لزوم افزایش مسوولیت اجتماعی ارگان‌های دریایی در پسکرانه

بیست و سومین همایش ارگان های دریایی با شعار ” برنامه های توسعه کشور و اقتصاد مقاومتی در حوزه دریا” در چهار محور” ایمنی و محیط زیست دریایی؛ الزامات و بسترهای مورد نیاز در اقتصاد مقاومتی”،” الزامات ناوگان تجاری، صیادی و مسافری در بسترهای توسعه و اقتصاد مقاومتی”،” نقش بنادر، لجستیک بندری و زنجیره تامین در توسعه دریا محور با تاکید بر سیاست های اقتصاد مقاومتی” و ” نقش سرمایه انسانی در صنعت حمل و نقل دریایی با تاکید بر سیاست های اقتصاد مقاومتی” در مجتمع آموزشی رفاهی شرکت ملی نفت در محمودآباد آغاز به کار کرد.

به گزارش سی نیوز، در این همایش وزیر راه و شهرسازی، فرمانده نیروی دریایی ارتش ، فرمانده نیروی دریایی سپاه پاسداران ،مدیر عامل سازمان بنادر و دریانوردی ، مدیرعامل کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران، مدیر عامل شرکت ملی نفتکش ایران و روسای ارگانهای دریایی حضور داشتند.

فعالیت‌های دریایی بر اساس اصل رقابت

akhondi

 

 

وزیر راه و شهرسازی در این مراسم با اشاره به اینکه تمام فعالیت های دریایی کشور باید بر اساس اصل رقابت باشد قدرت رقابت پذیریی باید پس از لغو تحریم‌ها افزایش یابد، گفت: این یک مفهوم ملی است. اگر از محدوده تحریم خارج شویم رقابت آن هم از نوع جهانی تعیین کننده است .

عباس آخوندی افزود: نباید به مزیت های نسبی غره شده و از مزیت های رقابتی دست بکشیم. بسیاری از کشورها یک دهم مزیت های نسبی ما را هم ندارند. اما به مزیت های رقابتی خود متکی هستند. ما باید با شرکت‌های کشتیرانی دنیا، بنادر از نظر سرعت حمل و ایمنی رقابت کنیم

وی با ابراز امیدواری از اینکه برنامه ها و تدابیر اتخاذ شده توسط ۵+۱ به نتیجه برسد، اضافه کرد: باید خود را برای شرایط بعد از تحریم آماده کنیم. چراکه خطوط کشتیرانی دنیا به بنادر کشور تردد می‌کنند، به این ترتیب شرایط فعلی تغییر کرده و بازی جدیدی آغاز می شود.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه بعد از لغو تحریم ها چه می‌کنیم، ادامه داد: حوزه دریا یک حوزه بین المللی است و نمی‌توان قواعد بازی در آن را ملی کرد. اما باید نشان دهیم که قواعد بازی را بلد هستیم و از آن به سود منافع ملی استفاده کنیم.

او لزوم توجه به زندگی مردم سواحل و توجه به کرانه و پسکرانه را مورد تاکید قرار داد و افزود: باید مسوولیت اجتماعی ارگان‌های دریایی در پسکرانه افزایش یابد و نباید ماموریت خود را صرفا به بندرگاه‌ا خلاصه کنیم. در این میان طرح یکپارچگی سواحل را پیگیری می کنیم تا مجموعه اقدامات موجب ارتقای کیفیت در بنادر شود.

آخوندی با تاکید بر اینکه در دریای خزر شاهد رشد بندر امیرآباد و انزلی و در جنوب ۴۸۰ میلیون دلار در چابهار سرمایه‌گذاری شده است، گفت: طراحی شهر جدید چابهار و خلیج چابهار از جمله برنامه هایی است که راستای افزایش قدرت رقابت به اقتدار دریایی ما منجر می شود.

توسعه سواحل مکران نیازمند ارتقا فرهنگ دریایی

sayari

 

 

فرمانده نیروی دریایی ارتش هم در این مراسم با بیان اینکه توجه به موقعیت دریایی جمهوری اسلامی ایران با اتخاذ سیاست‌های توسعه دریا محور، تحقق اقتدار دریایی و توسعه سواحل به عنوان یک ضرورت باید مورد توجه قرار گیرد، افزود: تحقق توسعه دریایی و توسعه سواحل راهبردی مکران در اولین گام نیازمند ارتقاء فرهنگ دریایی است.

