ضرورت توسعه زیرساخت‌های ترانزیتی

مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان گفت: جابجایی هر تن کالای ترانزیتی در کشور بین ۴۰ تا ۱۰۰ دلار ارزآوری و بین ۱۰ تا ۱۵ نفر در بنادر و حمل و نقل اشتغالزایی ایجاد می‌کند.
به گزارش سی نیوز، ابراهیم ایدنی با اشاره به اینکه ظرفیت ترانزیتی ایران ۵۰ میلیون تن است و در حال حاضر تنها ۱۲ میلیون تن از این ظرفیت استفاده می‌شود، افزود: ۴۰۰ تا ۵۰۰ میلیون نفر به عنوان بازار هدف در پسکرانه کشور ایران زندگی می‌کنند که باید از این بازار با استفاده از ظرفیت‌های ترانزیت استفاده شود.
وی با اشاره به اینکه بر اساس برنامه‌ریزی‌ها تا سال ۲۰۳۰ قرار است عملکرد ترانزیتی کشور به ۲۱ میلیون تن در سال برسد، ادامه داد: بنادر هرمزگان به‌ویژه بندر شهید رجایی که به عنوان بندر اصلی ترانزیتی کشور و دروازه ورودی کریدور بین المللی شمال- جنوب محسوب می‌شود، از این میزان سهم ۵۰ درصدی دارد.
به گفته ایدنی، پارسال ۶ میلیون تن عملکرد جابجایی کالاهای ترانزیتی در هرمزگان به ثبت رسیده است که عمده این کالاها به سمت کشورهای مستقل مشترک المنافع(CIS) در شمال ایران بوده‌است.
او از ترانزیت ۲.۵ میلیون تن انواع کالا از طریق بندر شهید رجایی در پنج ماه نخست امسال خبر داد و پیش بینی کرد این رقم با پیش گرفتن شیب صعودی روند افزایشی داشته باشد.
ایدنی در ادامه با تاکید بر اینکه جریان کالا به دو شکل است؛ نخستین مورد حمل مواد خام از کشورهای در حال توسعه به سمت کشورهای آسیای جنوب شرقی همچون چین و مالزی است که به فرآورده دارای ارزش افزوده تبدیل می‌شود، گفت: پس از آن نیز محصولات تولیدی به سمت بازارهای مصرف که بیشتر کشورهای اروپایی است، ارسال می‌شود. در حال حاضر، بیشتر کالاهای تولیدی در شرق آسیا از مسیر اقیانوس هند، دریای سرخ و کانال سوئز به مدیترانه و اروپا ارسال می‌شود، در صورتی که اگر از ظرفیت کریدور شمال – جنوب و کشور ایران استفاده شود، ۴۰ درصد از نظر زمان و مسافت و همچنین ۳۰ درصد در بحث هزینه حمل کالا صرفه جویی به دنبال خواهد داشت.
وی با اشاره به جایگاه استراتژیک ایران و قرار گرفتن آن در بهترین نقطه از مسیرهای جهانی جابجایی کالاهای ترانزیتی گفت: به عنوان مثال برای ترانزیت کالاهای ترکمنستان و قزاقستان به کشورهای جنوب شرق آسیا و بالعکس بهترین مسیر کریدور شمال – جنوب است که حلقه‌های اتصال دوسوی آن در ایران دو بندر شهید رجایی و امیرآباد است.
مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان، توسعه محور غرب کشور را یکی دیگر از عواملی برشمرد که می‌تواند در بحث رونق ترانزیت موثر واقع شود که البته نیازمند توسعه زیرساخت‌های جاده‌ای به ویژه در بحث آزادراه‌ها و بزرگراه‌هاست و در ادامه گفت: کشور عراق که بسیاری از زیرساخت‌های خود را از دست داده، در حال حاضر بازار خوبی برای افزایش درآمدهای ترانزیتی ایران محسوب می‌شود؛ به طوریکه که با توجه به بازار مستعد اقلیم کردستان عراق، می‌توان تنها در این منطقه روی ترانزیت ۱۵ میلیون تن کالا سرمایه‌گذاری کرد.
ایدنی تأکید کرد: هر چقدر در حوزه زیرساخت‌های ترانزیتی از یکسو و تسهیل قوانین و مقررات و حذف رویه‌های زاید اداری از سوی دیگر کار شود، نقش استراتژیک کشور ما در منطقه پررنگتر می‌شود.
ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.