لغو تحریم‌های ایران به سود بازار تانکرهاست

با لغو تحریم‌های غرب علیه ایران، تهران در ماه آینده حضوری بسیار محسوس در بازار انرژی پیدا می‌کند.
به گزارش سی نیوز به نقل از مانا، با توجه به اینکه عرضه‌ نفت خام بیش از تقاضای بازار است و قیمت نفت خام بسیار پایین آمده، باید تقاضا برای تانکرها در بازار بیشتر شود. در حالی که کارشناسان می‌گویند که تحول در بازار تانکرها به نحوه‌ ورود ایران به این بازار بستگی دارد، جیمز وایت، تحلیلگر بارکلی، معتقد است که فعلا تاثیر ایران بر بازار تانکرها مشهود نخواهد بود.
وی ادامه می‌دهد: هنوز زود است بگوییم بازگشت ایران چه تاثیری بر بازار تانکرها خواهد گذاشت یا چه تاثیرهایی بر قیمت‌ها گذاشته است.
لویدزلیست در گزارش خود می نویسد که یکی از مهم‌ترین تاثیرات لغو تحریم‌ها بازگشت ناوگان تانکر‌های ایران به بازار حمل سوخت است. سازمان دولتی شرکت ملی نفتکش ایران، یکی بزرگ‌ترین شرکت‌های حمل سوخت در جهان است که یکی از پرتعدادترین ناوگان‌‌های نفتکش بسیار بزرگ (VLCC) را در اختیار دارد. بر اساس اطلاعاتی که لویدز لیست در اختیار دارد، شرکت ملی نفتکش ایران 37 فروند، کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران یک فروند و دولت اسلامی ایران نیز یک فروند نفت‌کش بسیار بزرگ در اختیار دارد.
بنابراین گزارش، ایران تا پیش از تحریم‌ها در سال 2011، روزانه حدود 2.6 میلیون بشکه در روز نفت خام می‌فروخت.
به گفته‌ سازمان اطلاعات انرژی آمریکا، بیش از نیمی از این مقدار به چین، هند، ژاپن و کره‌ جنوبی فروخته می‌شد و 23 درصد از آن به اروپا فرستاده می‌شد. کشورهای ترکیه، آفریقای جنوبی و امارات متحده‌ عربی نیز بخش باقی مانده‌ نفت خام ایران را می‌خریدند. اما به علت اعمال تحریم‌ها، فروش روزانه‌ نفت خام ایران در سال 2015 به حدود یک میلیون بشکه رسید.
در ادامه این گزارش آمده است: هدف ایران جذب مشتری‌های قدیمی خود است اما این که تا چه میزان موفق شود، بستگی به نوع پیشنهادهای ایران به مشتریان و بازار نفت خام دارد.
شرکت ملی نفت ایران نیز می‌گوید: هند و اروپا به علت نزدیکی بازار و هزینه‌ پایین حمل بر دیگر مشتریان ارجحیت دارند اما چنانچه نفت خام ایران در بازار جایگزین نفت خام غرب آفریقا و نفت خام روسیه در منطقه شود، قیمت تانکرها به شدت متاثر می‌شود.
به گفته‌ رکن‌الدین جوادی، مدیر عامل شرکت ملی نفت ایران، ایران از ذخیره‌ نفتی خود، روزانه ۵۰۰ هزار بشکه نفت بیشتر عرضه می‌کند.
محصول دیگری که در دوران پسا تحریم صادراتش از ایران افزایش خواهد یافت، LPG است. اما ایران فاقد شناورهای کافی برای عرضه‌ LPG است. این در حالی است که بسیاری منتظر توسعه‌ بازار ال‌پی‌جی ایران هستند.
ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.