قطار باری جاده ابریشم؛ تهدید یا فرصت؟

در حالی برای اولین بار قطار باری چین پس از گذشت ۲ هفته در قالب طرح «جاده ابریشم: چین-قزاقستان-ترکمنستان-ایران» وارد جمهوری اسلامی ایران شد که کارشناسان معتقدند با وجود کاستی‌ها و کندی‌های موجود در بنادر، گمرکات و شبکه حمل و نقل ایران، احیای جاده ابریشم توسط راه آهن چین، به کاسته شدن بخشی دیگری از سهم بالفعل و بالقوه کریدور بندرعباس به سرخس از محمولات ترانزیتی به مقصد کشورهای آسیای میانه به‌ویژه ترکمنستان منجر می‌شود.

به گزارش سی نیوز، اگر چه برخی کارشناسان اعتقاد دارند که ایران می‌تواند برخی محمولات وارداتی خود از چین را از طریق مرز سرخس و از ترکمنستان دریافت کند اما با توجه به اینکه قطار باری چین- قزاقستان-ترکمنستان-ایران موسوم به قطار جاده ابریشم، مسافتی بیش از ۱۰ هزار کیلومتر را ظرف ۱۴ روز از طریق چند کشور پهناور پیموده تا به ایران برسد، بدان معناست که می‌تواند به طور روزانه مسافتی بیش از ۷۱۴ کیلومتر را با سرعت متوسط ۳۰ کیلومتر در ساعت بپیماید در حالیکه بهترین زمان حمل محمولات کانتینری از بنادر چین به بندرعباس با استفاده از کشتی‌های لاینر بین ۱۷ تا ۲۱ روز است و این یعنی تهدیدی برای حمل و نقل ترانزیت دریایی ایران.

china railway2

بنابراین گزارش، راه آهن جمهوری اسلامی ایران نیز به تازگی اعلام کرده می‌تواند در داخل شبکه ریلی کشور محمولات ترانزیتی را تنها ۱۵۰ کیلومتر در روز سیر دهد یعنی با سرعت متوسطی در حدود ۶ کیلومتر در ساعت؛ با این اوصاف تفاوت زمانی یک محموله برای رسیدن به ترکمنستان از طریق راه آهن راه ابریشم با حمل دریایی به بندرعباس و از آنجا به شمال کشور، حداقل ۲۰ روز است.

البته برخی کارشناسان اعتقاد دارند که هزینه حمل با راه‌آهن بالاست اما اینکه زمان آن به نوعی نصف یا حتی یک سوم حمل دریایی است می‌تواند منجر به استفاده از راه اهن چین شده و نقش ایران در ترانزیت کالاها باز هم کمرنگ‌تر می‌شود

قطار باری چین- قزاقستان-ترکمنستان-ایران یا همان قطار جاده ابریشم حدود ۲ هفته پیش از ایستگاه راه آهن شهر «یی وو» در استان «جه جیانگ» واقع در شرق چین به حرکت درآمد و پس از گذشتن از عشق‌آباد پایتخت ترکمنستان عصر پنج شنبه ۲۲ بهمن وارد ایستگاه مرزی «سرخس» ایران شد. شرکت سرمایه گذاری «تیانمن» در شهر «یی وو» که مجری این قطار است اعلام کرده این اولین قطار باربری است که چین را به کشورهای آسیای مرکزی و ایران متصل می‌کند.

این قطار باربری طبق برنامه تعیین شده از طریق گذرگاه «آلاتا» در منطقه مسلمان نشین سین کیانگ در شمال غرب چین از محدوده مرزهای این کشور خارج شده و پس از عبور از قزاقستان از طریق خط راه‌آهن قزاقستان –ترکمنستان-ایران وارد سرخس شد.

انتظار می‌رود با انجام این سفر و شروع فعالیت‌های تجاری از طریق خطوط ریلی مرتبط با برنامه احیای جاده ابریشم، سهم تجارت چین با خاورمیانه و آسیای مرکزی از جمله با ایران افزایش چشم‌گیری داشته باشد.

این قطار بخشی از طرح احیای جاده ابریشم توسط چینی‌هاست که هدف از آن افزایش نفوذ چین در اوراسیا از طریق موافقت‌نامه‌های اقتصادی با کشورهای این حوزه است.

china railway1

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.