مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی: پیگیر شناور توقیفی در کویت هستیم/ افزایش صادرات غیرنفتی به ۲ برابر

 

محمد راستاد، مدیرعامل سازمان بنادر اظهار کرد: سازمان بنادر و وزارت خارجه به شدت پیگیر شناور تایدواتر در کویت هستند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری سی نیوز،  محمد راستاد، مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی در حاشیه مراسم روز جهانی هیدروگرافی با اشاره به اینکه وجود تحریم‌ها باعث افت فعالیت‌های حوزه بندری، دریایی و کشتیرانی ایران نشده است، گفت: تا به امروز فعالیت‌های کشتیرانی تجاری و بنادر بسیار رشد خوبی داشته است، به طوری که امسال مجموع واردات وصادرات غیرنفتی به ۲۶۵ میلیون تن افزایش یافته که در بخش واردات رشد ۱۵ درصدی داشته‌ایم و میزان صادرات ما ۲برابر میزان واردات بوده است.

راستاد با بیان اینکه ایران اقدامات گسترده‌ای برای نقش آفرینی در این حوزه انجام داده است، گفت: در عرصه بین‌المللی ایران فضای فعال و تأثیرگذار هیدروگرافی محسوب می‌شود و از سال ۱۳۴۰ به عضویت این سازمان درآمده است.

وی تصریح کرد:  کشور ایران جزو ۳۰ کشور مهم در شورای مرکزی هیدروگرافی است و اخیراً ایران رئیس کمیسیون منطقه‌ای هیدروگرافی شده که دربرگیرنده خلیج فارس هم است و این ریاست کمیسیون منطقه‌ای تا سال ۲۰۲۳ ادامه خواهد داشت.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با بیان اینکه  از سال ۱۳۸۴ با شکل‌گیری کمیته ملی هیدروگرافی سازمان بنادر به عضویت این سازمان درآمده و با همکاری نیرو‌های مسلح و ارتش اقدامات بسیار خوبی برای تهیه نقشه‌های دریایی انجام شده است افزود:  تاکنون ۷۴ سلول نقشه دریایی توسط این سازمان هیدروگرافی تهیه شده که در سطح بین‌المللی منتشر شده است و از این تعداد ۲۷۷ هزار نسخه تهیه و توسط شرکت‌های کشتیرانی دنیا خریداری شده است.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی تاکید کرد:  درآمد حاصل از این نقشه‌ها به یک میلیون و ۲۰۰ هزار دلار رسیده و برای تولیدات این نقشه‌ها به صورت کاغذی تفاهم‌نامه‌های خوبی با انتشارات مهم دنیا منعقد شده است.

وی  با بیان اینکه  ایران جزو کشور‌های مهم و تأثیرگذار در حوزه کشتیرانی تجاری به شمار می‌رود به همین دلیل باید در حوزه تهیه نقشه‌ها ارتقا یابد در نتیجه دارا بودن نیرو‌های تخصصی و همچنین قرار داشتن در جایگاه عرصه‌های مجامع بین‌المللی باید اقدامات مهمی را در دستور کار خود قرار دهد افزود:  برای تهیه نقشه‌های دریایی به توفیقات بسیار خوبی دست یافته‌ایم و خوشبختانه از این نقشه‌ها در حوزه کشتیرانی تجاری و بنادر استفاده می‌کنند.

راستاد بیان کرد: امسال میزان صادرات غیرنفتی ۱۷ میلیون تن بوده و روند فعالیت کشتی‌های تحت پرچم ایران و همچنین شرکت‌های کشتیرانی که در مالکیت ایران هستند، بسیار خوب است.

وی اظهار کرد: ظرفیت‌های قابل توجه بندری و دریایی ما با توجه به وجود تحریم‌ها افزایش یافته است و فعالیت‌های تجاری و دریایی ما از سال گذشته به ۱۳۵ میلیون تن در حوزه بندری و دریایی و میزان مراوده‌های دریایی ما هم به ۲۶۵ میلیون تن رسیده است.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به اینکه  در ۳ ماهه امسال میزان فعالیت‌های این بخش با همکاری بخش خصوصی بسیار افزایش یافته است افزود:  حوادث اخیری که در حوزه نفتکش‌ها رخ داده است باعث نشده است که هیچ نفتکشی به آب‌های ایران تردد نکند و ما تحریمی از این بابت نداشته‌ایم.

راستاد به شناور باقی مانده در آب‌های کویت که برای شرکت تایدواتر بود اشاره کرد و گفت: موضوع پرونده این شناور از بحث مراجع دریایی خارج شده و در اختیار مراجع قضایی قرار گرفته است؛ سازمان بنادر و وزارت امور خارجه به شدت پیگیر این شناور در آب‌های کویت است.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی افزود: مراحل انتصاب عضو هیئت عامل سازمان بنادر و معاون امور دریایی در حال پیگیری است و حداکثر تا هفته آینده مشخص می‌شود.

وی گفت: گزینه‌ای برای معاونت پشتیبانی و منابع انسانی این سازمان پیشنهاد شده؛ اما باید در شورای عالی بنادر که متشکل از سازمان برنامه و بودجه، وزارت اقتصاد، نیروی دریایی، وزارت راه و شهرسازی و همچنین وزارت دفاع است، تأیید شود.

راستاد با اشاره به تحریم نیروی دریایی ارتش و همچنین نیرو‌های مسلح توسط وزارت خزانه‌داری آمریکا گفت: شأن شورای عالی هماهنگی ارگان‌های دریایی در حوزه هماهنگی فعالیت‌های تجاری دریایی بسیار بالا است و این تحریم‌ها فاقد ارزش حقوقی بین‌المللی است.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با بیان اینکه باید شرکت‌های هیدروگرافی در این زمینه فعالیت‌های خود را ارتقا دهند، گفت: تهیه نقشه‌های هیدروگرافی باعث افزایش ایمنی دریانوردی و همچنین ورود و خروج بهتر کشتی‌ها به بنادر می‌شود.

راستاد همچنین به برنامه امروز هم اشاره ای کرد و گفت: هیدروگرافی در ارتقای دقت لایه‌روبی موثر است و کیفیت عملیات لایه‌روبی بنادر از طریق این بخش ارتقا می‌یابد.

وی توضیح داد: ایران جزو ۳۰ کشور عضو سازمان جهانی هیدروگرافی است و ایران صاحب ۵ رأی در این بخش به دلیل تعدد ناوگان است.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی بیان کرد: حداکثر رأی کشور‌ها در سازمان جهانی هیدروگرافی ۶ رأی است.

ممکن است شما دوست داشته باشید

نظرات بسته شده است.