لزوم حمایت از ناوگان ملی در تدوین برنامه ششم

از آنجائیکه حرکت ناوگان ملی در پهنه آب‌های پیرامونی و بین‌المللی اقتدار دریایی کشور را تأمین می‌کند. به همین جهت ضروری است در برنامه ششم توسعه حمایت‌های لازم از ناوگان ملی، ناوگان سنتی و کوچک صورت ‌گیرد.
به گزارش سی نیوز، رئیس اداره برنامه ریزی سازمان بنادر و دریانوردی ضمن بیان این مطلب افزود: برنامه ششم توسعه حتماً باید با نگاه به شرایط تحریم‌ها نوشته شود و می بایست به رویکرد اسلامی ایرانی توسعه و پیشرفت و بحث اجرای سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی توجه شود.
شهرام کیانی با اشاره به پروژه‌هایی که سازمان بنادر و دریانوردی طی برنامه ششم دنبال می کند اظهار داشت: تکمیل حوضچه دوم بندر شهیدرجایی، آغاز اجرای طرح توسعه فاز سوم بندر شهیدرجایی، توسعه ظرفیت کانتینری بندربوشهر و استفاده از موقعیت جزیره نگین، تکمیل بندر شهید بهشتی در حوزه کانتینری و غیرکانتینری، توسعه بندرامیرآباد، انزلی و بندرامام‌خمینی از جمله این پروژه ها خواهد بود.
کیانی با اشاره به عملیات تخلیه و بارگیری ۱۵۰ تا ۱۵۵ میلیون تن کالا در بنادر کشور تا پایان سال ۹۳ افزود: این امر نشان‌دهنده رشد پیوسته در بنادر نسبت به سایر بخش‌های کشور است.
وی مأموریت اصلی بخش حمل‌ونقل دریایی را خدمت به اقتصاد ملی کشور دانست و گفت: روند گذشته به ما نشان می‌دهد که طی دو برنامه گذشته اقتصاد ملی رشد پیوسته داشته و این رشد منجر به رشد مستمر تجارت خارجی کشور شده است و بخش حمل‌ونقل دریایی و به ویژه بنادر بازرگانی کشور به عنوان دروازه‌های طلایی ورود و خروج کالا متناسب با نیازمندی‌های کشور رشد و توسعه پیدا کرده‌اند.
وی در ادامه تصریح کرد: بنادر کشور باید متناسب با این رشد پذیرای ورود و خروج کالای تجارت خارجی، منطقه‌ای و داخلی باشند و پیش‌بینی کرده‌ایم اگر با همین روند و وضعیت خدمت‌دهی، حرکت کنیم باید حدود ۲۵۰ میلیون تن ظرفیت‌سازی اسمی در بنادر تجاری و بازرگانی انجام شود همچنین باید به طور خاص توجه ویژه‌ای به حمل‌ونقل کانتینری شود تا به سمت واحدسازی بار پیش برویم.
رئیس اداره برنامه ریزی سازمان بنادر و دریانوردی گفت: در کنار خدمت‌دهی به اقتصاد ملی، می‌توانیم فرصت‌سازی‌هایی برای بنادر انجام دهیم و اولین مکان برای فرصت‌سازی حوزه‌های همگون است به همین منظور موضوع اراضی پشتیبانی در بنادر به خصوص در بندر امیرآباد، شهیدرجایی، امام‌خمینی، خرمشهر و … طراحی شده است.
وی تصریح کرد: هدف این است در این اراضی پشتیبانی فعالیت‌های ارزش‌افزوده صورت گیرد تا فرصت‌های بهره‌برداری از بنادر افزایش یابد.
وی یادآور شد: البته ما فقط به بنادر اصلی توجه نمی‌کنیم بلکه بنادر کوچک را هم مورد توجه قرار می‌دهیم. بنادر کوچک بنادری هستند که در اقتصاد محلی و منطقه‌ای حتی در اقتصاد ملی نقش دارند. در حال حاضر حدود ۲۰ میلیون تن ظرفیت در بنادر کوچک وجود دارد.
کیانی گفت: این بنادر با حدود ۱۶میلیون تن سهم از تخلیه و بارگیری کالا، در اقتصاد ملی و منطقه‌ای نقش‌آفرینی می‌کنند و متناسب با نقش‌شان توسعه پیدا می‌کنند.
ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.