با اشاره به وضعیت موجود تصریح کرد: باید با تصمیم جدی وارد کار شد و نسبت به فعال کردن بخش تعمیرات و راه اندازی یارد کشتی سازی مصمم تر از گذشته باشیم.
نعمت زاده گفت: موقعیت جغرافیایی کشور و قرار گرفتن در خلیج فارس و منطقه ای که بیشترین ذخایر نفتی و گازی جهان، معادن و سواحل گسترده ای دارد که می توان برای نقل و انتقال کالا و مسافر مورد استفاده قرار گیرد.
وی با تاکید بر جذب سرمایه گذاران داخلی و خارجی افزود که اگر بتوانیم منافع دیگران را با منافع خودمان گره بزنیم می توانیم با تامین منابع مالی در زمینه راه اندازی و توسعه صنایع دریایی موفق ترعمل کنیم.
وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به محدودیت منابع مالی عمومی و اینکه انجام این کارها با پول دولت شدنی نیست از تجربه موفق پتروشیمی ها بعنوان بهترین راهکار در زمینه استفاده از منابع پولی خارجی به خصوص دریافت وام از یانک های خارجی نام برد.
به گفته ی نعمت زاده، در زمینه قبول کشتی های ساخته شده در صنایع داخلی بعنوان وثیقه از سوی بانکها اقداماتی انجام شده که مراحل نهایی آن سپری می شود،اما وظیفه داریم که در زمینه راه اندازی این حوزه بعنوان دارایی و سرمایه عمومی اقدام کنیم.

توسعه صنعت دریایی از نگاه فرماندهان ارشد نیروی دریایی سپاه و ارتش

توسعه هر نقطه ای از کشور بدون حضور نیروهای مسلح امکان پذیر نیست چرا که این مرزداران همیشه بیدارعلاوه برامنیت جان و مال مردم موجب آرامش خاطر برای سرمایه گذاری و توسعه هم می شوند.
استان هرمزگان از دیربارشاهد حضور نیروی دریایی در دریا و سواحل خود بوده و این امر موجب شده تا مردم امینت خاطر در منطقه داشته باشند و امروز شاهد دو ارگان مهم دریایی در این استان در مرکز شرق و غرب هستیم.
نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی درقالب منطقه یکم دربندرعباس و پنجم دربندرلنگه و نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی منطقه یکم در بندرعباس و دوم در جاسک مستقر هستند و در حراست از مرزهای کشور در صف مقدم قررار دارند.
فرمانده نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی درخصوص اهمیت صنایع دریایی می گوید: در موضوع صنایع دریایی نیز باید تمام موارد بر اساس نظم سازی جدید، خود ساخته و بومی باشد.
سردار علی فدوی افزود: بدیهی است اگر دشمنان تاکنون به سراغ ما نیامده اند جرات آنرا نداشته اند و آنچه در اطراف کشور می گذرد نشان می دهد چنین قصدی داشته اند اما قدرت و اقتدارایران این اجازه را به آنها نداده است.
وی گفت: سودجویی و تامین منافع فردی مانع استفاده از توانمندی های کشور درحوزه های مختلف و از جمله توسعه صنایع دریایی شده است.
فرمانده نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی یاد آور شد: هر چند استعمارگران سال ها درصدد جلوگیری از توسعه ایران بودند، اما با گذشت ۳۶سال از انقلابی اسلامی دیگر نمی توان مشکلات را این گونه ریشه یابی کرد.
سردارفدوی، با انتقاد از تکراری بودن مباحث طرح شده هرسال در همایش های صنایع دریایی گفت: مشکلات با وجود برگزاری چنین همایش هایی همچنان پا برجا است.
بنا به اظهار وی، با وجود انسان های دلسوز و دانشمند در مجموعه هایی که سیستم سازی در آنها از قبل از انقلاب صورت گرفته اتفاق و تحول جدیدی بدست نیامده است.
فرمانده نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی خاطر نشان کرد:عرصه کشتی سازی نیز از این قاعده جدا نیست و هنوز ساده ترین نیازهای این حوزه از خارج کشور تامین می شود.
سردار فدوی یاد آورشد: علت چنین موضوعی دست نخورده ماندن سیستم های گذشته است و هنوز بسیاری از افراد سینه چاک سیستم های گذشته بوده و از آن حمایت می کنند.
وی، این وضعیت را ریل گذاری برای حرکت قطار تشبیه کرد و افزود: از مشخصات ریل گذاری سابق این است که اگر پدیدآورندگان سیستم حضور نداشته باشند، مجموعه ناکارآمد خواهد شد.
سردار فدوی خاطرنشان کرد که باید ریل گذاری جدیدی برای رسیدن به اهداف انقلاب انجام شود که دستاوردهای حوزه های علمی و صنعتی نشان می دهد این ظرفیت و توانمندی وجود دارد.
فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران نیز گفت: با اطمینان خاطر ارگان های دریایی باید توسعه دریا محور را به طور جدی در دستور کار قرار دهند.
امیر دریادار حبیب الله سیاری افزود: توسعه وقتی بوجود می آید که امنیت در سواحل و دریا که به آن اقتدار دریایی می گویند برقرار شود.
وی با اشاره به فرمایشات رهبری در خصوص ضرورت تقویت نیروی دریایی گفت: ایران با وجود سابقه کهن و تاریخ حضور در دریا، سال ها به خاطر سیاست های استعماری دور افتاد که اکنون زمان اجرای جبران این عقب ماندگی رسیده است.
بنا به اظهار سیاری، حضور در دریا موجب افزایش توان و قدرت افکنی و تغییر در ژئوپلیتیک جهان می شود، ایران باید با تحقق این ایده ها توطئه های استعماری ناکام کند.
وی تصریح کرد: مقام معظم رهبری در دیدار اخیر خود بر توسعه و عمران سواحل بویژه سواحل مکران تاکید کردند و از همه بویژه دولت خواسته اند این فرایند را توسعه دهند لذا توسعه وقتی بوجود می آید که امنیت در سواحل و دریا که به آن اقتدار دریایی می گویند برقرار شود.
امیردریادار سیاری تصریح کرد: برقراری اقتدار دریایی وظیفه نیروهای مسلح است و همه ارگان های دریایی اطمینان داشته باشند امنیت دریایی را برقرار می کنیم.

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.