مذاکره با خطوط کشتیرانی‌ خارجی برای بازگشت به آب‌های ایران/ بهبود ۲۸ درصدی میزان انتظار کشتی در بنادر

رییس سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به آغاز مذاکرات با شرکت‌های کشتیرانی اروپایی و خارجی برای ورود به بنادر ایران پس از لغو تحریم‌ها، گفت: با رفع تحریم‌ها ورود خطوط کشتیرانی آمریکایی به بنادر کشور شکل می‌گیرد.

به گزارش خبرنگار سی نیوز، محمد سعید‌نژاد در کنفرانس خبری با رسانه‌ها، افزود: تاکنون بنادر ایران در لیست تحریم‌های خارجی قرار نداشتند اما مسائل مربوط به تحریم‌های کشتیرانی و بازارهای مالی ایران باعث شده است که برخی از شرکت‌های کشتیرانی خارجی نسبت به ورود به آب‌های ایران تردید داشته باشند.

وی ادامه داد: تفاهم‌نامه هسته‌ای ثبل از اینکه به لغو تحریم‌ها منجر شود، این امکان را برای صنعت دریایی ایران به وجود می‌آورد که اعتماد از دست رفته بعضی از خطوط کشتیرانی‌ خارجی را جلب کند. البته اکنون بسیاری از شرکت‌های کشتیرانی اروپایی مذاکرات خود را برای بازگشت به آب‌های ایران آغاز کردند.

معاون وزیر درباره اینکه آیا بنادر ایران در صورت لغو تحریم‌ها ظرفیت لازم برای استفاده از بازگشت کشتیرانی‌های خارجی را نیز دارند، تصریح کرد: مجموع فعالیت‌های کشتیرانی ایران که از سال ۹۳ به ۱۴۶ میلیون تن رسیده است. این در حالی است که ظرفیت بنادر ما بیش از ۱۸۵ میلیون تن برآورد می‌شود. از این‌رو حتی در صورت ثابت ماندن ظرفیت‌ها ما می‌توانیم از افزایش ورود کشتی‌های خارجی به کشور حداکثر استفاده را ببریم.

سعیدنژاد با تاکید بر سیاست های در دست اقدام سازمان بنادر و دریانوردی کشور برای توسعه هرچه بیشتر زیرساخت‌های بنادر کل کشور، افزود: برای کوتاه مدت حداقل با هیچگونه محدودیتی در بخش پذیرش کشتی‌های بزرگ و تقاضاهای جدید مواجه نخواهیم بود.

معاون وزیر راه با اشاره به اینکه میزان انتظار کشتی‌ها در بنادر کشور در حال حاضر ۲۸ درصد بهبود یافته است، ادامه داد: میزان انتظار کشتی ها به منظور تخلیه و بارگیری در بنادر کشور به ازای هر کشتی ۳.۸۷ درصد روز بوده که در سال ۹۳ این میزان به ۲.۸۷ درصد روز کاهش یافته است.

وی ادامه داد: درصد بالایی از مساله مربوط به انتظار کشتی ها در بنادر کشور ناشی از مشکلات مربوط به اسناد و مدارک کشتی های ورودی به بنادر از جمله نواقص موجود در حواله یا گشایش اعتبار آنها بوده است.

سعیدنژاد در پاسخ به خبرنگاری درباره سرمایه‌گذاری‌های دریایی صورت گرفته در بنادر ایران، گفت: از سال ۹۳ بیش از ۲۵۰۰ میلیارد تومان قرار‌داد سرمایه‌گذاری جدید امضاء کردیم که بسیاری از آنها با تامین اعتبار لازم در حال حاضر وارد مرحله‌ی اجرایی شده‌اند. البته سازمان بنادر همان طور که در بودجه سال ۹۳ و ۹۴ پیش بینی شده، به تمامی سرمایه‌گذاری‌های انجام شده تضمین قطعی می‌دهد و این موضوع می‌تواند به گسترش سرمایه‌گذاری‌ها کمک کند.

رییس سازمان بنادر اضافه کرد: در بخش‌ سرمایه‌گذاری حوزه مسافرتی، سازمان بنادر تسهیلاتی از محل وجوه اداره شده در نظر گرفته است که با احتساب آنها تقریبا سرمایه‌گذاران ۹۵ درصد از سرمایه خود را تخفیف می‌گیرد.