دریادار حبیب‌الله سیاری با اشاره به اهمیت دریا افزود: نقش راهبردی دریا در کرامت انسان، بهره‌برداری شایسته از دریا برای انسان، جایگاه‌ و اهمیت کشتی‌های تجاری از جمله مسائلی است که باید به آنها توجه شود.

او با اشاره به اینکه ایران از شمال و جنوب به دریای خزر و دریایی عمان و خلیج فارس متصل است و یک سوم مرز کشورمان دریایی است، تصریح کرد: ایران دروازه طلایی عبور به آبهای جهانی است و در بیضی انرژی جهان قرار دارد و بیش از ۷۱ درصد ذخایر نفت و ۶۹ درصد ذخایر گاز را در اختیار دارد که باعث افزایش وزن ایران در حمل و نقل و ترانزیت می‌شود.

دریادار سیاری با اشاره به برنامه ششم توسعه افزود: سیاست‌های دریا محور زمینه ساز اقتدار دریایی است و این مسئله در گرو فرهنگ‌سازی دریایی است. برای تحقق فرهنگ‌سازی دریایی نیز نیازمند همکاری مثلث دانشگاه، بنادر و ناوگان نظامی دریایی هستیم.

لزوم حل مشکلات حوزه دریا توسط دریایی‌ها

fadavi

 

 

سردار علی فدوی، فرمانده نیروی دریایی سپاه هم در مراسم آغازین همایش ارگان‌های دریایی گفت: از سال ۶۴ تاکنون برای مسکونی کردن جزایر ایرانی برنامه های زیادی اعلام شده است اما برای آمدن مردم به جزایر چه کارهایی انجام داده ایم ؟

او با تاکید براینکه مشکلات حوزه دریا باید توسط دریایی‌ها حل شود، افزود: با توجه به اینکه در حوزه دریا بخش‌های مختلف نقش حاکمیتی دارند باید این بخش ها نقش خود را به درستی انجام دهند.

وی افزود: متاسفانه برای از بین بردن مشکلات اقدامات در خور توجهی انجام نشده و نداده‌ایم مسلما هرگاه حرکتی صورت گرفته است سرانجام به نتیجه رسیده است.

فرمانده نیروی دریایی سپاه با اظهار اینکه از سال ۶۴ تاکنون برای مسکونی کردن جزایر ایرانی برنامه های زیادی اعلام شده است گفت: اما برای آمدن مردم به جزایر چه کارهایی انجام داده ایم ؟

وی با بیان اینکه فراموش نکنیم آمریکائیها سال‌هاست که با ایران دشمنی دارند اما با اقدامات سنجیده ما آنها بازنده‌اند، افزود:  ایران کشور بزرگ منطقه است و تمامی دنیا با منطقه دریایی ما ارتباط دارد لذا نباید اجازه دهیم خدشه‌ای به کشور وارد شود.

انتظارات جامعه دریایی از برنامه ششم توسعه

hagh shenas

 

 

سخنران دیگر هادی حق شناس، معاون اموری دریایی سازمان بنادر و دریانوردی بود که گفت: انتظارات جامعه دریایی از دست اندرکاران تدوین برنامه ششم توسعه در همایش هماهنگی ارگانهای دریایی اعلام شد.

وی ادامه داد: در این همایش به بررسی مصوبات ۲۲ همایش ارگانهای دریایی پرداخته و دستاوردهای حاصله از آنها را برمی شماریم.

حق‌شناس به نقش کمرنگ دریا در برنامه های اول تا پنجم توسعه کشور اشاره کرد وبا تاکید بر ترویج انتظارات جامعه دریایی از برنامه ششم توسعه، اضافه کرد: در دوره های قبل سهم دریا در برنامه ششم توسعه ناچیز بوده است و توجه جدی به سهم حمل و نقل دریایی در برنامه های توسعه ایی کشور نشده است.

وی با با اشاره به اینکه در آستانه اجرای برنامه ششم توسعه قرار داریم، گفت: احیای ماده ۹ نظام وظیفه، جذب دانشجویان و بورسیه کردن آنها در دانشگاههای دریایی ، تسری معافیت حقوقی کارکنان دریایی و اشاعه فرهنگ دریایی و توسعه گردشگری از انتظارات جامعه دریایی از دست اندرکاران تدوین برنامه ششم توسعه است.

