فعالیت کشتیرانی‌ها در تحریم مصداق عینی اقتصاد مقاومتی

 مدیرعامل شرکت ملی نفتکش ایران گفت: حمل‌ونقل دریایی کشور خصوصا کشتیرانی‌ها و شرکت‌های فعال در این بخش در دوران تحریم حقیقتاً مصداق کامل اقتصاد مقاومتی است.

به گزارش سی نیوز، علی‌اکبر صفایی در نشست خبری بیست و سومین همایش ارگان‌های دریایی کشور با بیان اینکه در دوران تحریم توسعه ناوگان در برخی مواقع با نگاه جهادی شکل گرفت افزود: ناامنی‌های زیادی در حوزه دریا اتفاق افتاد اما کشتیرانی‌ها حتی تردد خود را بیشتر کردند که همین تردد باعث ایجاد امنیت در منطقه شده است.
وی تصریح کرد: یکی دیگر از مؤلفه‌های اقتصاد مقاومتی محرک بودن است که نیروی محرک حمل‌ونقل دریایی تجارت است و حمل‌ونقل دریایی محرک حمل‌ونقل ریلی، هوایی، بنادر، سیستم‌های لجستیک، صنایع، بانکرینگ، تعمیرات و کشتی‌سازی‌ها شده است.
صفایی با اشاره به اینکه مجموعه شرکت‌های کشتیرانی در شرایط بد بازار انعطاف‌پذیر بوده و توانستند پابرجا بمانند گفت: تحریم‌ها باعث شد شرکت‌های فعال در حمل‌ونقل دریایی بتوانند انعطاف‌پذیر باشند.
او با اشاره به برون‌گرا بودن صنعت حمل‌ونقل دریایی اضافه کرد: این صنعت توانسته در حوزه محیطی خود تأثیرگذاری خوبی داشته باشد به گونه‌ای که در شکل‌گیری مقررات، تعرفه‌ها و نرخ‌ها اتفاقات خوبی افتاده است. مؤلفه دیگر این صنعت پیشرو و درون‌زا بودن آن است و به واسطه همین امر توانسته حجم عظیمی از نیروی‌انسانی را تربیت کند و با حمل بیش از ۹۳ درصد تجارت خارجی کشور پتانسیل مناسبی را برای ترانزیت کشور ایجاد کند.
صفایی با بیان اینکه از سال ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۳ سال خوبی برای حمل‌ونقل دریایی نبود گفت: اقتصاد دنیا در سال ۲۰۱۵ رشد ناخالص را ۳.۵ و برای سال ۲۰۱۶ رشد ۳.۷ را پیش‌بینی می کند که در حال حاضر این عدد در مقایسه با سال گذشته رشد داشته است.
وی با اشاره به نقش جمعیت در حمل‌ونقل گفت: در سال ۲۰۱۴ میزان جمعیت ۷.۳ میلیارد نفر بوده است و کل محمولات حمل شده در حوزه دریا اندکی بیش از ۱۰ میلیارد تن است به عبارتی سهم هر فرد ۱.۴ تن است که این مسأله اهمیت حمل‌ونقل دریایی را نشان می‌دهد.
صفایی با اشاره به لزوم توجه به تحولات بین‌المللی در حوزه حمل‌ونقل دریایی ادامه داد: آنچه در حال حاضر در حمل‌ونقل نفت با آن مواجه هستیم نوسانات قیمت نفت و به تبع آن نوسانات قیمت سوخت است.
مدیرعامل شرکت ملی نفتکش به بازار نامساعد حمل فله اشاره کرد و گفت: ۴۵ درصد حمل‌ونقل دنیا مختص به حمل فله است که شرایط مناسبی ندارد و در برنامه‌ریزی‌های آینده تأثیرگذار خواهد بود.
او همچنین با اشاره به ظرفیت ۱۵ میلیون تنی این شرکت ادامه داد: این شرکت از شرکت‌های برتر دنیا در حوزه نفت و گاز است و امیدواریم بتوانیم در راستای اقدامات توسعه‌ای آینده بهتری را برای این شرکت رقم بزنیم.
صفایی در پاسخ به پرسش مانا در خصوص تصمیمات شورای عالی صنایع دریایی در خصوص ممنوعیت ورود کشتی به داخل کشور گفت: در حال حاضر تعامل خوبی بین شورای عالی صنایع دریایی و شرکت‌های کشتیرانی و سازمان بنادر و دریانوردی وجود دارد که این تعامل باعث می‌شود تصمیم نهایی در پایه یک هم‌فکری گرفته شود. در حال حاضر در فرایند این کار قرار داریم و نباید قضاوت کنیم زیرا صنعت کشتیرانی شامل انواع مختلف شناورها، کشتی ها ، صنایع فراساحل و …است و این طیف گسترده باید در داخل کمیته و با همگرایی مورد بحث قرار گیرد.

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.