او با اشاره به عملکرد بنادر ایران در سال ۹۳ گفت: بر اساس این برآورد‌ها، ۱۴۶ میلیون تن کالا جابه‌جا شده که ۵ درصد افزایش در حوزه تخلیه و بارگیری را نشان می‌دهد. در حوزه صادرات کالاهای غیرنفتی نیز از ۹۵ میلیون تن سال ۱۳۹۲ به آمار ۱۰۲ میلیون تن سال ۱۳۹۳ رسیده‌ایم.

وی همچنین گفت: در بخش ترانزیت عملکرد سازمان بنادر و دریانوردی در سال ۱۳۹۲ به میزان ۷.۷ میلیون تن که این میزان در سال ۱۳۹۳ به ۱۰.۸ میلیون تن رسیده که با ۴۰ درصد رشد مواجه بوده است. تعداد کانتینرهای ورودی و خروجی کشور در ۱۳۹۲ میزان ۲ میلیون و ۲۱۹ هزار TEU (واحد شمارش کانتینر)بوده که این میزان در ۱۳۹۳ به ۲ میلیون و ۴۴۸ هزار TEU رسیده که حدود ۱۰.۳ درصد رشد داشته است.

رییس سازمان بنادر و دریانوردی کشور با اشاره به عملکرد این سازمان در بخش پذیرش و اعزام مسافر، گفت: در این بخش نیز در سال ۱۳۹۳ نسبت به سال قبل از آن با ۹.۶ درصد رشد مواجه بوده ایم.

سعید‌نژاد در پاسخ به سوال حبرنگاری مبنی بر ورود هندی‌ها به بندر چابهار نیز بیان کرد: با توجه به برآوردهای انجام شده به نظر می‌رسد فرآیند تصمیم‌گیری در هند بسیار طولانی‌مدت است. طرح توسعه بندر چابهار از سوی سازمان بنادر ایران پیگیری می‌شود و اما در صورت اعلام آمادگی هندی‌ها از ورود آنها استقبال می‌کنیم.

وی اضافه کرد: دیگر موضوع به اتصال راه‌آهن به چابهار اختصاص دارد که به عنوان برنامه جداگانه از سوی دولت در دست پیگیری است. البته ما توسعه چابهار را بدون توجه به آن به طور مستقل پیگیری می‌کنیم و تا زمانی که ساخت راه‌آهن به طول می‌انجامد، زیرساخت‌های جاده‌ای توان بهره‌برداری از امکانات چابهار را دارد.

رییس سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به همکاری‌های بین‌المللی بنادر، گفت: ایران یکی از اعضای اولیه سازمان جهانی IMO است و نماینده دائمی در این سازمان داریم. همچنین تلاش می‌کنیم با کمک وزارت امور خارجه به عضویت در شورای اجرایی این سازمان در بیاییم و با اجرای طرح‌هایی همچون اجلاس خزر در بندر امیرآباد و موافقت‌نامه‌های چند جانبه با کشور‌های همسایه این همکاری‌ها را گسترش دهیم.

سعیدنژاد با اشاره به سفرهای نوروزی ۹۴ با بیان اینکه در بخش مسافری سه موضوع ایمنی شناورها در آبراه‌ها و بنادر و ترمینال‌های مسافری مورد توجه ویژه سازمان بنادر و دریانوردی کشور بوده است، تصریح کرد: نوروز تعداد ورود و خروج مسافر به بنادر کشور ۸ میلیون مسافر بوده است. همچنین با وجود آنکه ۱۱ درصد رشد جابه جایی مسافر در شناورهای دریایی را داشته ایم، خوشبختانه با حادثه ای مواجه نشدیم.

او با اشاره به اینکه تراکم جمعیت ایران در سواحل جنوبی کشور تنها ۵ نفر در هر کیلومتر مربع است و این عدد با میانگین کشور فاصله دارد، گفت: به طور حتم از سواحل کشور می توان استفاده های فراوانی کرد و مدیریت جامع سواحل کشور از جمله برنامه های سازمان بنادر و دریانوردی در طول سال های گذشته بوده است.

