شورای عالی صنایع دریایی شناختی از سازندگان داخلی ندارد

شورای‌عالی صنایع دریایی سازندگان داخلی تجهیزات دریایی را نمی‌شناسد در حالیکه وظیفه این شورا شناخت و رفع موانع بر سر راه شرکت‌های خصوصی است.
به گزارش سی نیوز، مدیرعامل شرکت فناوران سیراف با بیان مطلب بالا افزود: در مناقصه‌هایی که برگزار می‌شود بخش‌خصوصی توان پرداخت تضامین آن را ندارد چراکه باید بالای ۴۵ درصد ضمانتنامه ملکی را در رهن بانک بگذارد؛ اما بخش‌دولتی می‌تواند ۶ برابر ظرفیت پنج کشتی‌سازی ضمانتنامه صادر کند و بانک هم به راحتی می‌پذیرد.
حسن پورضیایی گفت: درست است بدون حمایت دولتی فعالتر شده‌ایم اما واقعیت این است که صنعت دریایی بدون حمایت دولت پایدار نمی‌ماند. در حال حاضر فاینانسرهای ما راضی به فاینانس نیستند. چراکه توجیه اقتصادی وجود ندارد. به عنوان یک کشتی‌ساز معتقدم دولت باید به این صنعت کمک کند.
وی ادامه داد: چین هم از دولت خود کمک می‌‎گیرد. در ایران سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران فعالیت می‌کند که همتای چنین سازمانی در چین هم وجود دارد. این سازمان در چین برنامه‌های توسعه‌ای را از شرکت‌ها دریافت و فرایند نظارتی دارد، تسهیلات را بر اساس برنامه به شرکت‌ها پرداخت می‌کند. اگر پروژه به نتیجه نرسید هر آنچه که پرداخت کرده را پس می‌گیرد.
پورضیایی با با طرح این پرسش که در سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران چند کارشناس دریایی وجود دارد؟، ادامه داد: تحریم فرصتی بود برای کشتی‌سازی‌ها که خود را از بقیه جدا کنند. بگویند اگر نمی‌توانید از خارج کشتی وارد کنید ما می‌توانیم بسازیم. اما آیا توانستیم کشتی بسازیم؟ ایزوایکو تعطیل بود چون مبنای آن بر پایه پول شکل گرفته است. کشتی‌سازی‌های مشابه هم همین مشکل را داشتند.
وی با انتقاد از اینکه شورای‌‍‌عالی صنایع دریایی تنها برند تجهیزات دریایی کشور یعنی شرکت فناوران سیراف را نمی‌شناسد و این عمق فاجعه است به مانا گفت: شورای‌عالی صنایع دریایی سازندگان داخلی تجهیزات دریایی را نمی‌شناسد در حالیکه وظیفه این شورا شناخت و رفع موانع بر سر راه شرکت‌های خصوصی است.
مدیرعامل شرکت فناوران سیراف افزود: باید رویکرد خصوصی شود اگر غیر از این عمل کنیم فرایند به شکل حاضر اتفاق می‌افتد. باید دید با توجه به سیاستگذاری فعلی کشور آیا اصلاً می‌توانیم نیازهای خود را از خارج تأمین کنیم؟ بخش خصوصی علاوه بر منابع مالی، به زیرساخت و ثبات نیاز دارد.
وی اضافه کرد: باید نگاه‌ها به سمت خصوصی سازی باشد. شورای‌عالی صنایع دریایی باید موانع موجود در سر راه شرکت‌های خصوصی را حذف کند. مناقصات را تسهیل کند، اجرای مناقصات به شکل فعلی اجازه نمی دهد شرکت‌های خصوصی وارد این صنعت شود.
ضیایی افزود: واقعیت این است که در حال حاضر صنعت دریایی توجیه اقتصادی ندارد. اگر توجیه داشت مالکان از ما خرید می‌کردند. قرار نیست همه چیز را در داخل بسازیم. باید ببینیم صنعت ساخت کشتی در رقابت با خارجی ها در کدام حوزه می‌تواند حرفی برای گفتن داشته باشد.من موافق تعمیرات هستم. چراکه تعمیرات زیرساخت آینده تولید است اما نباید حتماً LNG بسازیم. چند سال پیش ترکیه رتبه اول ساخت شناورهای سبک را کسب کرد. باید براساس آنچه که قابلیت تولید داریم، هدف گذاری کنیم.
ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.