معاون امور دریایی سازمان بنادر تسری معافیت مالیاتی ارائه تسهیلات مالی ارزان قیمت به نوسازی ناوگان تجاری، اعطای تخفیفات و معافیت های مالیاتی و گمرکی را ازدیگر انتظارات جامعه دریایی از دست اندرکاران تدوین برنامه ششم توسعه برشمرد.

کشتیرانی‌ها از فلج شدن اقتصاد کشور پیشگیری کردند

safaie

 

 

مدیر عامل شرکت ملی نفتکش ایران در ادامه مراسم با اشاره به اینکه شرکت‌های کشتیرانی در دوران جنگ تحمیلی و دوران تحریم‌ها به عنوان محرک اصلی در پیشگیری از فلج شدن (آسیب رساندن) اقتصاد کشور بودند، گفت : نفتکش در دوران تحریم با وجود همه مشکلات و نزول نرخ های حمل و نقل دریایی متحمل ناجوانمردانه ترین تحریم ها شده است.

محمد صفایی با اشاره به اینکه تجارت خارجی کشور ۹۳ درصد به دریا وابستگی دارد، ادامه داد: همه اینها نتوانست ناوگان شرکت ملی نفتکش را زمین گیر کند و توانستیم بدون وقفه با ظرفیت ۱۵.۵میلیون تن صادرات نفت کشور را بدون وقفه انجام دهیم.

وی همچنین گفت: شرکت‌های کشتیرانی باید خود را برای شرایط پس از تحریم آماده کنند و بتوانند با آمادگی در شرایط پس از تحریم به حوزه بازار اروپا وارد شوند و شرایط فنی در حال حاضر برای آن دوران آماده است.

به گفته مدیرعامل شرکت ملی نفتکش ایران، حمایت های دولت باید مانند سابق ادامه داشته باشد.

وی افزود: تناژ حمل و نقل دریایی در سال ۲۰۱۴ بیش از ۱۰.۵ میلیارد تن بوده است و سهم هر نفر ۱.۵ تن محموله در سال است که این عدد نمایانگر حجم عظیم تجارت در حوزه دریا و صنایع وابسته است.

ایران مرکز ثقل پروژه های نفت و گاز می شود

zamani

 

 

همچنین معاون بازرگانی و امور بین الملل وزارت نفت با اشاره به اینکه ایران پس از لغو تحریم ها به مرکز ثقل پروژه های نفت و گاز تبدیل می‌شود، گفت : وزارت نفت برای سرمایه گذاری ۲۰۰ میلیارد دلاری در بخش نفت و گاز در ۶ سال آینده برنامه ریزی کرده است.

به گزارش سی نیوز، امیرحسین زمانی ادامه داد: اهمیت صنایع دریایی به دلیل تحریم هایی است که علیه ایران انجام شده است . پس از تحریم نفت و گاز و بانک مرکزی مهمترین حربه ای که امریکا تلاش داشت به ایران اعمال کند تحریم کشتیرانی و حمل و نقل دریایی بود.

او با بیان اینکه هدف این تحریم‌های بین‌المللی تضعیف قدرت اقتصادی ایران بود اضافه کرد: آمریکا برای اینکار نیاز داشت دیگر کشورها بپذیرند که مسائل مربوط به ایران به شورای امنیت برود.

زمانی گفت : مسئله هسته ای بهانه ای بود که آمریکا ایران را به شورای امنیت ببرد تا تحقیر خود را جبران کند.

زمانی گفت: بعداز توفق ژنو و بیانیه لوزان ، فضا تا اندازه ای عوض شده و سیاست تعامل سازنده دولت تدبیر و امید موثر واقع شده است و وجهه امنیتی ایران نزد آنها در حال تغییر است.

وی با بیان اینکه وجه امنیتی ایران عوض شده است افزود: این همان نکته ای است که ساختار تحریم ها در حال عوض شدن است.

زمانی با اظهار اینکه در بیانیه لوزان برای مشکلات اصلی راه حل پیدا شده است گفت : حدود ۲۰ صفحه از متن توافق نوشته شده است و حدود ۳۰ درصد از متن مورد بحث است.

وی درخاتمه گفت : علاوه بر متن،  ۴ ضمیمه قرار است نوشته شود و همه اعضاء ۱+۵ امیدوارند تا ۱۰ تیر به توافق برسند.

به گفته معاون بازرگانی و امور بین الملل وزارت نفت حدود ۱۰آذر ماهمنتظرلغو کامل تحریم های اقتصادی ، مالی و بانکی باشیم.

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.