معاون وزیر راه با اشاره به توسعه بندر شهید بهشتی چابهار در سال گذشته و اینکه، برای نخستین بار کشتی‌های اقیانوس‌پیما در این بندر پهلوگیری کرد، اظهار امیدواری کرد که اجرای طرح‌های توسعه‌ای در چابهار در بخش‌های تجاری و صنعتی باعث رونق بیش از پیش در بندر شهید رجایی شود.

سعیدنژاد با اشاره به پیگیری موافقت نامه ایران، پاکستان و هند در سال جدید، گفت: ایران و افغانستان نظرات خود را درباره این توافقنامه ارائه کرده اند و منتظر نظر هندی ها هستیم.

 

تامین تجهیزات فاز ۲ بندر شهید رجایی با فاینانس چینی

رئیس سازمان بنادر و دریانوردی از خرید تجهیزات بندری فاز ۲ بندر شهید رجایی با استفاده از فاینانس چینی خبر داد و گفت: مبلغ این فاینانس ۱۰۷ میلیون یورو است.

سعیدنژاد با اشاره به اینکه اسکله‌های فاز ۲ بندر شهید رجایی قبلا ساخته شده و توسط رئیس‌جمهوری وقت در سال ۹۱ افتتاح شد اما، به دلیل این‌که تجهیزات این فاز تامین نشده بود عملا امکان استفاده از آن فراهم نبود، تصریح کرد: در راستای تامین تجهیزات این فاز کارهای خرید از جمله برگزاری مناقصه و انعقاد قرارداد عملیاتی شده و از محل فاینانس چینی منابع مورد نیاز برای خرید این تجهیزات استفاده خواهد شد.

وی ادامه داد: اولویت ما در بحث تامین تجهیزات استفاده از فاینانس چینی است که به دلیل سرعت دادن به بحث توسعه بندر شهید رجایی از منابع داخلی استفاده می‌کنیم.

رئیس سازمان بنادر و دریانوردی اضافه کرد: فاز ۳ بندر شهید رجایی با دستور رئیس‌جمهوری در سال گذشته آغاز شد و با استفاده از قرارداد فاز ۲ و افزایش ۲۵ درصدی آن فاز ۳ را شروع کردیم. فراخوان برای ادامه ۷۵ درصد باقیمانده فاز ۳ اسفند سال گذشته داده شد که پیش‌بینی می‌شود در صورت انتخاب پیمانکار سه ساله به بهره‌برداری برسد.

وی با بیان این‌که هزینه این پروژه ۵۰۰ میلیون دلار است که با اتمام آن حدود سه میلیون TEU به ظرفیت بندر شهید رجایی افزوده می‌شود، افزود: در بحث ورود هندی‌ها به سرمایه‌گذاری در بندر چابهار است مستقل از آمدن یا نیامدن آنها کار توسعه این بندر را پیگیری می‌کنیم و منتظر آمدن هندی‌ها نیستیم.

معاون وزیر راه گفت: ‌سرمایه‌گذاری جدیدی در حوزه بانکرینگ در بندر شهید رجایی انجام شده که با توجه به خصوصی بودن این سرمایه‌گذاری و توسط به بانکرینگ تصور می‌کنیم با راه‌اندازی این مجموعه قدرت بیشتری در بحث بانکرینگ داشته باشیم.

وی با بیان این‌که توسعه دریامحور باید در یک برنامه ۱۰۰ ساله مورد توجه قرار گیرد، ادامه داد: توسعه دریامحور یک موضوع فراگیر و ملی است و اگر بخواهیم در یک بندر توسعه داشته باشیم باید امکانات رفت و آمد به بندر را فراهم کنیم. در کنار این اقدام اگر توسعه سایر بخش‌های اقتصادی صورت نگیرد جمعیتی مستقر نمی‌شود و این بدان معناست که دیگر نه باری در بندر است و نه مسافری. بنابراین باید ستاد فراسازمانی در کشور تشکیل شود تا بتواند مسائل را مدیریت کند این کار هم‌اکنون در قالب طرح‌های مختلف در حال انجام است.

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.